Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2451984
Xada schreef:
Eendagskuikens zitten vol orgaan, dus daar kan je niet op afgaan.
Ik snap de hele bedoeling eigenlijk niet.
Ik ben voor het voeren van eigen dieren als die dan een beter leven hebben, maar bewust kuikens kweken om ze een paar dagen langer in leven te laten (ze zijn dan nog steeds eigenlijk veel te jong om diervriendelijk te zijn) terwijl er zoveel kuikens toch gedood worden, of ze nu gevoerd worden of niet, daar zie ik echt het nut niet van in.
Als je dieren zelf wil houden, laat ze dan tenminste volwassen worden.
#2452064
pearlsofpassion schreef: Eendagskuikens zitten vol orgaan, dus daar kan je niet op afgaan.
Ik snap de hele bedoeling eigenlijk niet.
Ik ben voor het voeren van eigen dieren als die dan een beter leven hebben, maar bewust kuikens kweken om ze een paar dagen langer in leven te laten (ze zijn dan nog steeds eigenlijk veel te jong om diervriendelijk te zijn) terwijl er zoveel kuikens toch gedood worden, of ze nu gevoerd worden of niet, daar zie ik echt het nut niet van in.
Als je dieren zelf wil houden, laat ze dan tenminste volwassen worden.
Er is iemand die kuikens wil voeren en dan vraagt op wat voor leeftijd die het best geslacht kunnen worden. Dus geef ik daar mijn mening over. Ze vragen niet wat ik zou doen, want ik laat de kippen ook volwassen worden. Maar dat is geen antwoordt op haar vraag. En volgens mij heb je zelf geen dieren lopen voor de slacht, want ik kan je vertellen dat een kip die normaal buiten loopt 8 maanden moet zijn voordat ze wat gewicht krijgen om te slachten.
#2452198
Xada schreef: Al dat kleine spul is heel makkelijk doormidden te hakken. Maar als een muis te klein is, kun je toch 2 geven? Ook kwartels kun je halveren, maar hier zit een kwartel rond de 80 gram (schoongemaakt) en wat denk je van sprotjes (vis) die zijn ook heel klein en kun je misschien twee van geven.
Pas uitgekomen kuikens zijn inderdaad niet volledig. Zij hebben de dooier van het ei nog in hun buik zitten en leven daar de eerste paar dagen van. Maar misschien kun je ze wat ouder krijgen? Of dat je die opkoopt en nog even bij je laat rondlopen en daarna dood slaat?
Je stelt hier zelf voor ze wat ouder te laten worden. Daar komt haar vraag op naar hoe oud je ze dan zou laten worden.  Dus het idee komt wel degelijk van jou.


Ik wilde gewoon maar zeggen dat als je dat toch kuikens wil voeren, ik het nut niet inzie van ze een paar dagen ouder te laten worden en dan kuikens extra dood te doen.  Eendagskuikens worden toch gedood omdat ze bijproduct zijn van de eierindustrie (mannetjes zijn nutteloos) en dat is voor mij de reden waarom ik het goed vind om kuikens te voeren.  Zo sterft er geen dier om mijn katten te voeren, het sterft toch, of ik het nu voer of niet.
Dat ligt dus anders als je de kuikens zelf haalt, en dan kiest om ze vroegtijdig te laten sterven.

Ik zie niet in waarom het van belang is dat ze 8 maanden moeten zijn om geslacht te worden.
Ik heb ooit wel eens kippen geslacht, maar die waren niet daartoe gekocht en opgekweekt, dat is waar. Maar wat maakt dat nu uit?
Dat heeft met deze hele kwestie toch niets te maken?
Ik ben absoluut voor het zelf houden van dieren voor de slacht, op voorwaarde dat ze een beter leven hebben dan het dier gehad heeft waarvan je het vlees in de winkel haalt.  En dat houdt bij mij dus niet in zo jong doden.  Dan vind ik het een verlies van een extra leven.
#2452721
pearlsofpassion schreef: Eendagskuikens zitten vol orgaan, dus daar kan je niet op afgaan.
Ik snap de hele bedoeling eigenlijk niet.
Ik ben voor het voeren van eigen dieren als die dan een beter leven hebben, maar bewust kuikens kweken om ze een paar dagen langer in leven te laten (ze zijn dan nog steeds eigenlijk veel te jong om diervriendelijk te zijn) terwijl er zoveel kuikens toch gedood worden, of ze nu gevoerd worden of niet, daar zie ik echt het nut niet van in.
Als je dieren zelf wil houden, laat ze dan tenminste volwassen worden.
Het is niet voor mij ik zou dat nog niet eens kunnen het is voor iemand anders die ergens kuikens koopt van 15 dagen oud.

Karin
#2452952
[quote="pearlsofpassion"]
Je stelt hier zelf voor ze wat ouder te laten worden. Daar komt haar vraag op naar hoe oud je ze dan zou laten worden.  Dus het idee komt wel degelijk van jou.
Het idee om ze wat langer te laten lopen komt van mij, maar is een reactie op de vraag wanneer een kuiken voldoende ontwikkeld is om als compleet te worden gezien.


Ik wilde gewoon maar zeggen dat als je dat toch kuikens wil voeren, ik het nut niet inzie van ze een paar dagen ouder te laten worden en dan kuikens extra dood te doen.  Eendagskuikens worden toch gedood omdat ze bijproduct zijn van de eierindustrie (mannetjes zijn nutteloos) en dat is voor mij de reden waarom ik het goed vind om kuikens te voeren.  Zo sterft er geen dier om mijn katten te voeren, het sterft toch, of ik het nu voer of niet.

Dat is dus niet waar. En bij eendagskuikens (van kippen) kun je niet zien of ze mannelijk zijn of vrouwelijk. Dus kun je ze dan ook niet scheiden. Dat komt pas tot uiting als ze hun verenkleed verwisselen (voor de tweede keer) en dat is rond 7 à 8 maanden (afhankelijk van het ras). Ook dan pas komen ze wat op gewicht. Ik wil geen kippen slachten die minder wegen dan 1 tot 1,5 kilo (vandaar die 8 maanden). Liefst zwaarder. Ik had Galinhas do Campo en slachtte die als ze meer dan 4 kilo wogen en een heel goed leven gehad hadden.


Dat ligt dus anders als je de kuikens zelf haalt, en dan kiest om ze vroegtijdig te laten sterven.
Maakt het zoveel verschil voor jou dat je kuikens haalt om op bv. 14 dagen te slachten dan bij één dag oud?Er vanuit gaande dat ze die 14 dagen een heel goed leven hebben.

Ik zie niet in waarom het van belang is dat ze 8 maanden moeten zijn om geslacht te worden.
Dit snap ik niet. Wat wil je nou, op één dag slachten of eerst een klein jaar (of ouder) te laten worden en dan te slachten? Vanaf 8 maanden kan dus ook bv 5 jaar zijn.

Ik heb ooit wel eens kippen geslacht, maar die waren niet daartoe gekocht en opgekweekt, dat is waar. Maar wat maakt dat nu uit?
Dat maakt ook niets uit. Je hebt een dier geslacht om zelf op te eten of aan je katten te geven. Net zoals ik het gezegd heb.
Dat heeft met deze hele kwestie toch niets te maken?
Ik ben absoluut voor het zelf houden van dieren voor de slacht, op voorwaarde dat ze een beter leven hebben dan het dier gehad heeft waarvan je het vlees in de winkel haalt.  En dat houdt bij mij dus niet in zo jong doden.  Dan vind ik het een verlies van een extra leven.
Net zoals de industrie ééndagskuikens slacht. Dit omdat ze bij meerdere dagen oud te duur worden. Maar als jij zelf slachtdieren houdt, wanneer zou je dan gaan slachten? Niet jong, want dan hebben ze geen leven gehad en niet bij ouder dan 8 maanden, maar wanneer dan wel?
[/quote]
#2452964
Eendagskuikens zijn wel degelijk de mannetjes.  Ik weet niet hoe ze het onderscheid in geslacht maken, maar ze doen het. 
Ze zijn een bijproduct.
Waarom zou men anders eieren uitbroeden om de kuikens dan meteen te doden? Echt niet voor dierenvoer hoor, de kuikens kosten minder dan wat er voor geld in gestoken is (ei, broeden, verpakken, vervoeren enz).

Ik heb er ooit een heel artikel van gelezen.  Denk niet dat ik het nog weet staan.
Maar eendagskuikens zijn wel degelijk de mannetjes van de legkippen waardoor die niet nodig zijn. In belgie worden die vernietigd (wat bewijst dat ze een bijproduct zijn).  In Nl verkocht als dierenvoeder. 

En dat is de reden waarom ik het onderscheid maak. Die kuikens sterven toch zowiezo omdat de eierindustrie niet geïnteresseerd is om ze groot te laten worden. En dat keur ik niet goed, maar daar kan ik niets aan doen en dan kan ik ze al net zo goed voeren. Liever dat dan dat ze vernietigd worden.
Het is het gevolg van het feit dat men kippen (en dieren in het algemeen) fokt om hun doel.  Legkippen zijn gefokt om zoveel mogelijk te leggen met zo weinig mogelijk voer en hebben dus zo goed als geen vlees.  Ze zijn dus niet interessant voor de vleesindustrie die dan weer rassen gebruikt die mooi fors worden (plofkip).  Zo gaat dus een heel geslacht (mannelijk) bij de legindustrie verloren, gewoon omdat men het hoogste rendement wil halen en niet vlees en ei-productie combineert.  Ik veracht die praktijk, maar ik kan er zelf niets aan veranderen.  Als er geld in het spel is...

Maar zelf een kuiken doden om te voeren dat ook groot had kunnen worden, zou ik zelf niet doen en zie ik het nut niet van in. Laat ze dan groot worden, zeg ik.
Het had anders geweest als je diezelfde kuikens die nu toch gedood worden, had kunnen kopen en wat langer laten leven. Dan had ik er alleen maar voor geweest. Maar dat kan niet (en had dus ook nauwelijks vlees opgebracht omdat het het verkeerde ras is). Die kuikens worden toch gedood. Dus als je dan aan kuiken na 2 weken dood (ik zeg maar iets), dan heb je een leven extra zo jong geëist.
Als je het laat opgroeien, voer je het als kip, niet als kuiken.  En dan heeft het een beter leven gehad dan de plofkip, dus daar ben ik ook weer voor. Maar dat is dan wel op minstens 6 weken (zolang leeft de plofkip) en liever nog wat langer.  8 maanden, 2 jaar, 5 jaar, dat maakt mij niet uit. Alles is beter dan de bio-industriekip en dat is dus positief.
Maar op 2 weken doden is dat niet...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 09 sep 2012, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#2453050
Ik ben er ook niet echt voor om kuikens zo jong te doden, maar als je aan kleine prooidieren wil komen die volledig zijn in samenstelling is dat een optie. Zelf zou ik het niet doen. Ratten, muizen en visjes staan hoger op de menu lijst
Ik had hier kippen rond huis lopen. En omdat die los liepen groeien ze ook niet snel. Beweging is energie die niet gebruikt wordt om vlees aan te zetten. Het was wel een schitterend gezicht. Alles liep los, honden, geiten, paarden, kippen en eenden. Je hebt dan geen tv meer nodig.
Hier in Portugal worden de hanen van de legkippen wel groot gebracht en komen dan goedkoop op de markt. Er zit eigenlijk helemaal geen filet aan, maar ik ben blij dat ze toch een leven gehad hebben. Ze groeien op net als de legkippen in grote stallen. Verbetering kan, maar ze hebben het niet slecht. En omdat iedereen een goedkoop eitje wil zal deze situatie niet veranderen. Ook de legkippen zelf worden tzt geslacht en verkocht nadat de productie minder wordt.
#2453058
[quote="Xada"]
Ik ben er ook niet echt voor om kuikens zo jong te doden, maar als je aan kleine prooidieren wil komen die volledig zijn in samenstelling is dat een optie. Zelf zou ik het niet doen. Ratten, muizen en visjes staan hoger op de menu lijst
Ik had hier kippen rond huis lopen. En omdat die los liepen groeien ze ook niet snel. Beweging is energie die niet gebruikt wordt om vlees aan te zetten. Het was wel een schitterend gezicht. Alles liep los, honden, geiten, paarden, kippen en eenden. Je hebt dan geen tv meer nodig.
Hier in Portugal worden de hanen van de legkippen wel groot gebracht en komen dan goedkoop op de markt. Er zit eigenlijk helemaal geen filet aan, maar ik ben blij dat ze toch een leven gehad hebben. Ze groeien op net als de legkippen in grote stallen. Verbetering kan, maar ze hebben het niet slecht. En omdat iedereen een goedkoop eitje wil zal deze situatie niet veranderen. Ook de legkippen zelf worden tzt geslacht en verkocht nadat de productie minder wordt.
[/quote]

Das dan anders dan het hier is.
Spijtig genoeg.

Lijkt me inderdaad ook super om zo'n hele boerderij dieren te hebben.  Maar mijn wederhelft gaat het daar, denkelijk, niet mee eens zijn.
Ik speel wel met het idee om later zelf kippen op te kweken om te voeren.  Ik heb Brahma krielen en dat is tussen een vlees- en een legras in.  Gewoon een forse kip, maar ik heb ze nu voor de eieren.  Ik wilde echter niet meer zo'n kapotgeselecteerde legkip, ik wilde een aangenaam en mooi kipje dat ook eitjes legde daarnaast. En zo kwam ik bij de Brahma uit.
Ik denk dat zo'n kipje ideaal zou zijn voor mijn katten, ik denk dat de groothoenders te hard zouden worden.   

Dat kan je dus ook doen, kleinere kipjes houden. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door