Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2449464
Hai, ik kan je helaas niet helpen wat goed, beter, best zou zijn betreffende het dieet, daarin heb ik geen ervaring genoeg, maar wat het chaoot zijn betreft, daar weet ik alles van. :biggrin2:

Ik heb hetzelfde probleem, en in het begin, zeg maar rustig de eerste 4, 5 maanden, zag ik echt heel vaak door de bomen het bos niet meer, werd er weleens wanhopig van.
Berekenen, vele lijsten opstellen, portioneren, invriezen, erachter komen dat je je vergist hebt in de berekeningen, denken dat je iets in de kk hebt liggen, maar blijkt dan onvindbaar. De katten eten weer anders dan de hond en daar maakte ik ook weleens fouten mee, omdat ik organisatorisch niet zo goed in mijn vel zit.
Enfin, zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Ik heb toch doorgezet, en opeens, nu Yuma nog maar 2x per dag eet, is het gewoon veel simpeler geworden allemaal. En gaat het eigenlijk allemaal van een leien dakje. Of ik nu minder chaotisch ben geworden, of meer ervaring erin heb opgedaan, ik weet het niet.
Maar ik heb voor mijzelf wel ontdekt dat ik 1x per week inkopen veel handiger en overzichtelijker vind, hierdoor heb ik veel minder werk en raak ik niet meer in de war.
Grote partijen inkopen is handig voor de organisatorisch-getalenteerden, vermoed ik.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2449467
Sassol schreef: Duke heeft maar 250gram vleesbot per dag nodig (500g vlees totaal). Is zo'n schapenkop in 2en te krijgen met bijl en hamer? Dan zou het nog wel kunnen :)
Bency eet ook normaal 500 gr per dag. Maar aan zo'n kop zit ook nog wel wat vlees.
Ik vind het dus geen probleem als hij soms wat meer eet. Een pensdag bestaat bij mij ook uit 650 gr dat is 500 gr pens en 150 gr kippevleugel. Andere dag krijg hij gewoon wat minder ;) En hij word er niet te dik van. ;D
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2449795
[quoteNu vroeg ik me af: is het voor een hond goed om bijv. 3x per week te eten?][/quote]
eerste: ik vráág hier of het verantwoord is om 3x per week te voeren, zo niet, hoe vaak het dan wel zou moeten? Ik lees namelijk wel eens op barfplaats dat mensen om de dag voeren, een dagje vasten, etc. dus ben ik nou ineens zo dieronvriendelijk? Ook heb ik al aangegeven dat ik me verdiept heb in vasten, en dat het inderdaad niet verantwoord is om veel - niks - veel te geven. Maar dat je het inderdaad moet zoeken in zwaar verteerbaar - licht verteerbaar - zwaar verteerbaar. En dat het dan dus uit zou komen op 3x per week barf, 3x per week kvv + groente en 1x per week vasten (met de vraag wat de ervaren BARF-ers hiervan denken?)

Svp iets beter lezen dus
Dit zijn toch 2 verschillende vragen. Je vroeg of je je hond 3 keer per week kan voeren en nu is het ineens 3 keer per week barfen. Dit is wel een wereld van verschil. Ook ben een chaoot, maar portioneer wel alles voor het de vriezer ingaat.
Door Xada
#2449914
Volgens mij maakt het niet uit of je een chaoot bent of niet. Je kunt toch alles op een papiertje schrijven wat je hond iedere dag moet hebben? Dat zet je hier neer opdat andere mensen die meer ervaring hebben het kunnen beoordelen en vervolgens maak je alles klaar voor de hele (of halve) week. Dat kun je op een dag doen waarop je even tijd hebt. Dus briefje erbij en doen wat daarop staat.
Zelf heb ik parkinson, maar ga me daar ook niet achter verschuilen. Dus alles gaat langzamer bij mij en ook wat ik gedaan heb vergeet ik vaak snel. Maar met een briefje werkt alles perfect.
En wanneer je een herplaatser neemt met problemen is het des te belangrijker om regelmaat aan te houden dan bij een andere hond. Zelf heb ik veel agressieve herplaatsers opgenomen, dus ik weet waar ik over praat. En als hij 2x per week uren op het strand kan rondrazen, heb je dan geen half uurtje over om zijn voer te maken?
En ook ik vind drie keer per week barfen of drie keer per week eten geven totaal iets anders.
Misschien de volgende keer toch iets beter opschrijven ?  ;)
Laatst gewijzigd door Xada op do 06 sep 2012, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sassol
#2452275
Mijn allereerste vraag was inderdaad of 3x per week voeren verantwoord was.

Daarna heb ik zelf nog een reactie geplaatst dat ik er al achter was gekomen dat dit niet verantwoord was, dus dat ik dan op 3x per week BARF en 3x per week KVV uitkwam.

Dat bedoelde ik met beter lezen  ;) Volgens mij stond het er best duidelijk, maar als de rest dat niet vond zal er toch wat chaos in mijn post gezeten hebben. Puntje van aandacht voor mij.

Ik heb inderdaad geen half uur over op een dag. Maar denk dat 1x per week 3 maaltijden BARF klaarmaken te doen moet zijn. En zal gebruik maken van briefjes  :)

Ga dan maar eens aan de slag met een menu maken en kijken of er schapenkoppen/lamskoppen te vinden zijn in de buurt. Uiteraard zal er daarna dan weer een post volgen voor de deskundige goedkeuring^^

In ieder geval bedankt voor het meedenken en de tips voor BARF-en voor chaoten ;D
Door 202Spots
#2452388
Sassol schreef: Svp iets beter lezen dus ;)
Of iets duidelijker schrijven wat je bedoeld  ;)

Hier krijgen ze elke dag te eten,ik maal zelf kalkoen(en gedeeltelijk kip), en ik  geef de gemalen kalkoen met de groentenmix gemengd,
met 'n stuk kip of andere vleesbot erbij in de bak.
wanneer ik toevallig geen vleesbot heb ontdooid dan krijgen ze alleen 'n maaltijd van gemalen vleesbot.
Ik maak er geen groot probleem van of alles elke dag precies de juiste % heeft.
Dus als jij het makkelijk vind om de ene dag KVV te geven en de volgende dag 'n hele vleesbot maaltijd dan vind ik dat prima.
#2452416
Deesje voert toch ook maar om de dag?  ???
Voor honden is dat toch niet zo onverantwoord, als je het maar opbouwt en zo. Ik weet niet precies hoe zij ermee begonnen is, maar zij gaat zelfs dagelijks uren met haar honden lopen.  Ze eet zelf ook minder dan 2 keer per dag, wat een stuk minder is dan de meeste mensen.
En wolven zijn dan nog oorspronkelijk gebouwd op een paar keer in de week eten. Vaak waarschijnlijk minder dan 3 keer.
Ok, dit zijn honden, geen wolven en die honden zijn dat tot nu niet gewend, maar ook honden die altijd op brok hebben gestaan kan je op vers zetten. Dus ik zie niet in waarom je een hond niet zou kunnen leren om om de dag te eten als zijn oorsprong, de wolf, nog minder vaak eet.  Op barf wel te verstaan, op kvv wordt dat denkelijk moeilijker en op brok of blik gewoon onmogelijk. 
Je zou wel kleine zaken als groenten tussenin kunnen geven, of gewoon iets om op te knabbelen.

Los daarvan begrijp ik wel niet hoe maar 3 keer in de week voeren de zaak eenvoudiger maakt. Het vlees moet nog altijd geportioneerd raken, het moet nog altijd uitgehaald worden en je moet het terugvinden in de vriezer. Naar mijn mening worden die laatste zaken zelfs moeilijker als je minder vaak voert. Ik heb gewoon een dagelijkse routine...
Portioneren doe ik gewoon zoals het uitkomt. Als ik tijd heb, doe ik het op de dag zelf, anders gaat het zo de vriezer in en doe ik het later.  Gewoon zoals het lukt.  Heeft toch niets met organisatie te maken?  Het gaat er gewoon om voldoende vriesruimte te hebben, zodat je wat kwijt kan.  En zodat je dan ook niet elke week moet staan portioneren.  Zo maak je ruimte voor onvoorspelbaarheid in je tijd en in je plaats.
Ikzelf vind niet dat dat ik ge-organiseerd ben.  Blijkbaar wel, maar het enige dat bij mij ge-organiseerd is, is het feit dat het spiervlees bij het ander spiervlees ligt en het vleesbot bij het andere vleesbot.  En ik heb een papier met de percentages van mijn katten en wat ze dagelijks nodig hebben aan vleesbot, spier en orgaan, boven mijn werkblad hangen.

Als ik wil weten hoeveel er nog in de vriezer ligt moet ik die daar ook voor open trekken. En als ze een weekje eens geen rund krijgen omdat ik daar overheen gekeken heb, is dat mij ook prima.  Ik hou geen weekmenu bij, ik haal gewoon uit wat ik nodig heb en wat ik tegen kom. 
Enkel orgaan let ik wel op dat ik 1 dag hart, 1 dag lever, 1 dag niet, dan weer hart, lever en maagjes uithaal.  Maar als het een keertje meer nier is, maakt dat ook weer niet uit. Zo nauw komt het niet. En ook welke diersoort de lever deze keer van komt en de vorige keer van kwam, daar hou ik me ook niet mee bezig.  Ik zorg alleen dat ik de oudste iets meer voer. 
Door orinake
#2452551
hier krijgen ze 5 a 6 dagen per week eten :)
Afhankelijk van de planning.
Weken dat we op wedstrijdweekend gaan eten ze bvb niet de dag dat we vertrekken (meestal vrijdagavond) dan krijgen ze zaterdag pas eten, en afhankelijk of we zondag of maandag naar huis gaan krijgen ze zondag wel of geen eten.
Ik wil immers geen kotsende honden in men wagen...

Maar om nu te zeggen van ik heb geen tijd...
De periode dat ik voltijd (en meer) ging werken had ik ook geen tijd, maar dan haalde ik zondag uit voor maandag (in de bak naast de koelkast) dinsdag en woensdag (2 bakken in de koelkast van de honden) op woensdag haalde ik dan uit voor donderdag vrijdag zaterdag en zondag....
De honden hebben hun eigen koelkast waar ik dus hun gerief in kan steken.
zo moet ik niet elke avond naar de vriesstal lopen.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2452710
Papiertjes raken zoek, whiteboard boven je vriezer of in de keuken werkt uitstekend.

Ik voer ook 2 a 3 x per week barf en de rest van de week kvv, voor ons werkt het prima.
Door Mevroi Kruim
#2452720
Ik geef op vastendagen wel voerbeloningen als dat zo uitkomt, zelf gedroogd vlees en orgaan. En daar ga ik ook verder niet spastisch over doen. Als een wolf een muis tegenkomt zal hij die echt wel opvreten en niet denken 'ojee, ik heb vandaag een vastendag, hoe moet dat nu met mijn maagzuur?'. En een hond is dan misschien geen wolf maar wel een opportunist pur sang, ik ga er dus maar van uit dat Ma Nature dat goed geregeld heeft.
Door essie
#2454398
Ik heb een aantal jaren om de dag eten gegeven en dit beviel heel goed. Doe ik nu minder, want oudste hond deed het een paar maanden geleden niet goed meer op. Demy krijgt nog wel regelmatig om de dag te eten. Houd ik er zeker in, zeker de dag voor de training en wedstrijd krijgt ze geen eten. Loopt ze veel beter.n
Door miruske
#2454754
Ik heb niet alles gelezen dus misschien dit antwoord ter overvloede

harder bot is bij mij lamsribben, zalmkoppen(half) enz

Als ik vlees binnenkrijg gaat het in een grote ton tot het ontdooid genoeg is om te portioneren. Ik heb in mijn hond haar map ( daar zit alles in wat met haar te maken heeft) een blad met haar percentages omgerekend in grammen. Ik portioneer dus meteen in kleine zakjes. (dat is alleen met orgaan soms puzzelen omdat dat weer onderverdeeld is in 4 groepen, maar dat neem ik niet te nauw)

Ik heb zelf thuis een vriezer met 4 lades. Iedere la is een groep vlees-orgaan-spier-groente en vis
Zo pak ik elke avond uit elke la een zakje en klaar is kees. Ik hoef dus niks te rekenen en niks moeilijk te doen behalve als vlees binnenkomt.

Gaat mijn hond logeren maak ik dagtasjes. Dus alle onderdelen van 1 dag in een tasje en dat hup bij de logeertante de vriezer in. die hoeft dus elke avond enkel een tasje eruit te halen en de volgende dag eet jamie verantwoord. Voor de dagen dat ik het vergeet heb ik wat rollen naturis liggen. Als je die in koud water zet zijn ze in een uur ontdooid.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door