Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sassol
#2448983
Hallo BARF-ers,

Wegens tijd tekort geef ik mijn hond en kat KVV, met regelmatig iets van bot.
Omdat de kat van binnen altijd wat slecht in elkaar heeft gezeten, krijgt hij biologisch vlees, afgewisseld met Tinlo Cattery en Konijn.

De hond staat nu vanwege het gemak/kosten op Smuldier (zelf geen auto, en Smuldier is hier in de buurt makkelijk te verkrijgen) en krijgt daarnaast kipkarkas of een lamsbotje van de biologische slager.

Nu vind ik toch dat zijn vacht er iets beter uit kan zien. Het glimt wel, maar spiegelt niet en hij verhaart me iets teveel. Om deze reden zou ik toch graag weer gaan BARF-en en dan bestellen bij versvoer.nl, want die bezorgen bij genoeg afname gratis aan de deur.

Mijn probleem: het is teveel gedoe en ik heb er gewoonweg de tijd niet voor :-\

Nu vroeg ik me af: is het voor een hond goed om bijv. 3x per week te eten? Dan zou het voor mij namelijk prima haalbaar zijn, is Duke 3x per week echt flink verzadigt en is hij lekker bezig met 'vol zitten' op de dagen dat ik het wat drukker heb. Hij heeft in het verleden wel eens gevast en leek dit zelf wel prettig te vinden.

En als 3x per week te weinig is, wat is dan wel verantwoord?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2449007
Dat zou dus betekenen dat je om de dag wil voeren. :-\
Ik heb er geen verstand van of dat goed of slecht is, maar ik zou dat zeker niet doen.
Dan zou ik gewoon voor 2 dagen tegelijk eruit halen en dat in 2en verdelen. Is het een kwestie van alleen neerzetten en de hond even laten eten. ;)
Door Sassol
#2449154
Heb me ondertussen verdiept in vasten in het algemeen. Het wordt niet aangeraden om veel - niks - veel - niks te eten zeg maar. Maar te wisselen tussen zwaar verteerbaar - licht verteerbaar. Volledig onderzoek is er nog niet gedaan, maar tot nog toe vermindert het de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en verleng je je leven er mee.

Zwaar verteerbaar zou voor de hond dan een BARF maaltijd betekenen en licht verteerbaar KVV gemixt met groente/ei.

Ik zou dan licht - zwaar - licht - veel zwaar - niks - licht- zwaar in een week kunnen doen bijvoorbeeld. Wel vraag ik me af hoe het dan zit met maagzuur wat op gang komt met kleine beloningen op de dagen dat je dan licht verteerbare dingen/niks geeft?
Weet iemand hoe dat zit? (Meeste BARF-ers lassen toch ook met enige regelmaat een vast-dag in?)
Door Xada
#2449201
Ik las geen vastendagen in. Wel zorg ik ervoor dat er niet teveel zware maaltijden achter elkaar gegeten worden. Dus als ze kalkoen gehad hebben, krijgen ze de volgende dag kip.
Ik leg vlees optijd uit de vriezer in de koelkast. Zo heb ik er nu twee eenden en een dikke achterdij van een geit in de koelkast gedaan om te ontdooien. Eend doet er twee dagen over en zo'n dik stuk geit een dag of vier/vijf.
Maar om nu dagen te gaan vasten omdat je zelf geen tijd hebt om eten voor je hond klaar te maken vind ik vreemd. Heb je dan wel de tijd om met hem te gaan wandelen of aandacht te geven?
Als ik op familiebezoek ga (1 keer per jaar een dag of 7) zorgt mijn buurman voor de honden en maak ik van te voren alle maaltijden klaar. Schrijf er dan een naam op zodat mijn buurman alleen maar de zakjes hoeft te legen in de hondenbakken en hun hun eten geeft. Zoiets zou je ook kunnen doen.
Laatst gewijzigd door Xada op wo 05 sep 2012, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#2449212
Xada schreef: Ik las geen vastendagen in. Wel zorg ik ervoor dat er niet teveel zware maaltijden achter elkaar gegeten worden. Dus als ze kalkoen gehad hebben, krijgen ze de volgende dag kip.
Ik leg vlees optijd uit de vriezer in de koelkast. Zo heb ik er nu twee eenden en een dikke achterdij van een geit in de koelkast gedaan om te ontdooien. Eend doet er twee dagen over en zo'n dik stuk geit een dag of vier/vijf.
Maar om nu dagen te gaan vasten omdat je zelf geen tijd hebt om eten voor je hond klaar te maken vind ik vreemd. Heb je dan wel de tijd om met hem te gaan wandelen of aandacht te geven?
Als ik op familiebezoek ga (1 keer per jaar een dag of 7) zorgt mijn buurman voor de honden en maak ik van te voren alle maaltijden klaar. Schrijf er dan een naam op zodat mijn buurman alleen maar de zakjes hoeft te legen in de hondenbakken en hun hun eten geeft. Zoiets zou je ook kunnen doen.
Vraag ik mij ook af.... ongelooflijk! Geen tijd en teveel gedoe dus daarom 3 dagen willen voeren  ::) waarom hebben sommige mensen huisdieren vraag ik mij af , zou zeggen: ga zelf eens 3 dagen in de week proberen te eten, misschien bevalt het wel  ;)
Door Mevroi Kruim
#2449241
Ik haal hier vaak voor 2 of 3 dagen tegelijk uit de vriezer en ontdooi een deel in en een deel buiten de koelkast. De katten hebben daar geen enkel probleem mee, die eten het na 3 dagen gewoon op. Dus dat zou ik doen.

Er zijn mensen die bv 4 of 5x in de week voeren maar niet veel. Ik voer de honden 5 a 6x per week en dan wisselende hoeveelheden, dat bevalt mij prima. De katten krijgen 2x daags.
Door nienk
#2449249
ik maar voor Reus porties voor 2 dagen. eens in de zoveel tijd sta ik dus even in de keuken slagertje te spelen en maak dan bakjes met orgaan/spiervlees en zakjes met vleesbot, beide per 2 dagen.  portioneren moet je toch, hoe vaak je ook voert. naar mate je dat meer doet, gaat het minder tijd kosten, kwestie van de handigheid er in vinden. na een tijdje zal barf voeren echt niet meer meer tijd kosten dan kvv. behalve dus dat je hond langer aan het eten is, maar dat kan gewoon als jij (in de buurt) iets anders aan het doen bent.
Door tanja82
#2449267
Als ik hier om de dag geef  wordt ik gek van haar knorrende buik als ze die dag niks krijgt en ze spuugt alles onder van de honger.
Mijn doggie krijgt nu smuldier,rodi,en renske.
Renske hoeft niet in gevroren te worden dus smorgens vroeg uit de koelkast en dan kan ik het al geven.
Door tycolaika
#2449289
Xada schreef: Ik las geen vastendagen in. Wel zorg ik ervoor dat er niet teveel zware maaltijden achter elkaar gegeten worden. Dus als ze kalkoen gehad hebben, krijgen ze de volgende dag kip.
Ik leg vlees optijd uit de vriezer in de koelkast. Zo heb ik er nu twee eenden en een dikke achterdij van een geit in de koelkast gedaan om te ontdooien. Eend doet er twee dagen over en zo'n dik stuk geit een dag of vier/vijf.
Maar om nu dagen te gaan vasten omdat je zelf geen tijd hebt om eten voor je hond klaar te maken vind ik vreemd. Heb je dan wel de tijd om met hem te gaan wandelen of aandacht te geven?
Als ik op familiebezoek ga (1 keer per jaar een dag of 7) zorgt mijn buurman voor de honden en maak ik van te voren alle maaltijden klaar. Schrijf er dan een naam op zodat mijn buurman alleen maar de zakjes hoeft te legen in de hondenbakken en hun hun eten geeft. Zoiets zou je ook kunnen doen.
zo heb ik het ook gedaan van de week. ik was het weekend naar slagharen. mijn buurvrouw is over dag op bezoek gekomen bij mij . zodat ze niet het hele weekend alleen waren , en heb gezegt in de koeling liggen zakjes met namen er op , als ze dat op hebben , kun je in de vriezer voor iedere hond een nieuw zakje pakken en in de koelkast leggen , en dat werkte perfect
Door Martine-Tom
#2449312
En wat nou als je 3 keer barf en 3 of 4 keer kvv geeft? Probleem opgelost.

Al vraag ik het me ook af, als je al niet eens tijd hebt om het eten te verdelen...hoeveel tijd kan je dan aan je dieren besteden...maar dat terzijde  :-\
Gebruikersavatar
Door kayla
#2449385
Sassol schreef: Hallo BARF-ers,

Nu vroeg ik me af: is het voor een hond goed om bijv. 3x per week te eten? Dan zou het voor mij namelijk prima haalbaar zijn, is Duke 3x per week echt flink verzadigt en is hij lekker bezig met 'vol zitten' op de dagen dat ik het wat drukker heb. Hij heeft in het verleden wel eens gevast en leek dit zelf wel prettig te vinden.

En als 3x per week te weinig is, wat is dan wel verantwoord?
Ik wil niet geloven wat ik hier lees. :cry2: :cry2: Drie x per week flink de buik vol laten eten en die andere 4 dagen dan????? Op een houtje bijten?
Eet jij zelf dan ook maar 3 x per week? Ik vind dit super onverantwoord als je dit gaat doen.
En geen tijd? Tijd voor maken. Mag toch wel hopen dat je wel iets leuks met je hond doet (zoals spelen, wandelen) als voeren nog teveel werk is.
Zou je hond inderdaad de rest van de week KVV voeren en als dat nog teveel moeite voor je kost gewoon weer terug naar brokjes.
Door Sassol
#2449440
Zo, alweer een hoop reacties. Zal even uitgebreid reageren.

Ten eerste: ik vráág hier of het verantwoord is om 3x per week te voeren, zo niet, hoe vaak het dan wel zou moeten? Ik lees namelijk wel eens op barfplaats dat mensen om de dag voeren, een dagje vasten, etc. dus ben ik nou ineens zo dieronvriendelijk? Ook heb ik al aangegeven dat ik me verdiept heb in vasten, en dat het inderdaad niet verantwoord is om veel - niks - veel te geven. Maar dat je het inderdaad moet zoeken in zwaar verteerbaar - licht verteerbaar - zwaar verteerbaar. En dat het dan dus uit zou komen op 3x per week barf, 3x per week kvv + groente en 1x per week vasten (met de vraag wat de ervaren BARF-ers hiervan denken?)

Svp iets beter lezen dus ;)

Om even antwoord te geven op de vraag of mijn hond genoeg aandacht/wandeltijd krijgt: ja hoor, die komt prima aan zijn trekken. Ik begin vandaag bij de hondenschool, clicker met hem, gaan ong. 2x per week naar het strand waar hij uren los mag sprinten, gaat regelmatig mee naast de fiets, als ik een hele dag weg ben (1x in de week) gaat hij naar de oppas, die ook een hond heeft waar hij mee kan spelen en ook aangelijnd schuw ik een lange wandeling niet.
Bij te weinig beweging/mentale uitdaging raakt hij namelijk gestrest en vervalt in z'n oude probleemgedrag en dat laat ik niet gebeuren.

Niet gevreesd dus BARF-ers, ik wil m'n hond niet uithongeren en zorg dat z'n behoeftes vervuld worden. En als ik deze hond met al z'n gedragsproblemen niet over had genomen, was ie er waarschijnlijk niet eens meer. (De reden dat ik hem overgenomen heb) Ik wil, net als jullie, het beste voor m'n beestje.

En ik ben heel blij dat de meeste mensen zo georganiseerd zijn dat ze goed kunnen portioneren, ik ben gewoon een chaoot. In het verleden hele mooie schema's gemaakt, om de zondag het vlees wat binnenkomt te willen portioneren, waar ik me dan toch op verkeken heb qua tijd, dus niet uitkom en alsnog maar de helft geportioneerd heb. Dat werkt helaas dus niet goed voor mij.

Iemand trouwens nog goeie tips voor redelijk hard bot, wat ongeveer 250 gram weegt? (Eendkarkas krijg ik wel doormidden, maar zou liever iets harder bot geven aangezien dit zo krak-slik-weg is.)
En als ik dan 3x per week BARF/3x per week KVV zou geven, waar vaak toch teveel orgaan in zit, is het dan verstandig geen orgaan te geven bij de BARF-maaltijden?

@Mevroi Kruim: jij geeft je honden dus ook wel eens 5x per week eten. Geef je ook voedselbeloningen tijdens het wandelen? Weet jij hoe dat zit met maagzuur op gang brengen maar er geen maaltijd in stoppen die dag?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2449443
Ik weet niet hoeveel jou hond per dag krijgt.
Maar ik geef nu 1x per 2 weken een halve schapenkop weegt ongeveer 650 gr.
Daar is Bency wel een half u zoet mee. De eerste x at hij het ook niet allemaal op. Maar maandag de 2de gegeven en daar heeft hij een half u over gedaan. Is wat meer qua gewicht als normaal maar dan krijg hij volgende dag iets minder ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door