Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door joel
#2447178
Ik maak elke 3 weken een groentenprutje, en wissel daarbij wel van groenten. Nu had ik laatst ruim 20 porties met oa. bieten gemaakt, maar nu vertelde iemand dat bieten de vacht roder zou kleuren..... Nou is Qadir blond, en toen ik het hoorde begon ik echt te twijfelen.....het lijkt op zijn buik en benen wel wat donkerder/roder te worden, (tis een reu en dacht met plassen is de urine meer geconcentreerder? ) Op zijn hoofd lijkt het ook donkerder uit te groeien, hij is nl net 13 maanden) maar nu weet ik het niet zeker omdat ik denk dat het me is 'aangepraat'  ;)
Wat denken jullie ?
Door Martine-Tom
#2447187
Lizzy schreef: Ik voer al jaren met grote regelmaat bieten. Aan Dalmatische Honden. Nooit rode vacht gezien. Neuh, ik geloof hier 4 keer niks van.
Lijkt me best leuk een aardbeienvla met krenten hond  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2447191
Ik voer ook heel vaak bieten ,ze krijgen hier ong. 150 gram per dag per hond.
Nu heeft een Sint Bernard ook een groot gedeelte witte vacht ,maar ik heb er nog nooit iets van gemerkt.

Dan zou ze van wortel en winterpeen oranje of geel moeten worden
en ook daar heb ik nooit iets van gemerkt.

Ze worden wel wat rood-bruin aan de binnenkant van hun voorpoten en op de borst,
maar dat komt vanwege het vele zwemmen in natuurwater
en van het kwijl wat op die plekken vaak zit.

Misschien dat jouw hond wat donkerder wordt vanwege de rui voor de winter?
Door 202Spots
#2447207
Bietensap kan wel als kleurstof worden gebruikt om de vacht te verven...maar dan moet je 't wel aan de buitenkant er op wrijven.. ;)
Net zoiets verhaal als wanneer je veel wortels eet dan word je huid oranje...ja dat klopt wel maar dan moet je eerst elke dag tig kilo's wortels eten
en dat voor 'n paar maanden doen voordat je huid 'n beetje verkleurd...
#2447210
;D
Sorry, ik vind het een grappig verhaal.  Maar inderdaad compleet onmogelijk.
De vachtkleur wordt door iets heel anders veroorzaakt dan de kleurstoffen in hun voeding.  Ik vind het erg lachwekkend, het idee  ;D

Urine wordt wel gekleurd door kleurstof in de voeding, maar dat is dan ook veel logischer. ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#2447211
Lizzy schreef: Ik voer al jaren met grote regelmaat bieten. Aan Dalmatische Honden. Nooit rode vacht gezien. Neuh, ik geloof hier 4 keer niks van.
ik geloof er dus wel degelijk wat van, getuige onderstaande foto':

Afbeelding
Deze  hond werd met  die ongepigmenteerde vlekken rond de mond uitgebracht op een  een tentoonstelling,.  reactie van de keurmeester: je kunt wel vergeten dat dit nog ooit zwart wordt.

Afbeelding
En zo werd het nadat ik een hele poos rode bieten had toegevoegd aan haar voer.

rode bieten  helpen bij de aanmaak van pigment.
En niet voor niks krijgen bordeaux doggen kilo's wortelen......
Gebruikersavatar
Door joel
#2447232
Daantje schreef:

Misschien dat jouw hond wat donkerder wordt vanwege de rui voor de winter?
ja, dat zou ook kunnen, ik heb ook geen idee hoe zijn vacht eruit komt te zien, ouders zijn ons niet bekend, hij komt uit nl Frankrijk, uit een opvangplek.
Was gewoon nieuwsgierig, een 'rode' afghaan is ook errug mooi!!! Maar dat zie ik zelf ook niet gebeuren hoor  :D

Wat een foto's zeg Nova, ja , dan ga je je afvragen of het idd het voer is geweest he of de ontwikkeling van vacht/pigment........nouja, toch een zwarte snuit ;-)
#2447233
Ok, pigmentstimulerend , dat kan ik nog volgen.  Alhoewel, als je hier op BP even de topics hierover (zijn er al een aantal) naleest zijn er tegenstrijdige ervaringen.

Maar dan nog is het niet dat de rode kleurstof in de bieten zich doorzet in de vacht.  En het oranje van de wortels ook niet. Daar geloof ik niets van, en dat is ook de verklaring niet.
Het zou inderdaad om een stimulatie zijn, of eerder gezegd, dat een tekort aan carotenen een verbleking van de vacht geeft. Dus als je dan meer caroteen gaat voeren, komt de normale kleur naar boven.  Het gaat hier dan om wortel, hoe het met biet zit, kan ik niet meteen vinden. 

Ook verandert de kleur gewoon met leeftijd... Hoeft niet altijd voedselgerelateerd te zijn.
Door Lizzy
#2447234
nova schreef: ik geloof er dus wel degelijk wat van, getuige onderstaande foto':

Afbeelding
Deze  hond werd met  die ongepigmenteerde vlekken rond de mond uitgebracht op een  een tentoonstelling,.  reactie van de keurmeester: je kunt wel vergeten dat dit nog ooit zwart wordt.

Afbeelding
En zo werd het nadat ik een hele poos rode bieten had toegevoegd aan haar voer.

rode bieten  helpen bij de aanmaak van pigment.
En niet voor niks krijgen bordeaux doggen kilo's wortelen......
Hoewel ik niet geloof dat dit van de biet komt (sorry....), is pigment stimulerend natuurlijk iets anders dan het rood worden van de vacht door biet, waar TS het over heeft.
Door 202Spots
#2447324
Deze  hond werd met  die ongepigmenteerde vlekken rond de mond uitgebracht op een  een tentoonstelling,.  reactie van de keurmeester: je kunt wel vergeten dat dit nog ooit zwart wordt.
Bedoel je die roze plekken met het zwarte erom heen, onder de neus en op de kin...waar eigenlijk geen vacht op zit?
Als dit pigment vlekken zijn,dan is het toch geen verkleuring van de vacht?
Gebruikersavatar
Door nova
#2447331
202Spots schreef: Bedoel je die roze plekken met het zwarte erom heen, onder de neus en op de kin...waar eigenlijk geen vacht op zit?
Als dit pigment vlekken zijn,dan is het toch geen verkleuring van de vacht?
De huid is op de onderste foto gepigmenteerd. Maar er zit toch ook pigment in het haar van een hond?
Nu ga ik er niet meteen van uit dat je een witte hond zo maar kompleet zwart zou krijgen  door het geven van bieten, maar  het beïnvloed wel de pigment vorming.

kanarie'liefhebbers' voegen zelfs cayenne peper toe aan drinkwater van oranje kanaries,  krijgen ze een  mooier verenkleed van  :-\
Door Drijver
#2447391
Er is ook een brok met zalm variant waarvan honden verkleuren, dus het lijkt mijn niet gek als dat ook van veel en regelmatig bieten voeren kan. Zal waarschijnlijk per hond kunnen verschillen dan. Maar 1 bietje in de mix lijkt me niet voldoende.
#2447394
nova schreef: De huid is op de onderste foto gepigmenteerd. Maar er zit toch ook pigment in het haar van een hond?
Nu ga ik er niet meteen van uit dat je een witte hond zo maar kompleet zwart zou krijgen  door het geven van bieten, maar  het beïnvloed wel de pigment vorming.

kanarie'liefhebbers' voegen zelfs cayenne peper toe aan drinkwater van oranje kanaries,  krijgen ze een  mooier verenkleed van  :-\
In een ander topic las ik dan weer dat ze iets anders gekleurd gaven aan kanaries voor een oranje verenkleed. Er zit weinig consequentie in de verhalen moet ik zeggen.  En ik geloof er dus weinig van. 
Ik geloof helemaal niet dat het rechtstreeks doorerft.  Ik kan geloven dat pigmentvorming gestimuleerd wordt, maar dat gaat dan om het eigen pigment van de hond, staat compleet los van de kleur van de stof. 
En de onderlinge relatie tussen de kleur van de huid en van de vacht is, iets moeilijker als rechtstreeks gerelateerd.  Het lijkt bij jouw hond wel het geval, want haar gehele vacht is donkerder.  Maar persoonlijk denk ik ook niet dat het aan de bieten ligt. Bieten zou dus gewoon de normale kleur van de hond naar boven laten komen als ze voorheen tekort had, maar dat lijkt me hier niet echt het geval... 
Misschien is het wel gewoon door de leeftijd?

Ik vind het inderdaad wel opmerkelijk, want witte huid en vacht en dus een gebrek aan pigment, is vaak een mutatie in de pigmentvorming. Dat was hier duidelijk niet het geval, want anders hadden die vlekken inderdaad niet meer kunnen verdwijnen (mutatie's genezen niet).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door