Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2446471
Je hoeft hem niet te plukken..Even op You Tube zoeken op : volgens mij op zoekwoorden  gans portioneren...


Onderaan borstkas inkeping maken en dan mbv mes kun je borst zo open leggen..En dan kun je vrij makkelijk poten ontvellen..etc/etc..
Laatst gewijzigd door wijkje op za 01 sep 2012, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2446483
tiny schreef: Ik heb een geschoten gans gekregen. Dochterlief is al begonnen met plukken maar hoe maak ik die gans nou zoverre barf hapjes waardig klaar?
Hebben jullie tips?
Grotere hond nemen  :biggrin2:
Door johanna25
#2446529
Respect voor degene die het filmpje heeft gemaakt hoewel hier en daar wel wat omslachtig.
Paar kleine kanttekeningen.
De poten zou ik zelf niet afknippen, dit levert nl vrij scherpe botten op die gemakkelijk door je handschoenen heen prikken.
Het voetje vastpakken en tegen de knikrichting drukken, een kleine snede op het kniegewricht het voetje verder doorknikken en wederom met een kleine snede het voetje loshalen, scheelt weer het pakken van de snoeischaar en is veel sneller en werkt veiliger, en het ziet er mooier uit.
Als je de nek en kop wil gebruiken, gaat de volgende methode beter, je pakt de kop en aan de onderzijde dus onder de snavel maak je een snede die in 1 keer door het nekvel tot aan het borstbeen gaat.
Je trekt het vel los van de nek en snijdt dit in het midden door, je houdt de gans vast en met je andere hand trek je in 1 keer het vel van nek en kop.
De loshangende flap trek je daarna richting rug zodat je zovermogelijk de nek kan afknippen.
Verder ziet het er goed uit.
De gewichten ben ik het helemaal mee eens hoewel dit natuurlijk flink kan verschillen.

nogmaals complimenten voor het filmpje.
#2446609
Johanna25, hoe lang doe jij over het schoonmaken van een gans? Ik heb het ongeveer zo gedaan zoals in het filmpje, maar het kost mij meer dan een half uur. Kan jij niet zo'n filmpje maken, want ik ben nogal visueel ingesteld en een beschrijving, - hoe duidelijk ook- is aan mij niet besteed
#2446681
Maar zo heb je de karkas nog steeds niet.
Dan moet je de huid ook van de rug afhalen. En de vleugels eraf halen.  Die worden hier ook niet gebruikt.

En het is wel handig dat zo'n gans wat weegt wanneer je die huid spant.  Als je dat bij een kip doet, komt de hele kip mee omhoog en kom je dus een hand tekort  ::)
Door johanna25
#2446737
Lida. S schreef: Johanna25, hoe lang doe jij over het schoonmaken van een gans? Ik heb het ongeveer zo gedaan zoals in het filmpje, maar het kost mij meer dan een half uur. Kan jij niet zo'n filmpje maken, want ik ben nogal visueel ingesteld en een beschrijving, - hoe duidelijk ook- is aan mij niet besteed
ca 5 minuten heb je toch wel nodig dan is hij zo kaal als een biljartbal en hap / barfklaar.
toch zou ik me wel richten op het filmpje het is goed en duidelijk gemaakt, degene die hier slacht zal als hij / zij lekker doorsnijd opdezelfde tijd uitkomen.
echter dat is doorrammen, het mag ook een ontspannen gebeuren zijn met controle over het vlees wat je slacht.
naarmate je het meer doet gaat het steeds sneller.
het moet echter niet op werk gaan lijken dan is de lol er af :biggrin2:
#2447282
even de foto's gekeurd, bijna helemaal oke.
toch heb je mijn opm niet gebruikt ik zie daar een paar voetjes liggen die je hebt afgeknipt, dit lijkt makkelijk maar lees het verhaal nog even je gaat je nog een keer prikken aan het afgeknipte botje.
nog eenmaal, voetje naar achteren buigen, snede op het kniegewricht, doorknakken, en doorsnijden, resultaat mooi rond botje, geen steek en prikgevaar en sneller.
vanmorgen 44 ganzen gedaan en allen top geslacht.
Ook de 15 eenden gingen op deze wijze , kortom drukke morgen en middag maar met resultaat.
succes ziet er goed uit, proficiat :)
graag ook een foto van de ganzen rug ik voorzie je graag van tips alsj e dat wilt
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door