Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door gwendolineken
#2443697
heej

ik heb een kleine vraag over varkensvlees mag ik het nu rauw geven of niet ? ik weet dat het rauw vlees de ziekte Aujeszky kan bevatten, komt dit dan zo vaak voor?  ???
en als ik het kook vb een varkenpoot mag ik het dan nog geven? kunnen die beenderen dan niet splinteren?  ???
het is allemaal even onduidelijk voor mij

bedankt aan iedereen die me wil helpen hopelijk krijg ik snel reactie

groetjes
Gwen
Door Xada
#2443721
Je kunt varkensvlees rauw voeren, maar dan heb je kans op de ziekte van Aujeszky. Ik denk dat deze kans niet groot is (misschien ca. 5 %? is een gissing van mij), maar als je hond het krijgt zou ik me dat mijn leven lang kwalijk blijven nemen. Ik wil dus totaal geen risico en kook het totdat het helemaal gaar is. Ook binnenin.
Botten moet je dan natuurlijk niet meer geven ivm,  zoals jezelf al zegt, splinteren. Dus kook je iets zonder botten of je haalt de botten er later uit en gooit ze weg.
Laatst gewijzigd door Xada op do 30 aug 2012, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2443793
De meeste mensen hier op BP voeren gewoon geen varken.
Rauw heeft het inderdaad risico's, en hoe klein die ook zijn, het is het gewoon niet waard aangezien er nog zoveel andere diersoorten zijn die je kan voeren. 
En vlees koken daar doen we hier in den regel ook niet aan... Alles wordt rauw gevoerd.
Gebruikersavatar
Door gwendolineken
#2443833
pearlsofpassion schreef: De meeste mensen hier op BP voeren gewoon geen varken.
Rauw heeft het inderdaad risico's, en hoe klein die ook zijn, het is het gewoon niet waard aangezien er nog zoveel andere diersoorten zijn die je kan voeren. 
En vlees koken daar doen we hier in den regel ook niet aan... Alles wordt rauw gevoerd.

ok maar hier in belgie is het moeilijk om rauw voer voor je honden te vinden aan een schappelijke prijs. kip heb ik en sprot en dan rund gemalen maar ik geef liever geen gemalen vlees je weet niet wat ze er in draaien ik weet liever zelf wat ik mijn honden te eten geef

Groetjes
Gwen
Door grando
#2443846
Idd ik zou het risico zeker niet nemen!! Zeker als je weet dat wanneer je hond de ziekte krijgt hij er hoogstwaarschijnlijk aan zal overlijden... En er zijn idd voldoende andere dieren ter beschikking...
Door grando
#2443849
gwendolineken schreef:
ok maar hier in belgie is het moeilijk om rauw voer voor je honden te vinden aan een schappelijke prijs. kip heb ik en sprot en dan rund gemalen maar ik geef liever geen gemalen vlees je weet niet wat ze er in draaien ik weet liever zelf wat ik mijn honden te eten geef

Groetjes
Gwen
Hey Gwen,

Ik ben ook van België en er zijn hier echt wel adresjes waar je aan een goede prijs aan mooi en goed vlees kan komen hoor!
Ik weet niet van waar je juist bent en welke afstand je over hebt voor het ophalen van je vlees?
Ikzelf bestel mee met de leveringen van slagerij-west in België en de rest haal ik bij hondjegezond
Gebruikersavatar
Door gwendolineken
#2443876
grando schreef: Hey Gwen,

Ik ben ook van België en er zijn hier echt wel adresjes waar je aan een goede prijs aan mooi en goed vlees kan komen hoor!
Ik weet niet van waar je juist bent en welke afstand je over hebt voor het ophalen van je vlees?
Ikzelf bestel mee met de leveringen van slagerij-west in België en de rest haal ik bij hondjegezond

erg bedankt kzal het eens bekijken


Greotjes
Gwen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2443936
gwendolineken schreef:
ok maar hier in belgie is het moeilijk om rauw voer voor je honden te vinden aan een schappelijke prijs. kip heb ik en sprot en dan rund gemalen maar ik geef liever geen gemalen vlees je weet niet wat ze er in draaien ik weet liever zelf wat ik mijn honden te eten geef

Groetjes
Gwen
Ik ben zelf ook belg ;)
Het is helemaal niet zo moeilijk, je moet gewoon goed rondkijken en veel van het vlees dat ik koop, komt van NL. Via de verzamelplaats hier op BP wordt heel wat verdeeld en een groot deel van de bestellingen komen ook wel eens in belgie.  12 oktober rijdt ik zelf om vlees bij Jolanda.  Je kan in Deinze of Stekene ophalen, en misschien komt er nog een ophaalpunt ergens rond Leuven.  Als dat allemaal ver weg is, is er misschien iemand in je buurt die wel meebesteld en waarmee je jouw vlees kan laten meekomen. 
Bovendien kan je ook met barfers uit je buurt afspreken om samen bij een barfleverancier te bestellen. Zo vervallen de vervoerskosten als je een groot genoege bestelling kan plaatsen.

Als je tips wil hebben, pb je maar even. ;)



@ Grando, dat geldt natuurlijk ook voor jou: als mee wil bestellen, geef maar een gil.  Hoe meer mensen mee bestellen, hoe lager de vervoerskosten komen. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 30 aug 2012, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door chess
#2443944
Nog een Belg hier.
Ben nog maar net een weekje aan het barfen en nog niet aan het zwaardere werk bezig.  Maar het lukt mij ook om aan een redelijke prijs aan goed vlees te raken.  Tot nu toe ben ik enkel naar de plaatselijke supermarkt geweest maar daar heb ik alles ingekocht aan 30 à 50% vermindering omdat het bijna op vervaldag kwam.  Thuis onmiddellijk de diepvries in.
Verder is hier een visboer en een kippenhandelaar waar ik binnenkort ook eens ga informeren.  Ik vermoed dat ze blij zullen om een afnemer te hebben voor hun zalmkoppen en kippenekken.  ;)
En ja, dat verzamelpunt in Leuven hou ik vanaf nu ook mee in de gaten!
Door Lizzy
#2444344
Belgie is volgens mij niet eens Aujeszky vrij. Welke status heeft Belgie? Ik zou het niet riskeren. Je hond gaat onherroepelijk dood en de manier van sterven is heel naar. En varkenspoten koken moet je echt niet doen, het bot gaat inderdaad ernstig splinteren. Misschien moet je voor de zekerheid dit ook doornemen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html
Door Barbaravh
#2444470
Voor iedere beginnende barfer is het uitzoeken naar adresjes. Beetje bij beetje komen de adresjes en voor je het weet zit je diepvries stampvol.
Ik heb toen ik begon een bestelling gedaan bij een "internetleverancier". Die hebben alles en zo kan je een volledig menu maken voor de eerste weken. Tegen dan heb je misschien al je eigen leverancier. Het is een kwestie van te bellen of langs te gaan bij de slachterijen en vragen wat je er kan kopen.
Varkensvlees geef ik ook niet omdat er voldoende anders te krijgen is. Poten zou ik al zeker niet geven.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2444482
Varken zou ik zeker niet rauw voeren, dat risico (hoe klein ook!) ging ik niet nemen, als ze het krijgen is er niks meer aan te behandelen, dan ben je je hond kwijt!

Hier nog iemand die in Belgie woont, via Avado en Lupa kun je bijv. bestellen, of meebestellen met de topics hier, genoeg wat naar Belgie gaat. Ik ben bijv. van regio Beringen. Al naargelang waar iemand woont kun je toch met iemand meebestellen?

Gewoon de bestel-topics in de gaten houden, duurt even maar dan wordt je wel wegwijs.
Ennneh, pas op hé, voordat je het weet moet je een vriezer bijkopen  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door