Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2440411
Dat is ook nog eens een goed punt. De zoutbehoefte van een mens en een hond zijn mogelijk niet te vergelijken. Ik zal eens opzoeken wat het zout behoefte van de hond is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2440448
Lizzy schreef: Dat is ook nog eens een goed punt. De zoutbehoefte van een mens en een hond zijn mogelijk niet te vergelijken. Ik zal eens opzoeken wat het zout behoefte van de hond is.
Als je onderweg dat van de kat zou tegenkomen, laat je dat dan ook even weten?
Thanx! ;)
Door Annemarie Rijnveld
#2465555
Even weer terugkomend op dit onderwerp.
Ik vond het volgende over de waarde van het toevoegen van zout op de website van Dr. Lisa A. Pierson, CatInfo.Org. Het zet mij toch aan het denken, aangezien het vlees dat wij gebruiken voor onze dieren vrijwel zonder bloed is. Ik meen dat in de slachterijen het vlees wordt opgehangen om het te laten leegbloeden, of niet?
Of in ieder geval, veel minder bloed dan in een vers gevangen echte prooi.

Wat denken jullie ervan?

Notes on why I omit/alter certain ingredients that you may see in other recipes:

Kelp - You will see recipes on the internet that use kelp.  Kelp varies in its iodine content but usually contains very high levels of this mineral.  The thyroid gland is very sensitive to iodine levels that are either too low or too high.  Given the fact that hyperthyroidism is very common in the cat, I do not want to add too much, or too little, iodine to the diet. 

The thyroid gland of a cat's natural prey is a good source of iodine but when using chicken or turkey thighs - and, therefore, no thyroid gland - we need to add Morton's iodized Lite salt as a source of iodine.  I use Lite salt instead of regular table salt because Lite salt is a mixture of sodium and potassium versus table salt which is all sodium.


Also keep in mind that when we use poultry, we are missing the blood and its sodium and potassium.  The Lite salt adds in some sodium and potassium 

If using ground rabbit, I would assume that the thyroid gland is included.  However, you may want to call your supplier and ask if this is the case.  If it is, I would not add the iodized Lite salt. 

Be sure to use all of the blood that comes with any ground food since blood contains valuable nutrients - including sodium and potassium.  Note that the ground rabbit from wholefoods4pets.com comes with a lot of blood included which is why I do not use Lite salt when making rabbit food.

   
Door Staftime
#2465841
Ja het is wel iets om over na te denken eigenlijk.
Maar ik denk dat er wel voldoende zout zit in vis? En ik voeg altijd wat zeewier toe aan de groentemix.
Door Annemarie Rijnveld
#2465873
Staftime schreef: Ja het is wel iets om over na te denken eigenlijk.
Maar ik denk dat er wel voldoende zout zit in vis? En ik voeg altijd wat zeewier toe aan de groentemix.
Oh ja, natuurlijk, dat is waar, dit was ik even uit het oog verloren.
Nou, kan ik weer met een gerust hart doorgaan.
Ik ga er toch maar een bladwijzer van maken, want af en toe slaat bij mij de Alzheimer toe. :D
Door nicolette
#2466030
Hoi Annemarie,

Zelf neem ik elke dag een glas Sole, gemaakt van Keltisch zeezout. Dit is een stukje over keltisch zout:

Een veilige dosis is één of twee theelepels Sole in een glas water. Je kunt de dosis geleidelijk verhogen als je wilt, maar wees voorzichtig en luister naar wat je lichaam je vertelt. Je hoeft je geen zorgen te maken om je bloeddruk of je hart want je lichaam heeft namelijk zout nodig, best veel zelfs. Je bloed hoort van nature 0,9% zout te bevatten en je lichaam heeft ongeveer 200 gram nodig. Toen je in de baarmoeder lag, lag je in een zoutbad dat als het goed is nagenoeg identiek was aan verdund zeewater (afhankelijk van het voedingspatroon van je moeder natuurlijk). Gezond menselijk bloed is voor 98% gelijk aan zeewater. We zijn niet alleen planten, we zijn ook een verdunde oceaan. Het is dus erg zinvol om zoutoplossingen te drinken om onze cellen te regenereren en ze de oorspronkelijke informatie en energie terug te geven.

Geef het niet aan mijn hond, maar denk dat dit zout ook geen kwaad kan, in kleine hoeveelheden.
Vito drinkt ook best vaak zeewater, wonen vlakbij het strand. Hij weet dat het niet mag, maar schept tijdens het rennen toch wat water naar binnen. Alleen bij heel warm weer en veel zeewater krijgt hij waterpoep.

Gr. Nicolette
Door Annemarie Rijnveld
#2466079
nicolette schreef: Hoi Annemarie,

Zelf neem ik elke dag een glas Sole, gemaakt van Keltisch zeezout. Dit is een stukje over keltisch zout:

Een veilige dosis is één of twee theelepels Sole in een glas water. Je kunt de dosis geleidelijk verhogen als je wilt, maar wees voorzichtig en luister naar wat je lichaam je vertelt. Je hoeft je geen zorgen te maken om je bloeddruk of je hart want je lichaam heeft namelijk zout nodig, best veel zelfs. Je bloed hoort van nature 0,9% zout te bevatten en je lichaam heeft ongeveer 200 gram nodig. Toen je in de baarmoeder lag, lag je in een zoutbad dat als het goed is nagenoeg identiek was aan verdund zeewater (afhankelijk van het voedingspatroon van je moeder natuurlijk). Gezond menselijk bloed is voor 98% gelijk aan zeewater. We zijn niet alleen planten, we zijn ook een verdunde oceaan. Het is dus erg zinvol om zoutoplossingen te drinken om onze cellen te regenereren en ze de oorspronkelijke informatie en energie terug te geven.

Geef het niet aan mijn hond, maar denk dat dit zout ook geen kwaad kan, in kleine hoeveelheden.
Vito drinkt ook best vaak zeewater, wonen vlakbij het strand. Hij weet dat het niet mag, maar schept tijdens het rennen toch wat water naar binnen. Alleen bij heel warm weer en veel zeewater krijgt hij waterpoep.

Gr. Nicolette
Hoi Nicolette, ik weet dat jij dit produkt gebruikt, dat heb ik gelezen hier bovenaan.
Maar mijn zorg was niet mijzelf maar de hond en katten.
Toch bedankt voor je tip en uitleg. Kan altijd nog eens van pas komen.
Wat jij schrijft over hond + zeewater drinken: in de dierenwinkel werd ik ervoor gewaarschuwd absoluut de hond geen zeewater te laten drinken, want dan gaan ze aan de dunne. Ook is er een heel groot uitdrogingsgevaar, juist doordat het zeewater betreft.
En daar hebben ze dan weer een of ander spulletje voor, wat je dan gelijk de hond te drinken moet geven voordat je weer op huis aangaat.
Had er nog nooit van gehoord, maar nu jij zo expliciet schrijft ''Alleen bij heel warm weer en veel zeewater krijgt hij waterpoep.'' begrijp ik waarom het bij ons dus wel zaak is goed op te letten.
Dank je voor de tips.
Gebruikersavatar
Door pike
#2466146
Annemarie Rijnveld schreef:

The thyroid gland of a cat's natural prey is a good source of iodine but when using chicken or turkey thighs - and, therefore, no thyroid gland - we need to add Morton's iodized Lite salt as a source of iodine.  I use Lite salt instead of regular table salt because Lite salt is a mixture of sodium and potassium versus table salt which is all sodium.

Nou gaat het hier over katten  (waar ik echt niks van af weet moet ik zeggen) en niet over honden, maar we hadden hier onlangs een topic waarin men juist bang was dat men met kippenekken ook schildklier voerde want dat zou de honden ziek maken zoals je je waarschijnlijk kunt herinneren. (http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 077.0.html).

Wat zeewater betreft daarvan kan ik nog melden dat Pike als jonge hond een keer zeewater heeft gelebberd, dat werd na een 1/2 uurtje aan de achterkant letterlijk uitgespoten. Gelukkig waren we toen nog steeds buiten, het was net een brandweerspuit  :biggrin2: Armagnac heeft ook wel eens een paar likjes genomen, daar kwam het na een kwartier aan de voorkant weer uit.
Door Annemarie Rijnveld
#2466163
pike schreef: Nou gaat het hier over katten  (waar ik echt niks van af weet moet ik zeggen) en niet over honden, maar we hadden hier onlangs een topic waarin men juist bang was dat men met kippenekken ook schildklier voerde want dat zou de honden ziek maken zoals je je waarschijnlijk kunt herinneren. (http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 077.0.html).

Wat zeewater betreft daarvan kan ik nog melden dat Pike als jonge hond een keer zeewater heeft gelebberd, dat werd na een 1/2 uurtje aan de achterkant letterlijk uitgespoten. Gelukkig waren we toen nog steeds buiten, het was net een brandweerspuit  :biggrin2: Armagnac heeft ook wel eens een paar likjes genomen, daar kwam het na een kwartier aan de voorkant weer uit.
Ja, ik herinner mij dat topic nog goed en af en toe duik ik weer eens in de materie. Het is af en toe behoorlijk verwarrend.
En ik weet er natuurlijk ook niet het fijne van, ik zoek en zoek en lees alles wat los en vast zit (aan mijn DA heb ik niets, is geen voorstander van BARF en weet er ook niets vanaf), maar uiteindelijk denk ik maar heel simpelweg: als je van alles wat geeft, en veel varieert dan loop je het minste het risico te overdoseren, dus niet wekenlang alleen nekken, en dan weer wekenlang alleen karkas enz.
Net als bij ons dieet voor tweevoeters zeg maar.

Haha, met zeewater moeten we oppassen dan. Lijkt me niet leuk als de brandwaterspuit open gaat in de auto. :biggrin2:
Door Staftime
#2466261
Eens, gevarieerde voeding lijkt ook mij nog altijd het beste.
En ik denk dat de honden op die manier altijd van alle voedingsstoffen een beetje binnenkrijgen en hun lichaam op kan nemen wat het op dat moment nodig heeft.
Gebruikersavatar
Door pike
#2466270
Als je een fatsoenlijk barfmenu geeft, dus voldoende soorten afwisselt incl. vis, eitjes, groente, in de juiste verhoudingen, dan is dat gewoon goed. Zelf heb ik van begin af aan knoflook toegevoegd, en voor het geval ik toch ergens wat zou missen zeewier, maar ik geef het niet elke dag. Meestal 3x in de week. Soms mik ik een (goede) visoliecapsule in de bak. Individuele gevallen die wat extra's nodig hebben zijn er natuurlijk wel, door ziekte of ouderdom e.d., maar uitgaande van een gezonde hond zou ik dat gegraaf in eventuele tekorten loslaten.  ;)
Door Annemarie Rijnveld
#2466277
pike schreef: Als je een fatsoenlijk barfmenu geeft, dus voldoende soorten afwisselt incl. vis, eitjes, groente, in de juiste verhoudingen, dan is dat gewoon goed. Zelf heb ik van begin af aan knoflook toegevoegd, en voor het geval ik toch ergens wat zou missen zeewier, maar ik geef het niet elke dag. Meestal 3x in de week. Soms mik ik een (goede) visoliecapsule in de bak. Individuele gevallen die wat extra's nodig hebben zijn er natuurlijk wel, door ziekte of ouderdom e.d., maar uitgaande van een gezonde hond zou ik dat gegraaf in eventuele tekorten loslaten.  ;)
Ja, ik varieer heel veel. Dus het zal echt wel allemaal in orde zijn.
Over dat gegraaf, ik ben nieuwsgierig en vind het gewoon leuk zoveel mogelijk te leren over Barf en alles wat daar mee te maken heeft. En tja dan loop tegen van alles aan natuurlijk.

Het is trouwens heel grappig te zien hoe verschillend de invulling van RMB BARF etc. zich verhoudt tov de geografische ligging . Ik voel me het beste met de Nederlandse invulling ervan, maar dat zal ook wel weer cultuur gelinkt zijn. :)
Door nicolette
#2466464
Blijft toch wat de boer niet kent vreet hij niet........

Ik weet dat honden een zout vergiftiging kunnen krijgen. Vroeger en nu nog door sommige dierenartsen werd bij buiten iets opvreten geadviseerd om zout te laten eten. De hond gaat dan overgeven. Gevaarlijk als niet al het zout uitgespuugd wordt. Ze kunnen daar aan overlijden.
Probeer Vito geen zeewater te laten drinken, maar dat is moeilijk. Een beetje lebberen doet hem geen kwaad. Misschien ook gewenning. Bij heel warm weer en veel rennen neemt hij meer zeewater en dan krijgt hij  ik heb wel altijd vers water mee, maar de zee is toch ook lekker.

Dat Keltisch zout heeft toch een andere samenstelling dan gewoon zeezout. Maar vind geen info dat het gegeven wordt aan beesten. Zelf denk ik dat in zijn eten voldoende zouten aanwezig zijn. Visje, hart, wild met meer bloed. Zie daarom geen reden om keltisch zout voor hem toe te voegen.
Denk wel dat barf honden die ook geen koekjes etc eten minder zout binnen krijgen dan de gemiddelde brok hond. Dat zout is naar mijn mening niet goed voor de beesten of voor ons in kant en klaar maaltijden.

Gr. Nicolette
Door Annemarie Rijnveld
#2466526
nicolette schreef: Blijft toch wat de boer niet kent vreet hij niet........

Ik weet dat honden een zout vergiftiging kunnen krijgen. Vroeger en nu nog door sommige dierenartsen werd bij buiten iets opvreten geadviseerd om zout te laten eten. De hond gaat dan overgeven. Gevaarlijk als niet al het zout uitgespuugd wordt. Ze kunnen daar aan overlijden.
Probeer Vito geen zeewater te laten drinken, maar dat is moeilijk. Een beetje lebberen doet hem geen kwaad. Misschien ook gewenning. Bij heel warm weer en veel rennen neemt hij meer zeewater en dan krijgt hij  ik heb wel altijd vers water mee, maar de zee is toch ook lekker.

Dat Keltisch zout heeft toch een andere samenstelling dan gewoon zeezout. Maar vind geen info dat het gegeven wordt aan beesten. Zelf denk ik dat in zijn eten voldoende zouten aanwezig zijn. Visje, hart, wild met meer bloed. Zie daarom geen reden om keltisch zout voor hem toe te voegen.
Denk wel dat barf honden die ook geen koekjes etc eten minder zout binnen krijgen dan de gemiddelde brok hond. Dat zout is naar mijn mening niet goed voor de beesten of voor ons in kant en klaar maaltijden.

Gr. Nicolette
Ja, ik ben het met je eens Nicolette, het is voor ons mensen ook helemaal niet goed. Hier wordt door de artsen er altijd op gehamerd, dat al het zout dat ons lichaam nodig heeft al in de groenten, vlees, vis, kaas (teveel zelfs) enz enz aanwezig is.
Het is dus eigenlijk onzin dat wij toch nog overal zout overheen gooien. Eigenlijk doen wij dat, omdat het voedsel dan smakelijker is, hè. Plus ook andere redenen, historisch gezien, ter conservering, maar das een ander verhaal.

En dat zout als braakmiddel wordt ook inderdaad voor gewaarschuwd, dat ABSOLUUT niet toe te passen. Gek genoeg zijn er nog steeds DA's die dit middel gewoon nog aanraden.
Gebruikersavatar
Door pike
#2466539
Annemarie Rijnveld schreef: Ja, ik ben het met je eens Nicolette, het is voor ons mensen ook helemaal niet goed. Hier wordt door de artsen er altijd op gehamerd, dat al het zout dat ons lichaam nodig heeft al in de groenten, vlees, vis, kaas (teveel zelfs) enz enz aanwezig is.
Het is dus eigenlijk onzin dat wij toch nog overal zout overheen gooien. Eigenlijk doen wij dat, omdat het voedsel dan smakelijker is, hè. Plus ook andere redenen, historisch gezien, ter conservering, maar das een ander verhaal.

En dat zout als braakmiddel wordt ook inderdaad voor gewaarschuwd, dat ABSOLUUT niet toe te passen. Gek genoeg zijn er nog steeds DA's die dit middel gewoon nog aanraden.
Volgens mij is dat omdat het verslavend werkt. Als je zonder zout gaat eten, vind je het in het begin smakeloos, maar naar verloop van tijd wen je erraan en ga je de smaken van het voedsel zelf leren proeven, kennen en waarderen. Neem je dan op een gegeven moment iets dat gezouten is dan vind je dat echt niet smakelijker maar eerder gewoon vies zout, dat de smaak van je eten verbloemd. Althans, dat is mijn ervaring.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door