Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#294890
Mijn honden krijgen 2x in de week een dessertlepel levertraan, 1 x in de week een dessertlepel lijnzaadolie en 1 x in de week een dessertlepel tarwekiemolie. Ook krijgen ze 4 x in de week een visolie capsule. En soms ook wat stuifmeelpollen. Dit allemaal natuurlijk naast een barfmaaltijd. En nu vroeg ik me af is dit niet een beetje te veel van het goede? :-\
Door Lizzy
#294909
Laura2004 schreef: Mijn honden krijgen 2x in de week een dessertlepel levertraan, 1 x in de week een dessertlepel lijnzaadolie en 1 x in de week een dessertlepel tarwekiemolie. Ook krijgen ze 4 x in de week een visolie capsule. En soms ook wat stuifmeelpollen. Dit allemaal natuurlijk naast een barfmaaltijd. En nu vroeg ik me af is dit niet een beetje te veel van het goede? :-\
Ik vind zelf een dessertlepel levertraan ietsjes veel en zou eerder een theelepeltje geven. Overigens geef ik in de zomer geen levertraanolie. In het boekje van JdBL staat dat levertraanolie in de zomer te zwaar is en ik vind dat eigenlijk ook.

Als je vier keer per week visolie geeft, dan is er eigenlijk geen enkele noodzaak om ook nog lijnzaadolie te geven. Beide bevatten omega 3 vetzuren, hoewel die van vis actieve omega 3 is en in mijn ogen daarom te prefereren.

Stuifmeelpollen bevatten veel vitamines en mineralen (maar wel in kleine hoeveelheden). Ze zijn wel gezond hoor. Ik vind het niet zo verkeerd om dat af en toe te geven.

Tarwekiemolie geef je (neem ik aan) voor de vitamine E. Ik vind dat ook geen slecht idee om te geven. Zeker niet in combinatie met bijv. vette vis. En een hond heeft wel vitamine E nodig. Helaas gingen mijn honden iedere keer aan de race van deze olie, dus ik geef zelf af en toe een lepeltje tarwekiemen. Deze olie en kiemen kun je beter niet geven aan een hond met een graanallergie. Andere natuurlijke bronnen voor vitamine E zijn: soja (ongeschikt voor honden, vind ik), groene groentes, noten, volkorenproducten, eieren.
Door Laura2004
#294919
Er zitten noten door hun groente mix, dan is het eigenlijk niet nodig om ze tarwekiemolie te geven toch?
En levertraan daar stop ik dan wel ff mee. Is dat lang houdbaar een fles die al open is?
En kan ik bv de ene week lijnzaad olie geven en de andere week visolie?
Door Lizzy
#294949
Laura2004 schreef: Er zitten noten door hun groente mix, dan is het eigenlijk niet nodig om ze tarwekiemolie te geven toch?
En levertraan daar stop ik dan wel ff mee. Is dat lang houdbaar een fles die al open is?
En kan ik bv de ene week lijnzaad olie geven en de andere week visolie?
Volgens de Nutrient Requirement of Dogs heeft een volwassen hond 0.5 IU of IE per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. En: 1 IE = 1 mg dl-alfa-tocoferylacetaat = 0,91 mg dl-alfa-tocoferol Nou, in 100 gram tarwekiemolie zit 250 tot 500 mg vitamine E. In 100 gram walnoten zit 0.70 mg vitamine E. In 100 gram ei zit 0.97 mg vitamine E. En in 100 gram spinazie zit 2.08 mg vitamine E.

Als je levertraan van Lovitran hebt, dan staat de houdbaarheidsdatum op de fles.

Je kunt ook lijnzaadolie en visolie afwisselen. Hoewel ik visolie beter vind. Ten eerste zijn sommige honden allergisch voor lijnzaadolie en ten tweede moet de omega 3 vetzuur nog eerst in het lichaam om gezet worden. Maar goed, je kunt het zeker afwisselen.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#295206
Vergeet ook niet om even bij de ingredienten van je vislolie capsules te kijken. Ik heb die van de Hema, en daar zit 20 mg vitamine E per capsule in.
Laatst gewijzigd door Sanyo op ma 04 apr 2005, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door