Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna
#1330
Hoi allemaal,

Vaak lees ik dat je een hond tafelresten mag voeren. Standaard volgt daarop: "mits men gezond eet". Ik denk dat ik vrij gezond eet, maar er is een vraag die me al een tijdje blijft achtervolgen: wat zijn eigenlijk gezonde tafelresten? Bestaan die uberhaubt wel? Wat voor ons gezond is, is dat meestal niet voor een hond.

Dus waarom tafelresten?? Omdat men dit vroeger ook gaf en honden er oud op zijn geworden? Het lijkt alsof dit de drijfveer is, maar vroeger was het anders en ook de tafelresten voor de hond waren wellicht anders. Ik denk dat de tafelresten van vroeger iets weg hadden van afval, terwijl de moderne tafelresten (hier althans) een overschot zijn dat je 's avonds voor de tv bij een acuut hongertje gewoon zelf nog smakelijk opeet.

Ik heb eigenlijk ook de indruk dat niemand echt voluit voor tafelresten gaat, omdat iedereen weet dat een hond niet veel kan met gekookte voeding, en dat pasta, sauzen, aardappelen, specerijen, ui en dat soort dingen eigenlijk niet zo goed zijn voor een hond. Maar wat blijft er dan nog over?
Misschien moet ik mijn vraag anders stellen, speciaal voor degenen die tafelresten voeren: wat eten jullie zelf? Gepureerde rauwe groenten?

Ik wil mijn hond best tafelresten geven. Ze is er trouwens dol op. Maar volgens mij is er gewoon iets mis als ik de saus of de uitjes van wat overgebleven groenten zit te halen alvorens die groenten aan mijn hond te geven. Of doen jullie dat ook? En dan de hamvraag: is er een goede reden om tafelresten te geven of is het nostalgie naar die semibarfende, gezonde boerderijhondjes van vroeger? Ben erg benieuwd...

Groetjes,

Anna.

PS: De tafelresten waren anders, de hele voeding van de hond was anders, de leefomstandigheden waren anders en zelfs de hond was anders!
Door sylvia
#1331
mijn honden eten geen tafelresten ...dacht ik maar dat is niet geheel waar.Sinds kleintje er is begon het met baby melk ,als ik de fles even liet staan waren de spenen bijna van de fles gegeten,dus na de baby de restjes niet meer in de gootsteen maar in de hondenbakjes (likjes geen liters) daarna olvarit groenten en fruithapjes, stukjes fruit kregen ze al wel.
witte macaroni en spaghettie (zonder saus) spercie bonen indien over en ja met nootmuskaat em klontje roomboter want zo eten wij het ,en de broodkorstjes van kleintje die eten ze ook buiten de brood korstjes is dat dus niet iedere dag maar als je goed nadenkt eten ze best al wel tafelrestjes.Overigens zit daar bij mij niet de filosofie van gezond bij,het gaat gewoon zo,
alsjeblieft ook wat lekkers.
Door Anna
#1332
Hey Sylvia,

Vroeger gaf ik dus ook veel tafelresten, echt vanalles, omdat mijn hond het superlekker vond. Maar sinds ik wat meer weet over hondenvoeding, ben ik er min of meer van af gestapt. Natuurlijk mogen we naast het aspect "gezond" het aspect "lekker" zeker niet vergeten. En zelf eten we ook niet allemaal hypergezond...
Maar aangezien tafelresten vaak expliciet in menu's vermeld worden, vroeg ik me gewoon af of gezonde tafelresten bestaan en of een hond er wat aan heeft, behalve dat hij het lekker vindt...

Groetjes,

Anna.
Door Lizzy
#1333
Mmm, ik geef eigenlijk nooit tafelresten om de eenvoudige reden dat ik mijn eten ongeschikt vind voor mijn honden...

Mijn tafelresten bestaan voornamelijk uit rijst, pasta, aardappel, gekookte groente, geroerbakte groente, tofu, pasta-sauzen zonder vlees met veel groente (waaronder prei en ui) en dus zie ik het niet zitten om dat aan mijn honden te geven...

Maar goed, ik denk dat Tom bedoelt: gekookte groente, gekookte rijst, pasta, etc. stukjes afvalvlees, eieren, etc (zie het verhaal Tom over Ian).

Maar dan vraag ik je 1 ding: waarom zou het beter zijn om tafelrestjes te geven als je ook groente speciaal voor de hond kunt pureren? Ik zie dat dus niet he... (misschien zie jij het!). Hij is anti-graan/zetmeel: en wat blijft er nou meestal over van onze maaltijden: graan en zetmeelrijke spijzen.... Met andere woorden: Ik snap niet dat hij zoveel ophef maakt over hetgeen Ian B zegt.... Ipv gekookte eieren (die wel eens over zouden kunnen blijven van Leo's menu) geef ik ze liever rauw. Ipv gekookte groente die overblijft, geef ik ze liever gepureerde rauwe groente. Ipv pasta en rijst geef ik ze liever gewoon hun eigen rauwe vlees.

Met andere woorden: schiet mij maar lek! Ik houd het wel op het eten dat ik speciaal maak voor de hond...

OK, ze krijgen wel tafelrestjes fruit (bessen, meloen, beetje te rijpe banaan en peer enzo).

Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#1334
He Lizzy moet je eens een baby erbij nemen kijken hoe snel ze tafel restjes eten ;D hier had de spinazie door kleintje gelanceerd niet eens de kans om op de grond te vallen ;D

Het is niet zo dat ze hier veel krijgen hoor in principe alleen wat ik aan voer in de bak gooi ,wat dus carnibest is en 1 x per week botten en pens of spiervlees.
maar ze krijgen inderdaad wel eens iets van tafel het laatste restje zelfgemaakte groentensoep gaat ook over het voer ,maar hoe vaak maak ik zelf gemaakte groenten soep.......niet al te vaak
Door Jolly
#1335
He Lizzy moet je eens een baby erbij nemen kijken hoe snel ze tafel restjes eten   ;D hier had de spinazie door kleintje gelanceerd niet eens de kans om op de grond te vallen  ;D

Het is niet zo dat ze hier veel krijgen hoor in principe alleen wat ik aan voer in de bak gooi ,wat dus carnibest is en 1 x per week botten en pens of spiervlees.
maar ze krijgen inderdaad wel eens iets van tafel het laatste restje zelfgemaakte groentensoep gaat ook over het voer ,maar hoe vaak maak ik zelf gemaakte groenten soep.......niet al te vaak
Alleen als er visite komt/ of een verjaardag is? net als ik?

Chasey krijgt helemaal geen tafelresten, weet eigenlijk niet echt waarom. Was erin geramd dat dat niet goed was, te vet/te zout/ te gekookt noem maar op.
Moet ook eerlijk zeggen dat er met een grote eter van een Peetje niet veel(zeg maar gerust niets) overblijft.
Maar voor de goede orde, het zou dus eventueel we; mogen/kunnen?
Door SHIVA
#1336
He Lizzy moet je eens een baby erbij nemen kijken hoe snel ze tafel restjes eten   ;D hier had de spinazie door kleintje gelanceerd niet eens de kans om op de grond te vallen  ;D

Het is niet zo dat ze hier veel krijgen hoor in principe alleen wat ik aan voer in de bak gooi ,wat dus carnibest is en 1 x per week botten en pens of spiervlees.
maar ze krijgen inderdaad wel eens iets van tafel het laatste restje zelfgemaakte groentensoep gaat ook over het voer ,maar hoe vaak maak ik zelf gemaakte groenten soep.......niet al te vaak
dat kleintje van mij gaat haast abraham zien
maar lanceert ook geregeld wat naar de honden
even kijen of ze alert blijven met vangen
en dan de jongste telg 18 bijna nou wat ze niet lekker vindt geef maar onder de tafel als moeders even niet kijkt
nu geef ik zelf geen tafelresten maar aanrechtresten
stukjes vet van de kipfile
vis rundvlees waar altijd wel iets van overblijft
wat fruit wat groentens
oke het is nog niet gepureerd
maar bedelen is leuker dan uit de bak eten
en ja ik weet dat dat dus absoluut niet mag bedelen
doen we ook niet als er visite komt lol
gr shiva
Door Anna
#1337
<<Lijkt me een beetje haaks op elkaar staan: Barf is alles vers en rauw en zo natuurlijk mogelijk en tafelresten zijn gekookt en gezouten.<<



Dit staat haaks op het woord BARF , niet op een evolutionaire voeding.

Op een bepaald moment is de wolf gaan samenleven met de mens, althans bepaalde wolven.
Bioloog Raymond Coppinger noemt dit als volgt: "Er werd dus op een kenmerk geselecteerd: het vermogen om in de nabijheid van de mens te eten"

Dat is zijn uitleg over de evolutie van wolf naar hond.

Voeg daarbij nog de meest sociale en minst agressieve exemplaren en je hebt een evolutie theorie waar geen speld tussen te krijgen is volgens mij.

Dit laatste (selectie op minst agressieve meest sociale )is door Russische wetenschappers proefondervindelijk bevestigd door op heel korte termijn wilde vossen te domesticeren op enkele generaties.(ik dacht 40 jaar inclusief het vertonen van duidelijk domesticatie verschijnselen zoals het ontwikkelen van kleurpatronen)

Dus ja, een hond kan het perfect doen op voeding voor hoofdzakelijk carnivoren, aangevuld met de tafelresten van een eigen gezonde voeding.
En dat is dus niet geheel onlogisch, integendeel Billinghurst is hier eerder onlogisch.

Dat is ook de oorsponkelijke visie van Lonsdale, en ik vermoed heel sterk ook die van Billinghurst maar die laatste heeft er alleen een beetje meer een kommercieel circusje van gemaakt, en dit bedoel ik niet echt negatief naar Billinghurst toe.


Gr.
Roger.
Hey Roger,

Ik heb dit oude berichtje van jou teruggevonden in een andere thread. Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik je even citeer. Ik hoop ook dat je je hier eens "live" laat horen, want ik heb begrepen dat jij iemand bent die bewust tafelresten aan de honden geeft, waardoor ik er ook opnieuw ben gaan over nadenken. Maar ik moet zeggen dat Lizzy mij zopas heeft overtuigd om toch maar GEEN tafelresten te gaan voeren. :D Geen nood, mijn overtuigingen op het vlak van hondenvoeding wisselen vaak. ;) Dus waarom WEL tafelresten? Omdat het niet schaadt (dus omdat een hond het probleemloos kan verteren)? Of omdat het baat (dus omdat een hond er echt wat aan heeft)?

Groetjes,

Anna.
Door roger
#1338
<<Ik heb dit oude berichtje van jou teruggevonden in een andere thread.  Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik je even citeer.<<


Natuurlijk niet Anna, daar dienen die berichtjes toch voor.

Waarom wel tafelresten , heel simpel toch, ik heb pakweg 50 jaar geleden heel wat honden gekend die het prachtig deden op tafelresten. Tot zelfs de koffiedrap die bestond uit een beetje koffie en heel veel chicorei, en weet je , 5 jaar geleden bracht doko een nieuwe brok uit, versterkt met "chicorei"
Dus mijn grootvader wist het met zijn tafelresten veel beter .


Wat R. Coppinger in NG schrijft: het vermogen om in de nabijheid van de mens te kunnen eten , heeft de wolf , of bepaalde "meest vriendelijke "exemplaren laten evolueren naar de hond.

In de nabijheid van de mens leren eten, wil zeggen het opkuisen van menselijke voedselresten, dit is voor mij de tweede reden .

En een derde en laatste reden, tijdens de recentse vogelpest outbreak , heeft mijn buurman zijn scharrelkippen moet en laten afslachten.
Tot hiertoe heeft hij er geen andere opgezet, ik moet dus toch ergens mijn tafelresten kwijt ;D ;D ;D

Gr.
Roger.
Door roger
#1339
Oh, en verder nog, een goede kok heeft altijd heel weinig tafelrestjes, dus over welke hoeveelheden spreken we hier, een paar grammen , so what als je hond er plezier aan heeft ;D ;D ;D

En als er veel taferestjes zijn dan zal het sowieso dus "niet te vreten" zijn en zal hij er dus sowieso zijn neus voor ophalen.


Gr.
Roger.
Door Helen
#1340
Ik heb het al eerder verteld, waar Balou vandaankomt voeren ze alleen maar tafelresten en dan ook echt alle tafelresten. Nou die honden doen het prima. Ja, ze scharrelen daar op de boerderij zelf wat bij en ik denk dat er aardig wat mensen heel blij zouden zijn als hun hond er zo uit zou zien als die honden daar.

groetjes Helen
Door Nelly
#1341
Ook ik was, met de nadruk op wàs nooit een voorstander van tafelresten, omdat ik dacht dat het niet goed was voor honden. Maar sinds ik versvlees voer, en vooral sinds ik hier op bafplaats kom en o.a. de berichten van Roger lees, gaat er toch af en toe een overgebleven aardappeltje en/of restje groenten door het hondenvoer. Goed, het zijn maar kleine hoeveelheden en 't gebeurt ook maar zelden, nl. àls er iets overblijft, maar ik denk nu niet meer dat het slecht voor ze is, en ze schijnen het èrrug lekker te vinden! :D
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je hond op alléén tafelresten gezond kan leven, denk ik :-/
Door sylvia
#1343
ach we moeten ook niet te moeilijk doen hoor,ikzelf zou er niet aan moeten denken dat ik nooit meer iets mag eten wat ik heerlijk vindt maar niet zo gezond is,ik zou denk ik toch wat kwaliteit van leven moeten inboeten,en dat is best een aardig gedeelte,er zit diabetes in onze familie en ik heb aan die famileden gezien dat het moeten missen van alle dingen die je heerlijk vindt best zwaar is.Dus denk ik dat het voor de kwaliteit van welbevinden best "gezond "is je hond eens een kliekje te geven,niet TE maar af en toe,tenslotte denk ik dat wijzelf vaker ongezonde dingen eten dan onze geliefde viervoeters.
Door Janet
#1344
Kan ik het helemaal mee eens zijn. Kali krijgt ook wel eens tafelrestjes (een gekookte aardappel, groenten zonder zout/saus etc). En 'keukenrestjes', restjes rauwe groenten, fruit, een oude boterham en vlees. Maar da's eerder voor het lekkere dan voor wat anders.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door