Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TuttiFrutti
#2409722
Naomi, ik snap helemaal wat je bedoelt. Dat 'probleem' had ik ook met mijn pup. Hij is nu 4 maanden en volgens de rekenhulp moest ik nu al naar 4% gaan.
Ik vind dat te weinig voor zo'n jonge pup en geef hem nog steeds 5%. Ik kijk dus niet meer naar hoeveel procent de rekenhulp aangeeft. Ik schuif hem zelf wel naar 5% tot ik vind dat hij minder mag/kan eten  ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2409919
martine-tom schreef: Zolang hij niet te dik word blijven voeren wat je doet, en als hij wel dikker word...minderen.
Als hij afvalt...dan voer je meer...tis best simpel eigenlijk  ;)
Voila, zo moet je het inderdaad doen.
De rekenhulp is maar een hulpmiddel wanneer je begint, een startpercentage.
Dat moet je dan evalueren of je hond een hoger (meestal) of lager percentage nodig heeft.
Eens je bezig bent en je hond mooi op gewicht is, ga je gewoon uit van wat je geeft, heb je die richtlijnen in de rekenhulp niet meer nodig.  Als hij te dik wordt, bouw je het percentage wat af, als hij afvalt wat meer. Maar hij zal dus inderdaad eerder te dik worden als je hetzelfde percentage blijft geven. 
De rekenhulp kan je nog helpen om je verhoudingen uit te rekenen.  Je geeft dan zelf zijn gewicht en het percentage dat je voert in.  Dan krijg je de verhoudingen.  Maar je bent zeker niet verplicht de richtlijn van die de rekenhulp zelf aangeeft, te volgen. Iedere hond is anders, dat valt niet vast te leggen hoeveel je moet geven, zelfs niet binnen een ras.  Je moet dus altijd in de eerste plaats naar je hond zelf kijken.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2409944
RvT schreef: Naomi, ik snap helemaal wat je bedoelt. Dat 'probleem' had ik ook met mijn pup. Hij is nu 4 maanden en volgens de rekenhulp moest ik nu al naar 4% gaan.
Ik vind dat te weinig voor zo'n jonge pup en geef hem nog steeds 5%. Ik kijk dus niet meer naar hoeveel procent de rekenhulp aangeeft. Ik schuif hem zelf wel naar 5% tot ik vind dat hij minder mag/kan eten  ;)
Precies, dus jij bent er ook tegen aan gelopen.
Het is voor mij dus ook niet zo dat ik niet kijk naar mijn hond, dat doe ik juist wel. Ik ga heel langzaam het percentage nu wat laten zaken.

Ik vroeg me alleen af waarom die rekenhulp het zo snel voor pups het percentage naar beneden haalt terwijl ik elders lees dat het langer moet duren. En daar heb ik dus nog steeds geen antwoord op!

Voor degenen die het niet uitgeprobeerd hebben, vul het dan eens in! En kijk per maand.

De rekenhulp kan dan nog steeds slechts een richtlijn zijn, maar deze wordt ook gebruikt door mensen die misschien niet heel dit forum doorlezen! En er dus wel blind op varen. En die geven dan een pup van 5 maanden, die nog in de groei is, ineens 3,5%.

M.a.w. de rekenhulp komt niet overeen met de rest van de informatie die hier staat. 

Met Duke kom ik er wel uit. Ik ga geen 3,5% geven nu. Dan wordtie graatmager.
Door Annemarie Rijnveld
#2409960
Naomi M. schreef: Precies, dus jij bent er ook tegen aan gelopen.
Het is voor mij dus ook niet zo dat ik niet kijk naar mijn hond, dat doe ik juist wel. Ik ga heel langzaam het percentage nu wat laten zaken.

Ik vroeg me alleen af waarom die rekenhulp het zo snel voor pups het percentage naar beneden haalt terwijl ik elders lees dat het langer moet duren. En daar heb ik dus nog steeds geen antwoord op!

Voor degenen die het niet uitgeprobeerd hebben, vul het dan eens in! En kijk per maand.

De rekenhulp kan dan nog steeds slechts een richtlijn zijn, maar deze wordt ook gebruikt door mensen die misschien niet heel dit forum doorlezen! En er dus wel blind op varen. En die geven dan een pup van 5 maanden, die nog in de groei is, ineens 3,5%.

M.a.w. de rekenhulp komt niet overeen met de rest van de informatie die hier staat. 

Met Duke kom ik er wel uit. Ik ga geen 3,5% geven nu. Dan wordtie graatmager.
Ik denk dat je hier wel een punt aanstipt, Naomi.
Toch geloof ik niet dat er zoveel mensen zijn die zomaar blindelings percentages aanhouden en menu's samenstellen.
BP staat bol met vragen over de juistheid van menu's en hoe de percentages te gebruiken, voor mij toch het bewijs dat men niet zelf gaat experimenteren, maar eerst advies gaat vragen.
In de reacties wordt er iedere keer gehamerd op het feit dat de rekenhulp alleen als richtlijn dient, niets meer en niets minder. Dat men vooral moet kijken hoe de hond het erop doet, dik, dun, drollenexpressie en zo meer.

Ook als je gaat zoeken in de Bieb komt iedere keer weer deze waarschuwing naar voren.

En als er dan mensen zijn die toch zonder zich verder in te lezen, zomaar klakkeloos dingen gaan doen, tja dan zullen er ook wel problemen komen met welk soort bot er gebruikt gaat worden. Ik denk dat hier een groter gevaar in schuilt dan een eventueel te laag percentage.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2409977
Ik hoop het maar. Ben ondertussen al zoveel mensen tegengekomen die klakkeloos dingen aannemen. Enfin, misschien maak ik me er gewoon te druk om.
Door Annemarie Rijnveld
#2409983
Naomi M. schreef: Ik hoop het maar. Ben ondertussen al zoveel mensen tegengekomen die klakkeloos dingen aannemen. Enfin, misschien maak ik me er gewoon te druk om.
:o, heus? Nou ja, dat vind ik dan wel heel dom.
Door syiryo
#2409984
Ik ben bij bowie (nu 6 maanden) op gegeven moment gaan minderen in percentage, niet in gewicht voer wat ie kreeg. Dus toen ie wat zwaarder( en ouder) werd kreeg ie nog steeds hetzelfde gewicht in voer  als een paar weken geleden. Eigenlijk gaat dan het percentage vanzelf naar beneden he  :biggrin2:.
Door Martine-Tom
#2409986
Naomi M. schreef: Ik hoop het maar. Ben ondertussen al zoveel mensen tegengekomen die klakkeloos dingen aannemen. Enfin, misschien maak ik me er gewoon te druk om.
Je denkt mss te ingewikkeld  :)
Je kijkt gewoon simpelweg naar je hond, is ie goed op gewicht, dan doe je het dus goed, word ie mager dan voer je meer, en dan kan je dus de rekenhulp pakken, als je nu 3% voert en hij valt af dan ga je bijv naar 4% en dat vul je dan in zodat je weer precies weet hoeveel bot je moet voeren enzo  ;)
En ook dat is niet "set in stone" de ene hond doet het beter op meer bot en de ander op minder.

Het zijn richtlijnen, adviezen maar voor de details zal je naar je hond (moeten leren) kijken en adhv wat je ziet bepaal je wat je voert, niet adhv de rekenHULP  ;)

Je neemt wat je ziet, telt daar de rekenhulp bij op en maakt dan je eigen menu op maat  :)
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2410034
martine-tom schreef: Je denkt mss te ingewikkeld  :)
Je kijkt gewoon simpelweg naar je hond, is ie goed op gewicht, dan doe je het dus goed, word ie mager dan voer je meer, en dan kan je dus de rekenhulp pakken, als je nu 3% voert en hij valt af dan ga je bijv naar 4% en dat vul je dan in zodat je weer precies weet hoeveel bot je moet voeren enzo  ;)
En ook dat is niet "set in stone" de ene hond doet het beter op meer bot en de ander op minder.

Het zijn richtlijnen, adviezen maar voor de details zal je naar je hond (moeten leren) kijken en adhv wat je ziet bepaal je wat je voert, niet adhv de rekenHULP  ;)

Je neemt wat je ziet, telt daar de rekenhulp bij op en maakt dan je eigen menu op maat  :)

Dat begrijp ik wel Martine, maar daar gaat het hier niet om. Dat is het geval bij de volwassen honden. Maar we hebben het hier over pups en wanneer die in percentage naar beneden gaan.

Syriryo, ja zo ga ik het ook doen nu.
Door Martine-Tom
#2410039
Naomi M. schreef:
Dat begrijp ik wel Martine, maar daar gaat het hier niet om. Dat is het geval bij de volwassen honden. Maar we hebben het hier over pups en wanneer die in percentage naar beneden gaan.

Syriryo, ja zo ga ik het ook doen nu.
Ja dat snap ik.
Maar dan blijft het zo dat je naar je hond kijkt en niet naar richtlijnen, de ene hond gaat met 4 maanden al naar 2 maaltijden en een lager percentage en de ander pas met een jaar (bij wijze van spreken).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2410146
Geen enkele hond is hetzelfde, het is dus gewoon simpelweg onmogelijk om een percentage te geven bij een bepaalde leeftijd waar alle honden het goed op zullen doen.
Volgens mij is wat de rekenhulp aangeeft, gewoon het percentage waar mensen die pas hun hond over zetten op, mee beginnen.  Aangezien je, als je pas begint met vers (als de pup vb eerst brok heeft gehad), niet weet welk percentage je hond nodig heeft, moet je op een bepaalde hoeveelheid beginnen en dan nagaan of die bepaalde pup meer of minder nodig heeft.  Men begint vrij laag in percentage, omdat het eenvoudiger is wat meer te gaan geven dan om meteen een pup alweer te moeten laten afvallen. De meeste pups hebben dus wat meer nodig als wat er in de rekenhulp aangegeven wordt.
Dat kan je echt op verschillende plaatsen lezen.
Het is dus voor beginners, voor mensen die nog niet weten hoeveel hun pup nodig heeft, het is een richtlijn om van te starten om na te gaan hoeveel de pup nodig heeft. 

Eens je weet op welk percentage jouw pup het goed doet, hoef je gewoon niet meer te kijken welk percentage de rekenhulp aangeeft, je weet namelijk zelf hoeveel je hond nodig heeft.  Je kijkt dan gewoon naar je hond en als hij te dik wordt, haal je het percentage naar benenden.  Zolang dat niet zo is, hou je het percentage maar aan.
De rekenhulp kan je dan helpen om steeds uit te rekenen hoeveel vleesbot, spier en orgaan je moet voeren.  Je voert dan wekelijks zijn gewicht in, het percentage dat je voert (waarvan je weet dat je hond het er goed op doet), je verhoudingen en je krijgt hoeveel je van elk onderdeel moet voeren.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2410184
Vergeet ook niet dat het percentage voor kleine honden in verhouding hoger zijn dan voor grote honden.
Dus wat er gezegd wordt een pup eet tussen de 5 en 10% van zijn gewicht. Een  heel klein hondje (weet ff niet hoe ik het ras schrijft hihi) zal mss 10% krijgen en een duitse dog 5% van zijn lichaamsgewicht.
Toen ik brokken voerde kreeg Boy ook niet een geadviseerde hoeveelheid, dan zou ik een hond hebben gehad die tonnetje rond was.
Maar hij at ook niet meer. Bij Boy was het altijd genoeg is genoeg. Zelfs toen ik begon met KVV en gaf daar 2 kippennekken bij at hij die op, gaf ik er 3 dan werd er steevast 1 uit de bak gelegd en liep hij weg. Als of hij zei 2 is genoeg. Nu krijgt hij meer Barf maar alleen nog steeds kippennekken en nu eet hij gewoon 250 gr nek en verder vlees en soms orgaan en wat groente een ei of beetje yoghurt.
Nu met vlees zit hij iets hoger dan het advies en blijf hij mooi op gewicht.
Daarom is het ook altijd belangrijk om op het oog te voeren.
Maar als jij bv 6% beter vind dan 3,5 moet je dat ook gewoon geven.
Door Martine-Tom
#2410250
Zoals ik al eerder zei, Tom is een klein hondje, weegt 7 kilo maar eet maar 120 gram (geen idee, 1.5% ofzo is dat zeker) en dat is voro hem prima, rekenhulp gaf geloof ik 3.5% aan...dan zou ik hem kunnen rollen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Berna
#2410266
Iedere hond is anders he...mijn beide volwassen honden zitten op 4%
Er zit geen grammetje vet op! En ik voer ze ook niet extreem mager ofzo!
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2410666
Bedankt voor jullie reacties.  Ik hou idd aan wat ik al voor hem deed. Dus ik kijk een hoe hij het doet op wat ik hier in bet begin al aangaf. Ik geef er wel nog wat kleine dingen bij ook.

Ik vind Duke zijn ribben prima. Maar eerlijk gezegd vind ik zn kont te mager. Dus ben wel heel voorzichtig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door