Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Xerox
#2405458
Xerox kreeg tot nu toe 52,5% vleesbot, 32,5% spiervlees en 15% orgaan (geen groente ivm eliminatie).

Zijn ontlasting werd de laatste tijd toch wel erg hard, dus de afgelopen dagen heb ik 50-75 gr minder vleesbot gegeven en de andere hoeveelheden hetzelfde gelaten (hij mocht wel ietsjes minder hebben). Resultaat: (fel)gele, korrelig uitziende ontlasting die heel zacht aanvoelt en een 'staartje' van donkergekleurde diarree (sorry voor de details).  :o Wat doe ik nu verkeerd? Hij krijgt 's ochtends een klein beetje vleesbot met al het orgaan en een lapje spiervlees en 's avonds de rest van het vleesbot+spiervlees, dus goed verdeeld volgens mij...
Gebruikersavatar
Door pike
#2405479
rekensommetje;

stel je voert 1000 gram
dan was het
525 gram bot
325 gram spiervlees
150 gram orgaan

nu geef je 50-75 gram minder en de rest hetzelfde
dan is het
450-475 gram bot
325 gram spiervlees
150 gram orgaan

dus 450-475 gram bot tegen 475 gram spier+orgaan

dus je geeft nog steeds zo'n 50% vleesbot.
Zit er wel vlees aan je botten?

Ik zou niet een klein beetje bot met al het orgaan geven, dat geeft waarschijnlijk de dunne poep. Mogelijjk zit er 's avonds gewoon te weinig bij waardoor het te hard wordt.

Kan je niet overgaan naar 1x per dag voeren? Dan hoef je het niet op te delen.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2405504
Er zit vlees aan mijn botten ja, maar niet veel. Straks heb ik weer karkas van orinake, dat is beter spul.

Ik moet het wel goed zeggen: 's ochtends krijgt hij ca. 125 gr vleesbot met 75 gr hart-long en dan nog een lapje spiervlees. Dan geef ik hem rond het middaguur de helft van de lever en niertjes, ergens tussen 4 en 5 zijn avondmaaltijd van het resterende bot en spiervlees (hij krijgt nu ongeveer 1200 gr/dag) en 's avonds laat nog de andere helft van de lever en niertjes.

Zou ik dan nog minder vleesbot moeten gaan voeren? Op zich is het orgaan wel helemaal verdeeld over de dag zo, toch?

1x per dag voeren wil ik liever niet i.v.m. zijn eerdere ondergewicht, leeftijd en allergieën.
Door Eira
#2405590
Is al zijn ontlasting zo of zit er bijv. verschil in zijn ontlasting 's ochtends en 's middags?

Ik heb een tijd lang precies bijgehouden wat Eira at en hoe de ontlasting door de dag heen was (ze krijgt 1x per dag eten en poept 2x per dag) en daaruit weet ik nu wat wel en niet goed samen valt. Ik voer nu 3x per week orgaan, 1x lever & nier, 1x hart en 1x pens, iedere keer krijgt ze er enkel vleesbot bij. Bijv.: 150gr. lever & nier en dan 300 gr. vleesbot, 300gr. hart met 300gr. vleesbot en 450gr. pens met 200gr. vleesbot. Er zit hier ook altijd wel een klein beetje verschil tussen de ontlasting 's ochtends en 's middags; 's ochtends is het in verhouding meestal ietsjes zachter dan 's middags. Zal wel komen omdat bot er langer over doet om te verteren dan spiervlees en orgaan?

Bij de lever & nier geef ik altijd eend of parelhoen, dit zorgt voor mooie ontlasting bij Eira. Als ik er haaskarkas bij geef is het 's ochtends vaak net iets te slap en dan 's middags weer te hard, die combi 'mengt' dus niet goed. Misschien dat je hier wat aan hebt :)
Gebruikersavatar
Door pike
#2405594
Ik zou toch gaan proberen de maaltijden te gaan samenvoegen. Beginnen van 4 naar 3, als het goed gaat daarna van 3 naar 2 en als dat ook goed gaat naar 1. Een hond krijgt geen allergie van 1 maaltijd per dag toch? Met die vele kleine hapjes loopt hij bovendien de hele dag met een onvoldaan gevoel.
En dat hij van alleen orgaanhapjes van lever en nier dunne prutjes poept is niet zo gek.
En als je perse 4x per dag wil voeren, dan zou ik het bot verdelen over 4 porties, en er dan bijv. 2x vlees bij geven en 2x orgaan, netjes verdeeld, zodat je ook goede ontlasting krijgt.
Eventueel wat groentemix die mis ik namelijk in het verhaal.
Door Lizzy
#2405604
pike schreef: Ik zou toch gaan proberen de maaltijden te gaan samenvoegen. Beginnen van 4 naar 3, als het goed gaat daarna van 3 naar 2 en als dat ook goed gaat naar 1. Een hond krijgt geen allergie van 1 maaltijd per dag toch? Met die vele kleine hapjes loopt hij bovendien de hele dag met een onvoldaan gevoel.
En dat hij van alleen orgaanhapjes van lever en nier dunne prutjes poept is niet zo gek.
En als je perse 4x per dag wil voeren, dan zou ik het bot verdelen over 4 porties, en er dan bijv. 2x vlees bij geven en 2x orgaan, netjes verdeeld, zodat je ook goede ontlasting krijgt.
Eventueel wat groentemix die mis ik namelijk in het verhaal.
Ik ben het hier heel erg mee eens. Ik zou dit ook aan willen bevelen.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2405666
Oke, bedankt voor de feedback!

Groentemix krijgt hij nog niet ivm het eliminatiedieet (hij eet nu alle onderdelen van konijn en lamavlees. Wat ik gek vind, is dat ik hem sinds het begin zo voer en niet vanaf het begin deze problemen had. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een hond met (voedsel)allergie beter meerdere maaltijden op 1 dag kon krijgen? De 2de en 4de 'maaltijd' is meer als tussendoortje bedoeld, maar ik kan erin komen dat dit een te menselijke gedachte is  ::)

Eira, de ontlasting is wisselend, meestal 's ochtends harder dan 's avonds.

Zit het probleem niet in de percentages ipv het aantal maaltijden? Ik wil best terugschakelen als dat het beste is, daar niet van. Wat voer ik dan het best 's ochtends en wat het best 's avonds, als ik terug wil naar 2 maaltijden (de andere 2 maaltijden bestaan uit 50 gr en zijn dus makkelijk weg te laten of te vervangen door een enkel gedroogd snoepje ofzo).
Door Eira
#2405683
Ik zou 1 combinatie per dag gaan voeren om er achter te komen of het de combi of de percentages zijn.

Bijvoorbeeld (aan de hand van de percentages van Eira haar menu):

Dag 1
's ochtends: 150gr. vleesbot en 75gr. lever & nier
's avonds: 150gr. vleesbot en 75gr. lever & nier

Dag 2
's ochtends: 150gr. vleesbot en 150gr. hart
's avonds: 150gr. vleesbot en 150gr. hart

Overige dagen
's ochtends: 150gr. vleesbot en 175gr. spiervlees
's avonds: 150gr. vleesbot en 175gr. spiervlees

Stel: je ziet dat na dag 1 de ontlasting slap is dan, weet je dat je de volgende keer meer vleesbot moet gaan geven met die combi. Als de ontlasting de andere dagen wel goed is dan kloppen die combinaties en moet je dus over je hele menu wat meer %bot voeren (dit gaat dan naar de dag dat je lever & nier voert). Maar stel dat de combi met spiervlees te harde ontlasting geeft en die met lever & nier te slap dan kun je wat bot bij de één toevoegen en bij de ander er af halen. Misschien dat je er zo achter kunt komen of er iets laxeerd of dat je percentages niet goed zijn voor jouw hond.
Gebruikersavatar
Door pike
#2405686
Xerox schreef: Oke, bedankt voor de feedback!

Groentemix krijgt hij nog niet ivm het eliminatiedieet (hij eet nu alle onderdelen van konijn en lamavlees. Wat ik gek vind, is dat ik hem sinds het begin zo voer en niet vanaf het begin deze problemen had. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een hond met (voedsel)allergie beter meerdere maaltijden op 1 dag kon krijgen? De 2de en 4de 'maaltijd' is meer als tussendoortje bedoeld, maar ik kan erin komen dat dit een te menselijke gedachte is  ::)

Eira, de ontlasting is wisselend, meestal 's ochtends harder dan 's avonds.

Zit het probleem niet in de percentages ipv het aantal maaltijden? Ik wil best terugschakelen als dat het beste is, daar niet van. Wat voer ik dan het best 's ochtends en wat het best 's avonds, als ik terug wil naar 2 maaltijden (de andere 2 maaltijden bestaan uit 50 gr en zijn dus makkelijk weg te laten of te vervangen door een enkel gedroogd snoepje ofzo).
Het probleem zit  niet in de percentages, maar in wat je tegelijkertijd voert.
Als je naar twee maaltijden wil, dan verdeel je het bot in 2. 's ochtends de helft en 's avonds de helft. Dan geef je er  's ochtends bijvoorbeeld het spiervlees bij, en 's avonds het orgaanvlees. Of je deelt ook het spier- en orgaanvlees in tweeën en geeft beide 's ochtends en 's avonds. Dan  heb je het helemaal keurig verdeeld.
Je hoeft niet elke dag alle soorten orgaan te geven, je kan gerust een dag hart geven, een andere dag de lever, weer een andere dag de nier.
Lever geeft doorgaans al wat zachtere ontlasting dus ik zou dat zeker niet elke dag geven.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2405840
Toen ik Bency nog 3x pd gaf vond ik dat ook een heel gepuzzel.
2x per dag was al makkelijker. gaf s'morgens spiervlees of orgaan en sávonds vleesbot.
Toen hij 1 jaar werd ben ik overgestapt naar 1x per dag.
Dat gaf veel voordelen. Geen gereken meer wat wanneer. Minder vaak pd ontlasting. En veel voldaner.
Na de 2de wandeling (+/- 12 u) krijgen ze hun bak met eten. Dan gaan ze heerlijk liggen uitbuiken tot ongeveer 16 u.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2406773
Bedankt allemaal  :-* Ik ben gisteren maar meteen teruggegaan naar 3 maaltijden door het 'avondhapje' gewoon bij de 2de (grote) maaltijd te voegen. Vanochtend was de ontlasting al beter van kleur (meer bruinig ipv knalgeel). Vandaag heb ik de 1ste maaltijd iets kleiner gemaakt, de 2de (het tussendoortje) even zo aangehouden en weer 3+4 samengevoegd.

Had niet het idee dat hij gisteravond naar iets taalde, dus ik denk dat het laatste tussendoortje ook wel snel weg kan. Dan zit ik op 2 maaltijden, 1x 200 gr en 1x 1000 gr met dezelfde verhoudingen (ik pak nu echt de weegschaal erbij en weeg het na tot de gram). En dan zal ik de eerste maaltijd nog wel iets kleiner maken en misschien stop ik er uiteindelijk wel helemaal mee.

Hopelijk gaat het zo goed komen!
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2406948
Nee, aangekomen juist! Ik moet nu gaan uitkijken dat hij niet 'chubby' wordt. Verder ook vrolijk, alert, hyper... Zoals het hoort dus!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door