Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door syiryo
#2415044
Volgens mij kun je een hakblok ook schoonmaken met zout.. (trekt vocht aan). Zout erop, in laten trekken en eraf schrapen. (ooit gehoord van een slager)
Door nicolette
#2415496
Is ook een onderzoek geweest over houten vleesplanken. Hout heeft een antibacteriële werking. Vroeger was er alleen maar hout en de planken werden met zout schoongemaakt.

Heb zelf een houten hakblok voor buiten, gewoon een groot stuk hard hout. Daar sla ik bevroren vlees en karkassen in stukken. Dit blok maak ik eigenlijk nooit schoon. Stinkt ook niet, dus zal wel goed gaan.
Binnen heb ik ook plastic planken. Na gebruik spoel ik ze af met heel warm water en daarna in de vaatwasser. De houten planken doe ik nooit in de vaatwasser.

Gloor zou ik nooit voor schoonmaken van de planken gebruiken. Zo wil ik ook nooit van die vieze aanmaakblokjes in de bbq. Verschrikkelijk stank en ik gruwel dat die lucht in mijn vleesjes komt.

Gr. Nicolette
Door coby.p
#2416217
ik heb jaaren met die chloortabletjes gewerkt in een afwaskeuken.
tot we ze op een gegeven moment niet meer mochten gebruiken,
dacht, dat ze toen uit de handel gehaald waren? dus niet?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2418342
Mevroi Kruim schreef: Twee rooie voor de barf, plus nog een reserve. Gewoon buigzame van de Ikea, als ze door zijn koop ik nieuwe.
ook die dus ook in het rood  :)
Houten plank kan overigens kapot als je hard hakt, buigzaam plastic is euh wat buigzamer  :P
Door Mevroi Kruim
#2419432
Hakken doe ik buiten, met de keukenbijl op de boomstronk. En voor de honden en katten doe ik niet zo panisch qua hygiëne, schoonmaken met goed heet water en afwasmiddel vind ik voldoende. De dierensnijplanken gebruik ik niet voor mensen-eten en omgekeerd.
Houten planken kunnen idd kapot.
Door Annemarie Rijnveld
#2419488
syiryo schreef: Volgens mij kun je een hakblok ook schoonmaken met zout.. (trekt vocht aan). Zout erop, in laten trekken en eraf schrapen. (ooit gehoord van een slager)
Off-topic: wat een lieve snoet, Sylvia!!! Mooie foto
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#2421035
syiryo schreef: Volgens mij kun je een hakblok ook schoonmaken met zout.. (trekt vocht aan). Zout erop, in laten trekken en eraf schrapen. (ooit gehoord van een slager)
Ik moest altijd schrobben met zout, met een vergruisd pilletje chloor erbij.
Annemarie Rijnveld schreef: Dan werkt scheut chloor dieper, dus grondiger. Bloed zakt ook diep.
Maar ik denk dat chloor in je blok niet alleen de bacteriën doodt, maar ook al het andere wat leeft en niet leeft. En die scheut krijg je er dus nooit meer uit. Elke dag een scheutje chloor (voor mijn part elke week) zal best aardig oplopen met de tijd.
pearlsofpassion schreef: Is puur chloor niet behoorlijk giftig?  ???
Ja, chloorhoudende producten vallen ook onder chemisch afval. Toen ik met de tankwagen reed, mocht ik hem met chloorproducten niet overalbijna nergens laten schoonmaken.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2421065
ashley schreef: Wij gebruikten in de slagerij altijd Halamid.
Halamid is een aardige "bagger" als ik zou moeten kiezen tussen chloor en halamid dan maar chloor. Heb bij mijn vorige baas met halamid gewerkt, moesten we mondkap, handschoenen en beschermbril dragen.
Al met al lijkt me het zout hoofdstuk de meest onschuldige  :-\
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2421128
ashley schreef: wij niet, heb er niks aan over gehouden.
Gelukkig maar, het zou kankerverwekkend zijn, en het kan natuurlijk ook pas later openbaren. Nog daar gelaten over het zelf inademen, lijkt het me geen fijn idee dat er materiaal voor voeding mee schoongemaakt, dus waar ik later een stuk vlees vanaf krijg  :-X
Door ashley
#2422031
Extreme schreef: Gelukkig maar, het zou kankerverwekkend zijn, en het kan natuurlijk ook pas later openbaren. Nog daar gelaten over het zelf inademen, lijkt het me geen fijn idee dat er materiaal voor voeding mee schoongemaakt, dus waar ik later een stuk vlees vanaf krijg  :-X
Het is een toegestaan product, en wordt ook weer afgespoeld. Maar goed ik mankeer van alles ( dat weet iedereen wel hier  ;)) maar kanker heb ik (nog) niet. En buiten dat....waar krijg je geen kanker van tegenwoordig  :o  Ik denk dat alle experimentele medicatie die ik al gehad heb gevaarlijker zijn.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2422289
ashley schreef: En buiten dat....waar krijg je geen kanker van tegenwoordig
Ja helemaal mee eens, niks is meer goed, veilig, gezond, voldoende in mineralen enz.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2422626
Extreme schreef: Ja helemaal mee eens, niks is meer goed, veilig, gezond, voldoende in mineralen enz.
Maar dat is toch geen reden om er dan niet meer naar te kijken? Integendeel!
En waarom doen we anders al zoveel moeite om onze honden en katten gezond te laten eten om er dan nog een giftig spul in te steken.  Als het ook zonder dat kan, waarom dan laten?
Door ashley
#2422630
pearlsofpassion schreef: Maar dat is toch geen reden om er dan niet meer naar te kijken? Integendeel!
En waarom doen we anders al zoveel moeite om onze honden en katten gezond te laten eten om er dan nog een giftig spul in te steken.  Als het ook zonder dat kan, waarom dan laten?
Ik zeg toch nergens dat ik dat niet doe? Alleen als je kijkt wat voor medicatie ik gehad heb en wat nu uit de handel is omdat de bijwerkingen niet fijn (zouden) zijn....En ik moest wel anders had ik niet meer geleefd. Dan zal die paar jaar werken met Halamid mij niet de das omdoen. Wat dus niet wil zeggen dat ik dat hier thuis heb staan en er lustig mee in de rondte strooi....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door