Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2399255
Tnx Lizzy,

heb hem idd vanmorgen weer flinke lap pens laten geven door manlief. Hij is niet misselijk geweest vannacht. Meestal van eendennekken wel eens, en als hij dat niet verteerde dan kotste die dat uit en ging het vervolgens weer kauwen. ('s nachts dan he. die gek. Zat ik weer op mijn hurken naast hem). Maar vannacht geen kotsneigingen gehoord. En hij slaapt boven, ik hoor het direct.

Denk dat hij dan toch het botje wel genoeg gekraakt had.

Net manlief gebeld en Duke is heel druk bezig met spelen, geen enkel iets wat duidt op dattie niet lekker is. 
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2400054
Hij heeft vandaag alleen wat dunne poep gehad. Maar ja, na 2 dagen pens.... Voor de rest reageert hij net als anders. Geen onrustig buikje tot nu toe.... Lekker gespeeld, gewoon lekker gegeten.
We blijven het in de gaten houden.
Door Blafje
#2400076
:o Gets Naomi lees het net, daarom krijgt Floor onder het jaar geen ribben, blijft link!  :-\ Ik geef vnl gevogelte en nekken van grote dieren, die zijn dan om te leren kluiven maar ze kunnen er eigenlijk niets mee, recreatie bot  :biggrin2:, blijf daar overigens altijd bij! :P
Voor het toch voeren van grotere dieren bot geef ik KVV van Lotering, bijv lam, zit bot, orgaan en vlees in, gevogelte kunnen ze vrij goed aan als ze nog klein zijn, maar kalkoen is ook link, geef ik een kalkoenpoot , blijf ik er ook bij!  ::) Gaat toch  veel te  snel, Floor is al weer 8 maanden oud!  :)
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2400328
Ha Blafje......

Ik had het idee dat jonge geitenribjes wel konden.... :-\ Duke eet namelijk ook wel flinke eendkarkassen en rugdelen en kipkarkassen. Ook een kippenbout krijgt hij goed weg. Ik wilde wat meer afwisseling in het bot. Vandaar de jonge geitenribjes. Heb ook Lotgering gegeven en zal ik ook nog wel doen als nood voor als hij ergens naartoe gaat waar hij niet kan barfen. Maar ik zie dat hij meer geniet van het echte werk zeg maar. We zijn wel al vanaf hmmmm... 12 a 13 weken dacht ik, bezig met kvv en heel snel barf erbij.

Gelukkig heeft hij vandaag normale ontlasting gehad en geen bloed erbij en ook geen andere rare dingen. Zijn buikje is nog steeds rustig, geen gerommel, niet opgeblazen, gewoon mooi glad.

Ik denk dat het goed gaat komen.
Door Blafje
#2400654
:) Gelukkig maar!  :) Iedereen is anders en dat is maar goed ook hoor, zou zo saai worden, al dat uniforme  :biggrin2:  Maar Floor geniet ook van nekken (en de rest) hoor, aleen zonder dat er grote delen ingeslikt worden! Eet het vlees eraf en knabbelt soms er een stukje af, de rest verdwijnt in de kliko  :biggrin2: Nee, lams- en geitenribben pas na het jaar, ze doet het maar met gevogelte en gemalen botten!!
Maar waarschijnlijk ben ik een voorzichtig mens, voordat mijn kinderen een lolly mochten eten!  ::) 
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2400676
Blafje schreef: Maar waarschijnlijk ben ik een voorzichtig mens, voordat mijn kinderen een lolly mochten eten!  ::)
Hmmmmm, ja daar was ik toch ook wel erg voorzichtig mee. Zittend een lolly eten, altijd. Hihi, en Duke heb ik liefst liggend kauwend op iets lekkers.
Door syiryo
#2400704
Maar waarschijnlijk ben ik een voorzichtig mens, voordat mijn kinderen een lolly mochten eten!  ::)
[/quote]

.. ik heb meteen de eerste keer gezegd dat het stokkie niet doorgeslikt mocht worden !! ;D
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2404365
Hmmm vandaag bij de ontlasting toch een stukje bot van een cm of 3 cm gezien. En niet ingepakt door de pens. Kan je ribjes meppen met een vleeshamer en heeft dat effect? Anders blijven ze nog maar even in de diepvries tot later. Probleem is wel dat ik dan voor volgende week niet veel afwisseling heb. Moet nog eea halen. Dan wordt het wel erg veel kip :-\.

Wanneer is een beginnende barfer dan toe aan groter? Ik geef nu vanaf 13 weken kvv en barf en nu sinds vorige week compleet barf. Hij is nu 22 weken. Dus 9 weken op vlees. De kvv zat ook bot in, geen supplement.

Moet ik me dan nog steeds houden aan kippennekken en eendennekken en de karkasjes? (ok en ook konijn, maar daar kom ik in de buurt nog niet goedkoop aan. Het valt mij ook op dat Duke nadat hij eendennekken heeft gegeten vaak vroeg in de ochtend daarna moet kokhalzen en als hij dan spuugt, eet hij het gelijk weer op, geen kans om te zien wat het is. De eendennekken zien er niet vet uit. Ik vind ze zelfs magerder eruitzien dat kippennekken. Zou ik de eendennekken ook nog moeten meppen dan?

Ik vind z'n ontlasting ook nog niet goed. Met de kvv gecombineerd met het kleine barfspul ging het heel goed, nu met het eigen orgaan en vleesjes en het vleesbot is het soms keutels en soms dun. Ik probeer zoveel mogelijk bij elke maaltijd van alles wat te hebben.

De lamspens slikt hij trouwens ook in 1 keer in blijkt nu, dus dat moet na ontdooien dan nog wel even gesneden worden. Hij krijgt het niet weggekauwd. Gaat zo'n lap in zijn maag dan wel goed?

Sorry voor al die vragen. Ben ineens nogal onzeker erover aan het worden.
Door ChantalKrijn
#2404374
Tyke is nu 8,5 maand en krijgt pas sinds 2 weken (herten)ribben. Misschien kan het ook wel eerder hoor, maar ik vond dat hij 'er aan toe was'. Er zijn nog genoeg andere botten die hij mag hebben! Parelhoen, kwarteltjes, duif, inderdaad het konijn, een zalmkop zal nu ook wel gaan denk ik? Misschien kun je fazant(nekken) of patrijs proberen?
De konijnen van Nadia en Orinake zijn niet ontzettend aan de prijs, en bijvoorbeeld Richardsversvoer heeft ook konijn.

Pens in zijn geheel inslikken doen wel meer honden, als je je er niet fijn bij voelt kun je hem beter wat kleiner snijden.

Als het je gaat om het minimum bestelbedrag wil ik ook wel een keertje samen met je bestellen, volgens mij wonen we niet ontzettend ver van elkaar af  :)
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2404386
Tja, geen ribjes dan maar voorlopig. De kippenboer van de markt is voorlopig ook op vakantie... Ik baal dat ik niet meer kippennekken meegenomen heb. Dacht dat ik genoeg had. Ik hoop echt heel erg dat die poelier hier morgen wat heeft aan wildkarkas. Ik heb idd nog zalmlijf en zalmkop liggen. Die kan nu wel, heeft nu 9 dagen in de diepvries gelegen, dus die kan ik van de week geven. De zalmkop is veel groter dan die ribben.... hmmmm. Eerst maar het lijf dan. Kippenbouten gaat wel goed. Maar ja. Het is allemaal wel veel kip dus.

Ik ga morgen bij IC bestellen en Bianca bellen over eend. Dan kan mijn man het van de week op halen. Ik lees heel vaak over konijn van Orinake, maar heb nog geen lijntje richting ZH gezien.

Nou ja, anders hebben we het er zondag nog wel over.

Overigens was hier gezegd dat de jonge geitenribjes van IC wel geschikt waren. Ik heb ook echt jonge gevraagd...
Door smulpaap
#2404397
Je kan je menu nog eens plaatsen , feedback is nooit verkeert . Omdat je ook vind dat de ontlasting (nog ) niet in orde is .

Wat het voeren van ribben betreft , dat is per hond zo verschillend . Elke hond is uniek .... in het leren verteren
Ik ben misschien een miep (geweest ) maar ik heb al mijn honden het eerste jaar geen ribben gevoert .
Ik heb de honden heel langzaam laten wennen . En ik moest zelf ook het vertrouwen en de gemoedsrust krijgen .
Ik wilde ook volledige rust bv tijdens een maaltijd ,dus geen geschrok enz , en ik wilde ook dat ze het kunstje goed leerden . Barf is, vind ik een ontwikkeling .... voor de hond en voor de baas
Kijk ik nu naar mijn honden , dan zie ik een heel groot verschil . Barf is gewoon geworden , en ze weten drommels goed als ze ribben krijgen dat ze daar rustig op horen te werken .
De mens loopt soms harder van stapel dan een hondenlichaam aankan . En dat is geen kritiek op jouw als persoon hoor , en best begrijpelijk . want lekker werken is leuk voor zo,n beest .
Door ChantalKrijn
#2404416
Naomi M. schreef: Tja, geen ribjes dan maar voorlopig. De kippenboer van de markt is voorlopig ook op vakantie... Ik baal dat ik niet meer kippennekken meegenomen heb. Dacht dat ik genoeg had. Ik hoop echt heel erg dat die poelier hier morgen wat heeft aan wildkarkas. Ik heb idd nog zalmlijf en zalmkop liggen. Die kan nu wel, heeft nu 9 dagen in de diepvries gelegen, dus die kan ik van de week geven. De zalmkop is veel groter dan die ribben.... hmmmm. Eerst maar het lijf dan. Kippenbouten gaat wel goed. Maar ja. Het is allemaal wel veel kip dus.

Ik ga morgen bij IC bestellen en Bianca bellen over eend. Dan kan mijn man het van de week op halen. Ik lees heel vaak over konijn van Orinake, maar heb nog geen lijntje richting ZH gezien.

Nou ja, anders hebben we het er zondag nog wel over.

Overigens was hier gezegd dat de jonge geitenribjes van IC wel geschikt waren. Ik heb ook echt jonge gevraagd...
We spreken elkaar zondag wel  ;)
Ik heb evt wel wat eendkarkas voor je liggen, van VSE. Als je wilt dat ik wat meeneem geef je maar een gil!
Door Lizzy
#2404489
Zachte ribben (huishoudschaar of snoeischaar test!) zijn ook prima geschikt. Mits je hond ze wel goed opknabbelt. En niet hele stukken bot tegelijk naar binnen schuift. Wat je heel goed kunt doen is een flink stuk van de lengte van de ribben afknippen zodat het rug gedeelte + een stukje ribben van zeg 5 cm over blijft. De lengte van de ribben trek je soep van (of gooi je weg) en de rest geef je aan je hond. En daarbij geef je dan lekker wat pens en spiervlees extra.
#2404655
Naomi M. schreef: Hmmm vandaag bij de ontlasting toch een stukje bot van een cm of 3 cm gezien. En niet ingepakt door de pens. Kan je ribjes meppen met een vleeshamer en heeft dat effect? Anders blijven ze nog maar even in de diepvries tot later. Probleem is wel dat ik dan voor volgende week niet veel afwisseling heb. Moet nog eea halen. Dan wordt het wel erg veel kip :-\.

Wanneer is een beginnende barfer dan toe aan groter? Ik geef nu vanaf 13 weken kvv en barf en nu sinds vorige week compleet barf. Hij is nu 22 weken. Dus 9 weken op vlees. De kvv zat ook bot in, geen supplement.

Moet ik me dan nog steeds houden aan kippennekken en eendennekken en de karkasjes? (ok en ook konijn, maar daar kom ik in de buurt nog niet goedkoop aan. Het valt mij ook op dat Duke nadat hij eendennekken heeft gegeten vaak vroeg in de ochtend daarna moet kokhalzen en als hij dan spuugt, eet hij het gelijk weer op, geen kans om te zien wat het is. De eendennekken zien er niet vet uit. Ik vind ze zelfs magerder eruitzien dat kippennekken. Zou ik de eendennekken ook nog moeten meppen dan?

Ik vind z'n ontlasting ook nog niet goed. Met de kvv gecombineerd met het kleine barfspul ging het heel goed, nu met het eigen orgaan en vleesjes en het vleesbot is het soms keutels en soms dun. Ik probeer zoveel mogelijk bij elke maaltijd van alles wat te hebben.

De lamspens slikt hij trouwens ook in 1 keer in blijkt nu, dus dat moet na ontdooien dan nog wel even gesneden worden. Hij krijgt het niet weggekauwd. Gaat zo'n lap in zijn maag dan wel goed?

Sorry voor al die vragen. Ben ineens nogal onzeker erover aan het worden.
Platslaan met zware hamer van (Lams-)ribben heb ik wel gedaan, Naomi. Tis vrij zwaar werk, maar das malen ook. Bij Juma ging dat goed, geen problemen met het verteren ervan gehad.
Nu knip ik het bot van de lamsrib door om de paar cm. en dat is de laatste keer goed gegaan. Ik heb wel een klein botstukje in haar poep gezien, maar de rest is toch kennelijk goed verteerd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door