Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mona
#2395618
hoi allemaal,

nou we zijn inmiddels 3 weken aan het barfen en het gaat prima,
sinds 1 week krijgt de jongste geen kip meer omdat ik het vermoeden heb dat ze daarvoor allergisch is. ( vanwege reactie bij brok)
zij eet nu wilde eend en fazantkarkas.
maar in beide karkassen zitten de ingewanden nog in ( van lida s).
is dit altijd het geval met wild ?
ik heb dagporties gemaakt maar natuurlijk is de ontlasting niet echt goed doordat ik nu te veel orgaan geef. kan dit kwaad?
ik heb nog voor een week klaarliggen.
anders moet ik even gaan kijken bij slagerij west.
ze verteerd bot heel goed zou anders de kalfsribben nog een optie zijn om als vleesbot te geven?
ook heb ik gelezen dat er eendenekken zijn bij west dus die ga ik sowieso halen.

ow en dan nog een droogvraagje,
ik heb eendeloopvoetjes gedroogd en gegeven maar mijn oudste hond moet overgeven de volgende dag en dan zie ik er echt die gewrichtjes bij zitten en de nagels. ik denk dat het nog te vroeg is voor haar om dit te krijgen of moet ik haar dit maar nooit meer geven?

ik weet het zijn weer veel vragen , maar ik wil het wel goed doen en het is nog een beetje wennen.
maar de hondjes vinden het prima om maar een keer te eten op een dag en genieten er echt van.

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door mona op zo 15 jul 2012, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2399427
ikvind 3 weken barfen te kort om lamsribben te geven , of ze moeten wel erg makkelijk om door te knippen zijn .
verder vind ik een menuutje met alleen wilde eend en fazantkarkas te karig tenzij je aan t elimineren bent .
de orgaan zou ik ff minderen
Door Anne in Zweden
#2399467
Het lijkt me niet dat door die paar orgaantjes in eend/fazant je orgaanpercentage ineens op z'n gat ligt; ik denk eerder dat de maag van je hondje zich nog aan het instellen is op de nieuwe voeding (ze kreeg altijd brok, begrijp ik dat goed?).

KALFSribben zijn niet geschikt als barfmateriaal: te hard en meestal met te weinig vlees. En zeker voor een hond die nog maar 3 weken barft zijn ze totaal ongeschikt! Bekijk het zo: je barft nog maar zo kort dat het maagzuur van je hond nog niet helemaal ingesteld is op het verteren van bot (zie ook de niet echt goede ontlastig - hoe ziet die eruit eigenlijk?), en een hard bot als kalfsrib wordt daardoor nog niet goed genoeg verteerd om helemaal opgelost door het darmstelsel te gaan. Gevolg: de ribben gaan er in grote stukken en misschien wel in splinters doorheen, met alle risico's van een perforatie. Niet doen dus!

Of wild hoeft niet altijd de ingewanden te bevatten, volgens mij (klein wild in de supermarkt hier in Dld heeft ze niet), maar hoe het met de spullen van LidaS zit, weet ik niet. Zou je haar even moeten vragen!
Door ulla
#2399494
Ingewanden zitten normaal gesproken niet in karkassen, of je moet een compleet dier met vacht of veren geven.

Wilde eend en fazantkarkas vind ik overigens geen beginners botten tamme eend kan wel goed net als kwartel , konijn , parelhoen etc.
Ik heb hier een keer nuchtere kalfsribben gehad die konden voor mijn honden net maar een beginner zou ik die zeker niet geven.
Door mona
#2400176
[quote="Anne in Duitsland"]
Het lijkt me niet dat door die paar orgaantjes in eend/fazant je orgaanpercentage ineens op z'n gat ligt; ik denk eerder dat de maag van je hondje zich nog aan het instellen is op de nieuwe voeding (ze kreeg altijd brok, begrijp ik dat goed?).

KALFSribben zijn niet geschikt als barfmateriaal: te hard en meestal met te weinig vlees. En zeker voor een hond die nog maar 3 weken barft zijn ze totaal ongeschikt! Bekijk het zo: je barft nog maar zo kort dat het maagzuur van je hond nog niet helemaal ingesteld is op het verteren van bot (zie ook de niet echt goede ontlastig - hoe ziet die eruit eigenlijk?), en een hard bot als kalfsrib wordt daardoor nog niet goed genoeg verteerd om helemaal opgelost door het darmstelsel te gaan. Gevolg: de ribben gaan er in grote stukken en misschien wel in splinters doorheen, met alle risico's van een perforatie. Niet doen dus!

Of wild hoeft niet altijd de ingewanden te bevatten, volgens mij (klein wild in de supermarkt hier in Dld heeft ze niet), maar hoe het met de spullen van LidaS zit, weet ik niet. Zou je haar even moeten vragen!


inderdaad kreeg ze brok tot 2 weken voordat ik begon met barf toen heb ik haar overgezet op kvv.
de reden van de fazant en wilde eend is omdat ik het vermoeden heb dat veel van de problemen met de brokken ook te maken had met kip.
dus die wilde ik totdat de hele ontgiftings periode over is even achterwege laten.

maar hoopte dat ik er nog een ander bot bij kon geven.
maar dan zeker geen kalfsribben..

bedankt..


[/quote]
Gebruikersavatar
Door Berna
#2400287
Mijn honden hebben nooit kalfsribben op, maar jonge geitenrib (van IC, Rotterdam) bijvoorbeeld gaat prima. Misschien is dat iets?
Maar voer je alleen de karkassen? Het lijkt me dan qua menu een beetje uit balans? Want je doet niet echt een eliminatie toch?
Door Anne in Zweden
#2400320
O, maar er zijn nog genoeg andere botsoorten die je kunt proberen hoor, voor een beginnende barfhond. Konijn heeft vrij zachte botten, en parelhoen is ook goed te doen. Ribwerk zou ik nog even mee wachten tot je hond iets gevorderder is met kraken en verteren.

Overigens is het kippeneiwit in brok natuurlijk van een andere orde dan verse, onbehandelde en onverhitte kip, dus het is best mogelijk dat je hond voor rauwe kip niet allergisch is. Althans, zo heb ik dat ooit begrepen. Maar dat zou je even kunnen navragen hier op het forum. Heb je ooit laten onderzoeken of ze inderdaad allergisch is voor kip? Of is het alleen maar een vermoeden van je? Misschien was het wel een ander bestanddeel van de brok waar ze slecht op reageerde? Ik zou dat eerst laten uitzoeken voordat ik misschien de verkeerde conclusies trek!
Door mona
#2400451
ze krijgt bij de karkassen nog wel gewoon spiervlees van rund en paard en natuurlijk groenteprakkie.
ook krijgt ze nog hart en pens.

ik vermoed alleen maar dat ze allergisch is voor kip.
vandaar dat ik het even uit het menu haal.
als alles dan weer tot rust gekomen is wil ik de kip gaan proberen.
Door Anne in Zweden
#2400502
mona schreef: ze krijgt bij de karkassen nog wel gewoon spiervlees van rund en paard en natuurlijk groenteprakkie.
ook krijgt ze nog hart en pens.

ik vermoed alleen maar dat ze allergisch is voor kip.
vandaar dat ik het even uit het menu haal.
als alles dan weer tot rust gekomen is wil ik de kip gaan proberen.
Ah, oké, gesnopen! Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door