Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door maaikedirkje
#2392596
Hallo allemaal,

Ik ben met mijn hondje twee weken in Zuid Spanje en blijf ook nog twee weken. Het is een herplaatsertje en zit pas sinds 6 weken op KVV. Maar dat hebben ze hier natuurlijk niet. Ik geef hem hier nu spiervlees en bot van konijn, rund en kip. Verder heb ik hem wat zalm (uit de vriezer) gegeven. De organen die ik hem nu toe gaf, at hij niet. Ik moet sowieso alles nog heel klein snijden en knippen want hij is er nog niet zo aan gewend.

Nu vroeg ik me af of ik hem misschien wat meer vis kan geven (het is nog maar twee weken), maar moet die vis dan schoongemaakt worden zoals ze normaal doen op de markt of kan ik de hele vis inclusief maag etc. geven?

Ik kom  hier natuurlijk ook niet aan pens. Heb wat gedroogde pens meegenomen uit Nederland, maar volgens mij zit daar bijna geen voedingswaarde meer in. Verder geef ik hem wat groente en fruit erbij.

Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt.
Door Anne in Zweden
#2392632
Hai!

Mazzelaar! Waar in Zuid-Spanje zit je?

De vis hoeft niet te worden schoongemaakt, gewoon lekker alles laten zitten en kijken of je hondje begrijpt wat ie ermee moet doen! :D Als ie het lust, natuurlijk...

Op zich is barfen in Spanje niet moeilijk, dankzij alle mercado's waar je iedere dag verse spullen kunt halen. ('t Is dan wel relatief duur, maar ja, voor twee weken is het te doen). Kvv is inderdaad lastiger. Sommige carniceria's of polleria's hebben een gedegen vleesmolen staan waar ze gehakt mee maken; als je Spaans spreekt, zou je kunnen vragen of ze kipkarkasjes of iets anders zachts (konijn moet ook wel lukken) voor je malen.

En anders zelf de boel klein meppen met een hamer? Een konijn- of kipkarkasje (gewoon in de supermarkt verkrijgbaar) krijg je daarmee wel klein, en de rest kan je hondje zelf doen.

Vuile pens is in Spanje inderdaad niet verkrijgbaar, maar voor twee weken is dat ook geen probleem. Die gedroogde pens is lekker om op te knabbelen, en over twee weken ga je gewoon weer met het normale dieet verder - noo probleemoo! :P

Maar eh, welk "bot van rund" geef je hem eigenlijk? Want van rund kun je eigenlijk geen bot gebruiken - veuls te knalknetterhard! Een kalfsborstbeen wil vaak nog wel lukken, maar da's zeker geen beginnersbot! Mergpijpen etc. zijn uit den boze - daar gaan alleen de tanden kapot van.
Bot van konijn en kip is prima voor twee weken, aangevuld met bv. spiervlees van rund of lam (ook goed verkrijgbaar in Spanje) en uiteraard vis.

Prettige vakantie verder nog!
Door maaikedirkje
#2393224
Hoi Anne,

Dank je voor je reactie. Ik ben hier (in Tarifa) al twee weken en blijf er ook nog twee. Ik heb de eerste dag al een soort bijltje gekocht en hak de kippen- en konijnenbotten in kleine stukjes want hij snapt het nog niet helemaal. Zal ook eens vragen of ze wat in de molen kunnen doen. En orgaan kan ik dan misschien nog ergens tussen verstoppen want dat blieft de hond ook (nog) niet.

Van rund geef ik trouwens geen botten.

Kan ik alle soorten vis geven? Ik moet ook maar zien wat hij lekker vindt. Thuis krijgt hij wel eens gemalen makreel en zalm. Moest hij even aan wennen, maar nu eet hij het wel.

Alvast bedankt weer.

Groet,

Maaike
Door Anne in Zweden
#2393249
Waaah, Tarifa! Ik was begin mei nog in Algeciras! Kus de Spaanse bodem voor me! :D

Vooral vette vis is gezond voor je hondje, dus zalm, makreel, haring, dat soort dingen. Witvis kun je ook geven maar bevat minder voedingsstoffen.

Orgaan heb ik voor mijn husky een tijdlang heel klein gesneden en dan met groente of vis uit blik vermengd (blikvis is in Spanje zonder zout verkrijgbaar, dus da's ook wel een goeie om even naar te zoeken! Als je alleen blikvis mét zout kunt vinden, dan even afspoelen voordat je het voert). Hij eet het nu goed. Op zich kun je orgaan ook goed mengen met pens, maar goed, pens is even niet verkrijgbaar. Maar eenmaal thuis zou je het orgaanvlees klein kunnen snijden samen met een stuk pens en dat een tijdje laten intrekken. Het orgaan neemt dan de geur van de pens aan, en als je hond pens lust, globbert ie zo de hele bups naar binnen. 't Zijn net kleine kinderen, hè?! ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door