Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#2392205
KalkoenNEK kun je probleemloos voeren, dat zijn mooie ronde wervels die er vrij poreus uitzien. Is heerlijk langdurig knabbelwerk en veel te groot om in één keer door te slikken (als je tenminste geen boxer hebt die Laika heet en die zo'n nek zonder blikken of blozen en zonder te kraken in de lengterichting naar binnen wurgt  >:( - maar daar is ze gelukkig mee opgehouden, nu kauwt ze wel goed, oef!). De rest van kalkoen - karkassen, poten, vleugels - zijn inderdaad te splinterig.

Pearls, ganzenkarkassen zijn toch ook te splinterig, een beetje zoals kalkoen? Ik zou echt liever een nek van het een of ander voeren als ik Biancatje was!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2392285
Anne in Duitsland schreef: KalkoenNEK kun je probleemloos voeren, dat zijn mooie ronde wervels die er vrij poreus uitzien. Is heerlijk langdurig knabbelwerk en veel te groot om in één keer door te slikken (als je tenminste geen boxer hebt die Laika heet en die zo'n nek zonder blikken of blozen en zonder te kraken in de lengterichting naar binnen wurgt  >:( - maar daar is ze gelukkig mee opgehouden, nu kauwt ze wel goed, oef!). De rest van kalkoen - karkassen, poten, vleugels - zijn inderdaad te splinterig.

Pearls, ganzenkarkassen zijn toch ook te splinterig, een beetje zoals kalkoen? Ik zou echt liever een nek van het een of ander voeren als ik Biancatje was!
Ok, ik wist niet of gans kon.
Door Envie
#2393909
Ik voer ook wel eens kalkoennek aan mn golden. Ben erg benieuwd naar de mening van onze ''experts'' hierover:  KalkoenNEK kun je probleemloos voeren, dat zijn mooie ronde wervels die er vrij poreus uitzien. Duszzz?
Gebruikersavatar
Door nova
#2394461
Envie schreef: Ik voer ook wel eens kalkoennek aan mn golden. Ben erg benieuwd naar de mening van onze ''experts'' hierover:  KalkoenNEK kun je probleemloos voeren, dat zijn mooie ronde wervels die er vrij poreus uitzien. Duszzz?
............maar dit echt niet zijn. :-\
Ook kalkoennekken kunnen best hard zijn.
Nova  gaf steeds kleine stukjes over  nadat ze een kalkoennnek had gegeten, en die stukjes waren net doornen
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2399441
persoonlijk zou ik ook geen kalkoennekken voeren
de nekken die ik tot nu toe gevonden heb waren veel te groot en hard
het moet natuurlijk wel goed verteerd worden door de hond , wat natuurlijk de ene hond beter doet dan de andere .
toch wil ik het risico niet lopen , er zijn zat andere soorten te voeren :)
Door Anne in Zweden
#2399520
nova schreef: ............maar dit echt niet zijn. :-\
Ook kalkoennekken kunnen best hard zijn.
Nova  gaf steeds kleine stukjes over  nadat ze een kalkoennnek had gegeten, en die stukjes waren net doornen
Die van mij wel hoor! Ik kom er tenminste goed doorheen met een snoeischaar, en als het eens niet goed lukt, ligt dat meestal aan het feit dat er te veel vlees tussen bot en snoeischaar zit, of ik zit net tussen twee werveltjes in te snijden, in een verkeerde hoek. Mijn honden hebben in ieder geval geen enkel probleem met kalkoennekken. Het blijven natuurlijk werveltjes, dus geen akelige grote splinters, en verder zitten ze zó dik in het vlees (die nekken) dat ik er absoluut niet bang voor ben.

Maar ieder z'n meug natuurlijk! ;)

@ LauraV: er zijn wel zat andere soorten, maar ik voer alleen bio- of scharrel, en dan valt het aantal soorten flink tegen. Met de kalkoennekken erbij kom ik op drie botsoorten (kip, kalkoen en wild), vandaar dat ik ze voer. En omdat ze hier dus geen enkele probleem veroorzaken.
Door Martine.
#2399589
Ik voer af en toe ook wel eens kalkoennek, verder geen bot van kalkoen omdat dit mij inderdaad wel wat hard lijkt, zeker van een oudere, grotere kalkoen. Nekwervels kunnen volgens mij, zeker voor een grote hond, weinig kwaad. Hier kauwen ze het in elk geval heel makkelijk weg ondanks dat de bijtkracht van mijn honden niet heel hoog is (Flatcoats).
Door 202Spots
#2400721
Envie schreef: Ik voer ook wel eens kalkoennek aan mn golden. Ben erg benieuwd naar de mening van onze ''experts'' hierover:  KalkoenNEK kun je probleemloos voeren, dat zijn mooie ronde wervels die er vrij poreus uitzien. Duszzz?
Niet alleen vind ik de wervels van de kalkoen nekook TE hard, maar voor 'n schrokker die de nek niet in stukken bijt of er op kluift,
en dan maar de hele nek in z'n geheel door wil slikken is de kans groot dat de nek in de slokdarm was komt te zitten.
Ik heb 't met Torro mee gemaakt en afpakken ging niet omdat ie niet wilde dat ik 't van hem af zou pakken,en dan elke keer wanneer ik dicht bij kwam
liep hij weg, toen heeft ie zo'n halve nek met de dikke gedeelte, in 1 keer doorgeslikt en ik kon alleen maar toe kijken hoe hij voor 5 min stond te koren om 't naar beneden te krijgen..
toen ie eindelijk weer gewoon adem kon halen was dat gelijk de laaste keer dat ik hele kalkoen nek heb gegeven.
Ik geef wel kalkoen,maar ALLES word gemalen niet alleen omdat de nek vast kan gaan zitten,maar ik vind dat alle botten van de kalkoen veels te hard en veels te splinterig
zijn om als vleesbot to geven.
Door smulpaap
#2400902
Ik voer ook geen kalkoennekken . Ik wil het risico niet lopen . Meer dan voldoende ander vleesbot
Door Anne in Zweden
#2401158
Tja, ieder zijn eigen ervaring dus! Gisteren stonden kalkoennekken op het menu, en naar aanleiding van dit topic heb ik nog eens goed gekeken en op de hardheid gelet bij het knippen, maar bij biologische nekken van 600-650 gram kom ik er dus moeiteloos doorheen met de snoeischaar.

Dat in één keer doorslikken, dat heeft Laika dus ook gedaan in het begin. Had geen zin om te kraken blijkbaar, dus dan maar in één keer door die schuif van d'r naar binnen  :-X. Had overigens geen gevolgen voor de ontlasting, ze verteerden compleet! Maar gelukkig is ze daarmee opgehouden, en nu kauwt ze ze goed.

Maar inderdaad, als je voldoende alternatieven hebt en je voelt je niet op je gemak bij een kalkoennek, dan gewoon niet voeren!
Door Biancatje88
#2401392
luuntje schreef: is het nou al bekend wat het was?
(sorry, ik ben erg nieuwsgierig aangelegd)
Nee nog niet, normaal komt er vandaag een update, dus nog even afwachten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door