Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#289165
Tja toch nog een vraag of de groenteprut. Hoe fijn moet het nu eigenlijk zijn? Ik maal het in de hakker van mijn staafmixer, maar het wordt geen puree. Het wordt heel fijn vermalen en bv komkommer is wel puree. De andere groentes zoals wortel, broccoli, bloemkool, spinazie, chinese kool, tomaat, koolraap worden hele fijne stukjes. Is dit klein genoeg of moet het echt een puree-achtige massa worden. Los het nu vaak op door het te mengen met een beetje biogarde en dan nog een keer door de hakker. Maar hoe doen jullie dat, want mijn staafmixer krijgt het echt niet kleiner (behalve de groentes met meer vocht natuurlijk).
Door ziggy
#289184
Gebruik hier de keukenmachine. Stilaan wordt het toerental tot maximum gebracht. Daan laat ik dan de machine enkele minuten op draaien. Het is echt geen puree zoals je aardappelpuree maakt doch het komt er zeer dicht bij. Je kan er nog de stukjes wortel in herkennen(kleur) evenals kleine witte puntjes van de tamme kastanje, de rest heeft een groene kleur.
Daar de hondenmaag geen cellen kan afbreken zoals een mensenmaag trachten we dit voor de dieren te doen d.m.v. het pureren.
Groet,
Vic.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#289432
Heel fijn gesnipperd, echt heel erg fijn. Maar ik krijg er dus geen pureemassa (zoals b.v. appelmoes of aardappelpuree van). Het blijven allemaal piepkleine stukjes. Ik doe de hele massa in een pendaalemmerzak, maak er een pannenkoek(vorm) van, maak met een stom voorwerk vakjes erin en vries het zo in. Vervolgens als het bevroren is, kan ik er zo stukjes afbreken (soort van deelblokjes). Hier zie je een foto ervan.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pauline op zo 27 mar 2005, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#289452
Zit nu hartelijk ommezelf te lachen. Als iemand mij een aantal maanden geleden had gezegd dat ik foto's zou maken van hondengroenteprutjes had ik hem voor gek verklaard. En ik vind het me toch leuk!!!!
Door Lizzy
#289528
Hihihihihi, ja, nooit gedacht dat je een groentemix studie zou gaan verrichten ;D?

Nou goed, zo te zien ziet het er toch al erg fijn uit hoor. Als je zelf twijfelt, zou je het prutje in nog iets bevroren toestand even in de vijzel kunnen doen.
Door 202spots
#289835
Pauline schreef: Heel fijn gesnipperd, echt heel erg fijn. Maar ik krijg er dus geen pureemassa (zoals b.v. appelmoes of aardappelpuree van). Het blijven allemaal piepkleine stukjes. Ik doe de hele massa in een pendaalemmerzak, maak er een pannenkoek(vorm) van, maak met een stom voorwerk vakjes erin en vries het zo in. Vervolgens als het bevroren is, kan ik er zo stukjes afbreken (soort van deelblokjes).
Vind je 'n ijsklontjes bakje niet makkelijker ???
Afbeelding
Wanneer ze bevroren zijn kan je ze eruit halen en in plastic zak bewaren totdat je er 1 nodig hebt.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#289882
202spots schreef: Vind je 'n ijsklontjes bakje niet makkelijker ???
Afbeelding
Wanneer ze bevroren zijn kan je ze eruit halen en in plastic zak bewaren totdat je er 1 nodig hebt.
Ja dat had ik ook, maar het ijsklontjesbakje was nog vol met groenteprut van de vorige keer. Vandaar die pendaalemmerzak. Bovendien moet ik eerst even wat bakjes erbij kopen.
Vind je het er verder wel goed uitzien?
Door ikke
#289942
Gebruik hier ook eerst de keukenmachine.
Dan gaan de gemalen groenten over in een bak en worden bewerkt met de staafmixer.
Dan krijg je echt groente puree.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#289960
Nou ik heb dus ook een staafmixer, maar daarmee krijg ik geen puree! Of ligt dat nu aan mij?
Als ik dus met de keukenmachine hele fijne snippertjes heb gemaakt en daar de staafmixer opzet, vliegt het alleen maar alle kalnten op, puree? Ho maar!
Door 202spots
#290009
Pauline schreef: Nou ik heb dus ook een staafmixer, maar daarmee krijg ik geen puree! Of ligt dat nu aan mij?
Als ik dus met de keukenmachine hele fijne snippertjes heb gemaakt en daar de staafmixer opzet, vliegt het alleen maar alle kalnten op, puree? Ho maar!
Je schrijft dat je ook 'n keukenmachine hebt?
Begin dan met EERST 'n hardere groente b.v de wortel te malen,wanneer 't aan de kant vastplakt dan duw je de snippers weer op de botem en dan ga je verder met 'n bladgoente of iets anders dat meer vocht bevat,zoal komkommer of tauge of zo.
Wanneer je de groentes afwisseld dan blijft de mix vochtig genoeg om alles door elkaar te draaien.
Wanneer ik de kom van de keuken machine leeg gooi in grotere bak on alle gemaalde mix later door elkaar te roeren,dan haal ik ook wel is wat van de groentesap uit deze bak,en gooi het bij de malende groentes om 't effe makkelijker te laten draaien.
Wanneer je voor 1 maaltijd maakt,dan word er ook wel yoghurt of zo gebruikt,maar ik vries geen yoghurt dus ik gebruik de sap of desnoods 'n scheutje water kan ook.

Wanneer je jou groenten MIX wil noemen dan vind ik 't er goed uitzien, ;)
wanneer je 't prut wil noemen dan vind ik 't prut met 'n groter P.... :-\
Maar hier kan je zien zoals mijn Groenten MIX eruit ziet,misschien helpt dat? 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Pauline
#290084
Ja Dory, mijn eerste groenteprut lijkt veel op wat jij mij laat zien, maar daar zat ook komkommer en courgette bij door. De tweede had de groenteboer dus voor me gemaakt en bevatte reeds fijn gesnipperde groentes. Daar heb ik zelf een komkommer en spinazie bij doorgedraaid en deze is dus meer een mix geworden! De stukjes zijn trouwens wel heel klein hoor, het houdt echt wel op bij 2 mm!!!
Laatst gewijzigd door Pauline op ma 28 mar 2005, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#290144
Wanneer de groentes heel fijn gemalen zijn is dat wel goed hoor,het is onmogelijk en ook niet nodig om de mix net zo vloeibaar te maken als vla of yoghurt.
Bij mijn mix zie je ook nog hele kleine stukjes van wortel,courgette of andere groentes zitten.
Maal het gewoon zo fijn mogelijk.
Wanneer je de volgende dag geen grote stukken wortel of andere groenten in de poep terug ziet,dan had je 't klein genoeg gemaald ! ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door