Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2382706
@Pearlsofpassion
Wow, wat een klaarheldere uitleg. Dat doorzichtige, geribbelde buisje is dus de luchtpijp. Mooi.
Ok, de darmen zaten er dan niet in, want worsten was ik niet tegengekomen.
Goed, morgen ga ik volgens deze instructies de eendennek proberen te villen. Wat heb je dat mooi uitgelegd.

Heel erg bedankt.
Door Xada
#2382717
Toen ik nog mijn eigen eenden en kippen voerde aan de honden, liet ik alles erin zitten.
Ik heb de honden geleerd dat ze geen levende dieren mogen doden, dus deed ik dat zelf.
Eenden plukte ik vanwege de grote hoeveelheid donsveren. Kippen sloeg ik dood en hakte ik in porties.
Alles werd gevoerd, dus incl ingewanden, hart, long etc. en ook met veren.
Ik denk dat ik de volgende keer de eenden ook niet meer pluk, want ik had laatst een schapekop met wol. Die hebben ze ook compleet opgegeten.
Door Mevroi Kruim
#2382773
Nou, bij volwassen kippen valt dat niet mee hoor, nek trekken. Wij hebben het hier zo gedaan: ik hield de kop en het lijf vast en zorgde dat de nek gestrekt was en Connie sneed met een vlijmscherp mes de kop er af. Snel en stress-arm.
Door Annemarie Rijnveld
#2383000
Mevroi Kruim schreef: Nou, bij volwassen kippen valt dat niet mee hoor, nek trekken. Wij hebben het hier zo gedaan: ik hield de kop en het lijf vast en zorgde dat de nek gestrekt was en Connie sneed met een vlijmscherp mes de kop er af. Snel en stress-arm.
Ja, ook dit systeem ken ik, snel en pijnloos. Maar doodslaan? Hoe sla je in hemelsnaam een kippie dood? Bleeeh.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2383250
Ik heb 1 keertje 2 kippen geslacht en toen met mijn hakmes de kop eraf gehakt. Op een blok hout.  Want je moet kunnen doormeppen (dus niet om iets heel hards zoals steen), maar moet ook voldoende meegeven zodat het niet indeukt.
Was wel opletten voor de vingers.  En zien dat je doorhakt, niet aarzelen, zodat hij hopelijk in 1 keer door is.

Ik vond het toch erg eng.  Ze blijven dan nog rondlopen en die bek gaat maar open en toe met die oogjes half toe.  Lijkt mij niet zo pijnloos  :-[
Als de kop eraf is, kan het lichaam geen 'pijn' meer voelen, maar pijn voel je toch al in je hoofd, dus hoe zit dat dan met het kop-gedeelte?  Volgens mij voelt die wel nog iets? Zolang als die nog beweegt?  :-\
Enfin, ik weet het niet, maar het hield mij wel bezig.
Door Annemarie Rijnveld
#2383343
Oh, wat een horrorverhalen worden er uit de kist gevist.
Ze zeggen toch ''rondrennen als een kip zonder kop''?

Jek, ik wil het liever niet weten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2383355
Mn moeder vindt het ook lastig om bij een kip in 1x zn kop er goed af te hakken, dus verdooft ze hem eerst met een rubberen hamer. Met een flinke mep met de rubberen hamer (tegen zn kop) is de kip namelijk niet altijd gelijk dood, maar kan je hem wel rustig op je hakblok leggen en zn kop er met bijl of hakmes afhakken.
Daarna kip ondersteboven laten uitlekken, pluimen (of jas uitdoen met vel en veren), gaatje in kont maken en organen eruit sleuren en binnenkant even uitspoelen.
De haan die ik laatst van moeders kreeg was heel netjes geslacht en schoongemaakt en ik kreeg geen opmerkingen in de trant van 'da doedde voortaan mar lekker zelf'.
Door Annemarie Rijnveld
#2383459
@Koekje
Mn moeder vindt het ook lastig om bij een kip in 1x zn kop er goed af te hakken, dus verdooft ze hem eerst met een rubberen hamer. Met een flinke mep met de rubberen hamer (tegen zn kop) is de kip namelijk niet altijd gelijk dood, maar kan je hem wel rustig op je hakblok leggen en zn kop er met bijl of hakmes afhakken
Wat ben ik begonnen met mijn onschuldige topic over eend + vel :biggrin2:
Door smulpaap
#2383569
Annemarie Rijnveld schreef: @Koekje
Wat ben ik begonnen met mijn onschuldige topic over eend + vel :biggrin2:


Ja je leest hier weleens wat hoor  :biggrin2: Ik moest gisteren lachen om ""bio piemelmeneer ""  ;D ;D ;D Het word hier dan wel begrepen , maar vertel dat maar eens elders  :biggrin2:
Door syiryo
#2383725
Ja je leest hier weleens wat hoor  :biggrin2: Ik moest gisteren lachen om ""bio piemelmeneer ""  ;D ;D ;D Het word hier dan wel begrepen , maar vertel dat maar eens elders  :biggrin2:
[/quote]


ja.. zowieso.. vertel elders maar eens dat je een probleem hebt met het drogen van piemels ofzo.. ;).. of last van vliegen erop.. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2383863
Hmmmm, ik vertelde een collega over de topic van de besneden piemels. Ze keek me heel raar aan. Ik geloof dat ik toch wat minder erover moet vertellen. Maar ik moest toen zoooo lachen!

Als ik het heb over karkassen en opgegeten kwartels gaan sommige collega's wazig kijken. Letterlijk gewoon  ;D
Door Annemarie Rijnveld
#2383957
@Naomi
Als ik het heb over karkassen en opgegeten kwartels gaan sommige collega's wazig kijken. Letterlijk gewoon 
Vrezen voor hun eigen leven? Zien zichzelf al in Duke's voerbak?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door