Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2359549
hoi,
daar ben ik weer met een vraag over mijn slecht etende hond.
Sinds een paar dagen heb ik haar dagelijks op de pijnstillers (vanwege HD) en het lijkt alsof ze nu weer meer energie krijgt en de daarbij behorende honger. Daar ben ik blij om, want ze kan de bouwstoffen goed gebruiken om spieren te kweken.
Maar, ik heb een menu vastgesteld en alles in die porties ingevroren.
Stel, ik wil haar wat extra geven:
- wat kan ik geven (pens of botvlees of..??) dat het menu niet al te veel in de war stuurt?
- en hoe krijg ik het zo snel mogelijk ontdooid?
Alvast bedankt maar weer voor een reactie.
grt, simone
#2359643
Ik doe zijn normale menu in porties maken en extra's zijn bij mij dan groente, ei, visje. Dat soort dingen. Een visje als een haring is vrij snel ontdooid, dus dat kan nog best dezelfde dag nog uit de vriezer. Een ei is altijd wel op voorraad en groente blijft met regelmaat wel wat over als ik kook. Hij krijgt ook groenteprut die ik in het menu meereken, dat hoort gewoon bij zijn normale hoeveelheden.

Ik doe bijvoorbeeld karkassen ook in redelijk verschillende formaten portioneren. Fazant kan zomaar tussen de 300 en 500 gram verschillen. Weet ik dat een fysiek uitdagende dag heb, dan pak ik van te voren dus al een grote. Wordt het een luie bankhangdag, pak ik een kleinere. Zo verdeel ik ook mijn stukken spiervlees met wat marge, om dat dan ook aan te kunnen passen. Ik vind het wel fijn om niet allemaal exact dezelfde gewichten te portioneren, zo pas je het was aan op de dag. Want na een stevige fietstocht oid merk ik wel dat ie echt honger heeft.
#2359812
Simone V schreef: hoi,
daar ben ik weer met een vraag over mijn slecht etende hond.
Sinds een paar dagen heb ik haar dagelijks op de pijnstillers (vanwege HD) en het lijkt alsof ze nu weer meer energie krijgt en de daarbij behorende honger. Daar ben ik blij om, want ze kan de bouwstoffen goed gebruiken om spieren te kweken.
Maar, ik heb een menu vastgesteld en alles in die porties ingevroren.
Stel, ik wil haar wat extra geven:
- wat kan ik geven (pens of botvlees of..??) dat het menu niet al te veel in de war stuurt?
- en hoe krijg ik het zo snel mogelijk ontdooid?
Alvast bedankt maar weer voor een reactie.
grt, simone
Ik weet niet hoe groot je dag-porties zijn en wat er in zit? Maar ik zou zeggen :  haal er bijv. 1 portie extra uit en geef je op dag 1 wat extra vleesbot, op dag 2 wat extra spiervlees, op dag 3 wat extra orgaanvlees. En zo verder.
#2360195
portie vleesbot is 400 gram
portie orgaan is 280 gram
portie spiervlees is 350 gram
Lizzy yes! dat is een goed plan. Ik kan dan bijvoorbeeld het vlees voor overmorgen er alvast uithalen en als ze opeens extra honger heeft gekregen, dat geven en dan alles 1 dag naar voren halen. En bij geen honger, laten liggen; die ene dag extra in de koelkast maakt niets uit.
Alleen het vleesbot is misschien iets teveel van het goede, maar ik kan haar ook de helft laten opeten toch? maar aan de andere kant, ze is stapelgek op het vleesbot. kippenekjes, hup zo weg. het komt wel goed!
Thnkxx  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door