Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ramses1
#2365297
Leuk experiment! Hou je ons op de hoogte? Ik ben benieuwd of het lukt in je eigengemaakte droogkast.

Citaat Miik; Het "grote" probleem bij de boman is dat de piemels te dik zijn om tussen de schalen/roosters te passen.
Ik heb 2 boman drogers en doe 1 schaal normaal, daar de piemel in, dan een schaal op zn kop erboven op.
Het staat dan wiebelig, maar werkt wel. Als ze droger zijn worden ze dunner en past het beter.

En ja hij wordt erg warm. Het vlees verliest zn voedingswaarde wat, maar voor een snack vind ik dat niet erg.
En ja ze zijn dan gekruld, maar ik zaag ze toch in 10 cm stukjes voor mn honden, dus dat maakt niet uit
.
Slim bedacht Miik! Nu ga ik ook eens de wat grotere dingen zo proberen te drogen.
Door ien
#2370977
Heb net een stukje gedroogd konijnenspiervlees uit het kastje gehaald. Dit heb ik er zondagavond in gehangen en zag er nu al mooi gedroogd uit.
Ik had alleen eigenlijk het vet er beter af moeten halen want dat droogt natuurlijk moeilijk op. Ik had deze week ook een konijnkarkas er in gehangen, hier wordt de laatste maand nogal getutterd met het eten.. hij laat heel vaak zijn eten staan. (Hij heeft een paar weken geleden een kies er uit laten halen denk dat het daarmee te maken heeft.
Maar omdat het karkas bleef staan, dacht ik laat dat nou eens gewoon in dat kastje hangen en kijken of dat lukt. Ik had de karkas wel door de midden geknipt zodat ik 2 ribstukken had omdat het als compleet karkas w.s. niet te drogen is (tenminste de binnenkant).
Ik had deze ribstukken er een paar dagen in laten hangen en toen waren ze al best mooi ingedroogd. Heb hier helaas geen foto van gemaakt maar ik zal proberen er aan te denken als ik er nog een paar droog.
Ennuh zo een beetje gedroogd lustte hij ze wel  ::)

Hier is de foto van het spiervlees:

Afbeelding

Het krult dus wel wat op. Ik heb er nu runderlip in hangen die is ook opgekruld zag ik. Is op zich geen probleem maar ik zou anders kunnen proberen om er van die kleine tafelkleedgewichtjes aan te hangen misschien dat het dan niet of minder opkrult.
Door ien
#2371046
ik zal kijken of ik morgen even een foto kan maken van het kastje. Maar ik waarschuw je vast: het ziet er niet uit (mijn man heeft dan iets van het hoeft niet mooi te zijn als het maar werkt  ::)  ;D ) Maar goed je kunt in elk geval wel zien hoe groot het is en hoeveel horraampjes er in zitten.
En het houdt inderdaad de vliegen buiten, alhoewel niet helemaal want er zaten toch nog wel van die kleine vliegjes (soort van fruitvliegjes?)  in. Waarschijnlijk omdat er op sommige plaatsen toch nog kleine kiertjes zitten. Tja helemaal potdicht krijg je het denk ik ook niet, ik heb nog wel zitten denken dat ik er nog een extra klamboe overheen zou kunnen hangen maar ik denk niet dat het nodig is.
Tot nu lijkt het drogen goed te gaan ondanks de kleine vliegjes die er toch bij konden.
Door miik
#2371637
kaszi schreef: waarom niet eerst in stukken knippen voor het drogen? lijkt me handiger.
Ik weet weer waarom ik dat niet deed....
Pas als ze goed droog zijn weet je wat de maat wordt. Daarom knip ik ze liever niet vante voren, ben bang dat de stukjes dan te klein worden uiteindelijk.
Door ien
#2371821
oke hier foto's van het kastje (zoals je wel ziet, is het niet geschikt om naast de voordeur te plaatsen maar ach het staat bij ons toch in een loods  :))

Afbeelding

Er zit dus eerst horgaas voor en daar boven op voor extra bescherming nog een stuk kippengaas tegen aan (dit hebben we gedaan omdat hier nogal veel zwerfkatten lopen en ik denk dat die dat vlees ook best wel lekker zullen vinden  ;) )
Zoals ik al schreef, kunnen er door de kleine kiertjes nog wel van die hele kleine vliegjes (soort fruitvliegjes?) maar de gewone vliegen kunnen er niet bij. Ik wil nog wel gaan proberen om alle kieren extra af te plakken met van die duck-tape zodat ook de hele kleine vliegjes er niet in kunnen. 


Afbeelding

Hier zie je het vlees hangen, ik heb tot nu toe alleen 2 pc-buisjes er in waaraan ik ijzeren haakjes kan hangen met het vlees er aan.  Er komt sowieso nog een tweede laag er onder maar ik wil hiervoor nog eens bedenken of ik dat dan ook weer maak om iets aan te hangen of dat ik er een rekje in maak om iets op te leggen. Ik denk dat als ik een rekje maak dat er misschien minder wind door heen waait en het minder goed droogt maar aan de andere kant zal het vlees wat liggend wordt gedroogd misschien minder opkrullen. Dus ik denk dat ik maar eens een keer op zoek ga naar een geschikt rekje en dan proberen we dat maar eens uit.


Ik heb ook een bohman drogertje maar ik heb de laatste tijd het idee dat de temperatuur hierin veel hoger is geworden tijdens het drogen dan voorheen. Daarom durf ik de kippenvleugeltjes en andere botgedeelten er niet meer zo goed in te drogen en heb daarom gezocht naar een andere oplossing om vlees te drogen. Ik heb er gisteravond weer stukken konijnkarkas in gehangen, de vorige keer waren die na 5 dagen al redelijk ingedroogd (nog niet zover dat ze lang buiten de vriezer houdbaar waren maar het zag er er mooi uit). Deze keer laat ik ze dus langer hangen eens proberen in hoeverre ik ze op deze manier kan drogen.
Door job
#2372603
strak kastje!
Wat zijn de afmetingen?
Productielijntje starten,
straks heeft iedereen zo'n droogkastje voor natuurlijk drogen.  ;D
Door ien
#2372701
job schreef: strak kastje!
Wat zijn de afmetingen?
Productielijntje starten,
straks heeft iedereen zo'n droogkastje voor natuurlijk drogen.  ;D

haha.... ik verdenk mijn man ervan dat toen hij hoorde dat ik er piemels in wilde drogen, hij het kastje expres niet zo netjes heeft gemaakt om er zo voor te zorgen dat ik dat kastje niet al te erg in het zicht zou zetten  ;D

Maar het is maar een experimentje met een oude aanrechtkastje.  Dus als je nog ergens een oude kast hebt staan die je toch niet meer gebruikt, even wat horgaas erbij  kopen en dan is ie zo verbouwd.
Ik ben benieuwd hoe het gaat als het wat warmer weer wordt maar tot nu toe lijkt het goed te gaan. Het zou super zijn als ik op deze manier inderdaad karkas goed gedroogd kan krijgen want dan kan ik op deze manier mooi vlees drogen voor op vakantie. 
Laatst gewijzigd door ien op zo 17 jun 2012, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flodder en dwarrel
#2372831
hihi...jij bent ook aangestoken door het droogvirus van Job  ;D

ik heb 2 weken terug een ketler tuinkast gescoord via marktplaats die ik ook met hetzelfde idee ga verbouwen  ;)
Door Suzanne
#2372848
Erstig blond weer hier: maar zijn de gaten niet te groot in het gaas? Dat daar nog ongedierte doorkan?
Zou je niet iets moeten / kunnen met "horgaas"?

Suzanne
Door flodder en dwarrel
#2372853
Suzanne schreef: Erstig blond weer hier: maar zijn de gaten niet te groot in het gaas? Dat daar nog ongedierte doorkan?
Zou je niet iets moeten / kunnen met "horgaas"?

Suzanne
oke hier foto's van het kastje (zoals je wel ziet, is het niet geschikt om naast de voordeur te plaatsen maar ach het staat bij ons toch in een loods  )

Er zit dus eerst horgaas voor en daar boven op voor extra bescherming nog een stuk kippengaas tegen aan (dit hebben we gedaan omdat hier nogal veel zwerfkatten lopen en ik denk dat die dat vlees ook best wel lekker zullen vinden  )

;)
Door ien
#2373489
flodder en dwarrel schreef: oke hier foto's van het kastje (zoals je wel ziet, is het niet geschikt om naast de voordeur te plaatsen maar ach het staat bij ons toch in een loods  )

Er zit dus eerst horgaas voor en daar boven op voor extra bescherming nog een stuk kippengaas tegen aan (dit hebben we gedaan omdat hier nogal veel zwerfkatten lopen en ik denk dat die dat vlees ook best wel lekker zullen vinden  )

;)
inderdaad er zit horgaas onder, zouden anders wel errug grote vliegen zijn die ik met dat kippengaas tegen kan houden  :biggrin2:
Door Kim en Casper
#2373529
Hmm dat ziet er interessant uit. Maar als je t met dt weer in de schuur hangt bederft t dan niet? Heb nl alles in huis om een kastje te maken.

En stinkt t erg?
Door ien
#2373759
Het is voor mij ook een experimentje dat weet nog niet precies wat er wel en wat er niet kan.

Ik weet wel dat het heel belangrijk is dat je zorgt voor voldoende ventilatie. Dit kastje staat bij ons dus ook niet in huis maar in een grote loods die aan een (lange) zijde helemaal open is. We ruiken er hier in huis dan ook niks van  :biggrin2:

Er zijn er hier meer op het forum die vlees in de buitenlucht drogen, die hangen het gewoon aan een waslijntje in een schuurtje waarin het voldoende ventileert. In principe droogt het bij mij ook zo alleen het is de bedoelinge dat het kastje zoveel mogelijk de vliegen bij het vlees weghoudt.
In huis zal dit ook wel niet lukken denk ik zo
Gebruikersavatar
Door winni
#2373776
Ik heb een paar bullepezen in mijn berging opgehangen. Ik woon in een app. met bergingen beneden. Gelukkig heb ik (als enige) een flink rooster in de buitenmuur zitten. Het hangt er nu 4 dagen en gisteren waren ze al keihard. Maar het ruikt daar wel een beetje naar slagerij  ;)
Ik vraag mij eigenlijk af; valt een bullepees onder orgaan of spier. zo'n ding weegt wel 1,2 kg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door