Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door eelke
#2353594
1 kast van 100 liter
nog 1 kast van 100 liter
1 kist van...200 (gokje?) liter.

Ik voer 1800 en 900 gram per dag, dus 2,7 kilo.

In de kist zit vooral groot-verpakkingen, en ook wel zalmkoppen, spul om te drogen.
Wat ik daar uit haar, portioneer ik, en gaat in de kasten. Als de kasten leeg raken, haal ik weer uit de kist. Als de kist leeg raakt moet ik bestellen.
Beneden in onze eigen vriezer ligt een zak met groentemix muffins.

Heb nog een plan liggen om de deksel van de kist te verven met krijtbord verf, zodat ik erop kan schrijven wat er in zit  :biggrin2:
Door Marije Lei
#2353601
Ik heb in mijn vriezer 4 vakken gemaakt, 1 voor vleesbot, 1 voor vis, een voor orgaan en een voor spiervlees. Een keer per 4 weken maak ik porties voor de hele maand. Die liggen in het zijvak van de vriezer. Elke week leg ik de porties van maandag tot zondag op volgorde, en met groentemix erbij, in de twee mandje boven in de vriezer zodat mijn vriend het ook makkelijk kan pakken. Ik weet, omdat ik nog niet zolang bezig ben en niet zo´n gigantische vriezer heb, precies wat er in ligt en hoeveel voorraad ik heb.
#2353610
@Bertine, ik vind dit een heel leuk topic, heel leuk om te zien en te leren hoe de anderen te werk gaan.

Ik maak geen dagporties speciaal per dier om in te vriezen, Juma is een pup, dus de behoeftes zijn aan veranderingen onderhevig.
Bovendien heb ik ook 2 barfende poezen, die liefst alles gemalen willen, en dat wordt mij dan toch teveel werk inene.
Ik maak wel van gemalen heel prooidier (voor de katten) zakjes of bakjes van 200 gr., de groentes vries ik in ijsblokvormpjes (ca. 20-30 gr.), spiervlees verdeel ik meestal in zakjes van 100 gr. en het bottenwerk gooi ik zo in de vriezer, dit wordt pas gemalen de avond voor ik het nodig heb. (hetgeen ik geen handig systeem vind).
Ik vergeet het orgaan: dit vries ik in op die dunne plastic snijblaadjes van Ikea, op elkaar stapelen, en dan invriezen. Na een x-aantal uren haal ik het uit de vriezer, buig een beetje de snijblaadjes waardoor het orgaanvlees losschiet en gooi het daarna in verschillende zakken van groot formaat, voor ieder type orgaan een andere zak.
Lamspens bestel ik on-line en krijg ik in keurige bakjes van 400 gram (er is ook 200 gram, maar die hebben ze nooit op voorraad)

@Lida S.
Wow, 6 Vriezers ?????? Je kan een groothandel in vlees beginnen!!
Dat is idd wel heel handig en goed georganiseerd, maar ook een beetje duur ivm stroomkosten?

@Kaio
Het organisatie idee vriezer van Nadia vind ikzelf ook super, maar precies wat Bertine schrijft, ga ik de vriezer volgooien met schotten dan gaat dat ten koste van de ruimte.

@Bertiene
Tassen zijn bij mij ook gelabeled met kleurige strikken, de tassen op zich zijn het minste probleem. Bij mij is de inhoud van de tassen een probleem: grote rotzooi.

Maar 1 ding is mij duidelijk: als je geen natuurlijk talent hebt voor organisatie, dan kan je op je kop gaan staan, ideeen van anderen opvolgen, maar wanorde bljft heersen.

Ik denk wel dat een grote vrieskast met laden de allerbeste optie als je niet teveel beesten hebt. Als mijn vriezer het begeeft, dan ga ik daarvoor.
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op zo 27 mei 2012, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#2353612
Ik heb een kistje van ? liter, 89 x 65 x 76 cm ongeveer. Klein dus.
Ik heb 3 beesten te voeren, 2 poezels die tesamen 200 gr. per dag eten en de pup Juma, zij eet op het ogenblik 660 gr. per dag, maar dat gaat rap meer worden.
Gebruikersavatar
Door Bertine
#2353615
Annemarie Rijnveld schreef: Ik heb een kistje van ? liter, 89 x 65 x 76 cm ongeveer. Klein dus.
Ik heb 3 beesten te voeren, 2 poezels die tesamen 200 gr. per dag eten en de pup Juma, zij eet op het ogenblik 660 gr. per dag, maar dat gaat rap meer worden.
Ik denk dat mijn kistje ook die maten heeft ong. Die gaat volgende de beschrijving dus door voor 98 li.
#2353636
Ja, dat zou kunnen, Bertine. Ik vergat de 4-laden kast onder mijn ijskast in de keuken, maar deze gebruik ik voornamelijk voor ons brood en voor mijn eigengemaakte ''sugo di pomodoro'', en soms voor de groente-mixen voor Juma, als ik geen ruimte beneden meer heb.
Ik denk dat die 4-ladenkast ook niet zoveel liters bevat. De laadjes zijn kleinerig.
Door Lida. S
#2353646
6 vriezers is inderdaad veel, en het vraagt ook aardig wat kilowatjes, maar er gaat per dag ca 9 kg doorheen. Dat red ik niet met 1 of 2 vriezers. Als de voorraad slinkt kan ik 1 of 2 of soms wel 3 vriezers uitzetten. En 's winters maak ik gebruik van de buitentemperatuur.
Maar of je het nu allemaal in een aparte vriezer stopt, of je vriezer in compartimenten verdeeld, dat komt op hetzelfde neer. Ik vind het makkelijker als ik zie wat er is. Een lijst bijhouden lukt mij niet. Ik zou dingen vergeten te noteren.  Er zou dan bijvoorbeeld volgens de lijst nog 40 kg van iets moeten zijn, maar om de een of andere (onverklaarbare) reden is het op. Of ik zou vergeten dat ik (omdat ik doodmoe thuis kwam en het snel in de vriezer heb gegooid) 60 kg rund heb gekregen. Mijn computer staat niet naast de vriezers, dus je moet altijd achteraf de gegevens bijwerken. Dat doe ik gewoon niet.
Maar ik heb makkelijk praten. Ten eerste heb ik de ruimte voor 6 vriezers, ten tweede moet ik een behoorlijke voorraad hebben, waardoor het nagenoeg onmogelijk is om mis te grijpen.
Prive doen we eigenlijk hetzelfde. We hebben een grote vrieskast met 10 lades/manden. Alle manden hebben een label. Snack, groente, kip, vis, wild, vlees,  soep enz. Zo blijft het overzichtelijk.
Door Cindy de Wolf
#2353670
Ik heb 1 kast van 350liter, 1 kast van 200liter, 1 kistje van 250liter, 1 kist van 400liter, 1 kist van 350liter en kist van 600liter. In de kasten zit spiervlees en orgaan geportioneerd, gelabeld en wel (ben zo blij met mijn brother labelprinter), in de kisten zit vleesbot per kilo verpakt of voorraad dozen. Hier liggen ook de dozen spiervlees/orgaan is wat nog op voorraad is. Verders heb ik ook altijd wel wat kvv op voorraad liggen, meestal een kilo of 50 ofzo. Hier gaat er 3kg per dag doorheen.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2353684
1 kast met 7 lades. Voor elke dag 1 lade. In de lades lig dus links het bot in het midden spiervlees en dan rechts of orgaan of kvv.
Koop voor ongeveer 8 weken in.
Gebruikersavatar
Door Freggel
#2353713
Ik heb 2 kisten, in beide zitten van die mooie vakken  :biggrin2:

In de ene vriezer ligt al het botwerk, vis en voorraad orgaan (ik maak zelf orgaanmix) en in de andere ligt het spiervlees, de orgaanmix en voorraad droogspul.

Puur door een blik te werpen in mijn vriezer weet ik wat ik nog heb. Al komt het eigenlijk nooit voor dat ik te weinig voorraad heb, eerder te veel  :D
Gebruikersavatar
Door kayla
#2353722
Voor mijn vrieskist waar eigenlijk voornamelijk voorraad (geportioneerd en niet geportioneerd) in zit heb ik een schema gemaakt met 6 vakken en 1 vak waar de bak van de motor zit. De 6 vakken zijn in werkelijkheid denkbeeldige vakken, zodat ik alles kwijt kan qua formaat. 

Ik heb alles wat ik al geportioneerd heb in plastic doorzichtige zakken zitten met een briefje erin wat in de zakjes zit en van wie het is; dus 6 x 500 gr haaskarkas (Nova), 8 x parelhoen (Nadia).
Alles wat nog niet geportioneerd is staat dan omschreven als 5 kg Lama (Jolanda) , ca 10 kg paard (Sietie). 2kg lamshart (SW).

Als het paard linksboven in de kist ligt zet ik het dus in mijn schema linksboven neer. Ligt de haaskarkas rechts aan de voorkant dan zet ik het ook rechtsvoor in mijn schema neer.  Zo weet ik wat ik nog in voorraad heb en waar ik ongeveer moet gaan graven als ik het eruit moet halen. Als er iets uit de kist gaat streep ik het door op mijn uitgeprint schema.

In mijn ladenkasten is alles geportioneerd en heb ik een schema gemaakt met het aantal laden die de kast heeft.
Op het schema zet ik dan alles wat er in die lade zit, bijv.:
8 x paard 500gr                      6 x lama 500gr
6 x kwartelkarkas 500gr          8 x fazant 500gr (gemalen)
6 x runderstrot                      3 x fazantkarkas
Zak met runderbot

Pak ik 2 pakjes eruit dan verander ik het met pen, en als mijn schema te onoverzichtelijk wordt werk ik het op de computer weer bij en print ik het uit.

Ik een van de kasten heb ik een lade met alleen maar groentes en 1 bak voor alleen maar orgaan. Het orgaan zit dan ik kleine zakjes verpakt en dan in een plastic zak met een briefje erin wat erin zit bijv. hertenhart 80 gr. Dit houd ik niet bij op papier.
Door miruske
#2353747
Ik heb een grote diepvrieskist ( dankzij een heel lief iemand hier  :P)
die kan ik vullen met alles en nog wat.

Dan heb ik een vriezer met 4 lades en een vriezer met 2 lades in totaal 6 lades

la 1 orgaan en groente
la 2 bot
la 3 spier
la 4 vis
la 5 pens
la 6 kvv of wat ik erg veel heb

op de koelkast zelf schrijf ik met whiteboardstift turfstreepjes wat er in zit
bv
--------------
orgaan konijn 1111111
orgaan kip 11111
orgaan rund 111
--------------
spier geit 111111111
spier paard 111
spier lam1111111111111
---------------
bot kip 1111111
enz. get the picture?
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2353749
Ik hield ook altijd een voorraadlijstje bij en turfde af wat ik eruit haalde, maar dat vergeet ik vaak waardoor dat niet meer betrouwbaar is. Nu heb ik gewoon dagporties gemaakt. Dus bot, spier, orgaan in een zak voor maandag, een voor dinsdag enz. Dit heb ik voor 4 wkn gedaan. Als dat op is maak ik weer een nieuw weekmenu. Zo heb ik overzicht in mijn vriezer. Ik heb ongeveer 10-12 diersoorten per week dus genoeg variatie. Dit bevalt me goed. Ik ben ook niet zo'n ordelijk type.
Door Eira
#2353751
Ik heb een Exel bestand waarin precies staat wat ik in de vriezer heb en wat het gewicht daarvan is. Dit is dan weer onderverdeeld in vleesbot, spiervlees, orgaan en overige (zoals ganzeneieren en wat kleine losse dingetjes). Alles wordt in porties verpakt en dat wordt dan weer ingevuld, dan zie ik ook precies hoeveel ik van alle verschillende dingen heb. Per twee weken maak ik een menu, pak ik wat ik nodig heb en dat gaat in een la in een andere vriezer. Alles wat in die la beland wordt van de voorraad afgetrokken. Het heeft even tijd gekost om het bestand te maken maar nu ben ik eens in de twee weken max. 30 minuten bezig een menu te maken, alles te pakken en de voorraad bij te werken.

Verder heb ik 1 vrieskist waar ik 4 vakken in gemaakt heb, voor spiervlees, groot vleesbot, vis en orgaan. In de andere vriezer heb ik twee lades, 1 voor het menu en 1 voor klein vleesbot en overige dingetjes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door