Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ramses1
#2349603
Gisteren heb ik groentes gekocht voor een groente mix.
Ik had geen lijstje bij me en heb van alles gekocht en vraag me nu af of het er wel allemaal in kan?

Hiervan weet ik dat ze goed zijn.
Sperziebonen
Spinazie
Alfalfa
Komkommer
Winterpeen
Rode Biet
Bloemkool
Knoflook
Gemberwortel
Peterselie
Rucola
Paardebloemblad
Walnoten
Almond
Pecannoten
Amandelen
Zonnebloempitten

Maar kan dit er eigenlijk ook in?
Rabarber
Witlof
Asperges
Dadels
Pinda's


Thuis zag ik dat er een 50%-50% moet zijn van bovengrondse en ondergrondse groente's.
Die heb ik hiermee niet..
Kan ik dit toch zo mixen?


O en bij het onkruid plukken begon mijn hond Gipsy te kauwen op de wortels van een boterbloem plantje.
Ze werd er zichtbaar blij van...en heeft op bijna alle verse wortels gekauwd.
Misschien daar ook wat van doorheen mixen?
Laatst gewijzigd door Ramses1 op wo 23 mei 2012, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2349610
Ramses1 schreef: Gisteren heb ik groentes gekocht voor een groente mix.
Ik had geen lijstje bij me en heb van alles gekocht en vraag me nu af of het er wel allemaal in kan?

Hiervan weet ik dat ze goed zijn.
Sperziebonen
Spinazie
Alfalfa
Komkommer
Winterpeen
Rode Biet
Bloemkool
Knoflook
Gemberwortel
Peterselie
Rucola
Paardebloemblad
Walnoten

Maar kan dit er eigenlijk ook in?
Rabarber
Witlof
Asperges
Dadels
Amandelen
Zonnebloempitten
Pinda's
Almond
Pecannoten

Thuis zag ik dat er een 50%-50% moet zijn van bovengrondse en ondergrondse groente's.
Die heb ik hiermee niet..
Kan ik dit toch zo mixen?


O en bij het onkruid plukken begon mijn hond Gipsy te kauwen op de wortels van een boterbloem plantje.
Ze werd er zichtbaar blij van...en heeft op bijna alle verse wortels gekauwd.
Misschien daar ook wat van doorheen mixen?
Bij mijn weten kun je rabarber niet rauw geven. Dat is ongezond.

Witlof is prima

Asperges kun je rauw eten. Of ze te eten zijn rauw..... Ik betwijfel het.

Dadels zijn vruchten met veel suiker. Ik zou die niet door de groentenmix doen.

Ongezouten ongebakken amandelen zijn prima.

Zonnebloempitten bevatten veel omega 6 vetzuren. Dat zit al in ruime mate in de voeding, waardoor de balans omega 3:6 eigenlijk standaard al verstoort is. Het toevoegen van nog meer omega 6 vind ik een vette no no.

Pinda's... Ik weet het niet.... Gevoelsmatig vind ik het geen hondenvoer.

Wat is Almond? Toch ook amandel?

Pecannoten rauw en onbewerkt zijn prima.

Ik doe ook nooit 50% van onder en 50% van boven de grond. Ik vind een beetje peen/wortel en/of biet in de mix meer dan genoeg.

Volgens mij is boterbloem giftig zelfs!
Door Ramses1
#2349627
Bij mijn weten kun je rabarber niet rauw geven. Dat is ongezond.

Witlof is prima

Asperges kun je rauw eten. Of ze te eten zijn rauw..... Ik betwijfel het.

Dadels zijn vruchten met veel suiker. Ik zou die niet door de groentenmix doen.

Ongezouten ongebakken amandelen zijn prima.

Zonnebloempitten bevatten veel omega 6 vetzuren. Dat zit al in ruime mate in de voeding, waardoor de balans omega 3:6 eigenlijk standaard al verstoort is. Het toevoegen van nog meer omega 6 vind ik een vette no no.

Pinda's... Ik weet het niet.... Gevoelsmatig vind ik het geen hondenvoer.

Wat is Almond? Toch ook amandel?

Pecannoten rauw en onbewerkt zijn prima.

Ik doe ook nooit 50% van onder en 50% van boven de grond. Ik vind een beetje peen/wortel en/of biet in de mix meer dan genoeg.

Volgens mij is boterbloem giftig zelfs!

Dank je wel voor je altijd zo snelle antwoorden Lizzy.

Ik heb alle noten rauw en ongezouten.
Zal er dan voor de zekerheid maar geen dadels, rabarber, pinda's en zonnebloem pitten in doen.

Witlof en zevenblad (die was ik vergeten erbij te zetten) kan er wel in.

Boterbloem giftig??? Gipsy haalde die uit het bakje waar ik het onkruid ingooide en ging er uitgebreid op kauwen.
Ik dacht aan een tekort van het een of ander net als het eten van gras sappen en heb haar laten gaan.
Door Mevroi Kruim
#2349655
Alle soorten boterbloemen zijn idd giftig in verschillende mate. De meest voorkomende soort is de scherpe boterbloem, dat is een van de meer giftige. De gifstoffen zitten in het sap in alle delen van de plant maar vooral in de bovengrondse delen. Van een hapje boterbloem zal je hond niet acuut dood neervallen maar gezond is het niet. Ik zou voor gras zorgen als ze wil grazen.

Rabarber bevat veel oxaalzuur, vooral de bladeren, en dat is idd giftig. Met koken wordt dat voor een aardig deel geneutraliseerd. Daarnaast is het rauw ook echt niet te knagen.

Gemberwortel, peterselie, knoflook bevatten veel werkzame stoffen, daarvan zou ik kleine hoeveelheden toevoegen.

Noten bevatten veel gezonde stoffen maar ook veel fytaten die mineralen in de voeding binden en ook irriterend kunnen werken op de slijmvliezen. Ik kan er zelf bv slecht tegen, een klein handje noot is voldoende. Je kunt de fytaten minder werkzaam maken door weken in ruim water en het weekwater weggooien.
Door Ramses1
#2349689
Alle soorten boterbloemen zijn idd giftig in verschillende mate. De meest voorkomende soort is de scherpe boterbloem, dat is een van de meer giftige. De gifstoffen zitten in het sap in alle delen van de plant maar vooral in de bovengrondse delen. Van een hapje boterbloem zal je hond niet acuut dood neervallen maar gezond is het niet. Ik zou voor gras zorgen als ze wil grazen.
Gek toch dat ze dan echt "ging" voor die wortels van die boterbloem. Ze viel er echt op aan, kauwde en pakte een volgende. Totaal geen interesse in het andere onkruid.
Grazen wil ze niet, dat heb ik haar in die 6 weken dat ze hier is echt nog nooit zien doen. Zelf hebben we geen gras maar ze komt elke dag genoeg keren op plekken waar wel gras staat.

Misschien heeft ze toch ergens behoefte aan? Ze zit natuurlijk nog middenin de ontgifting (bijna 6 jaar brok en nu 6 weken vers), wat trouwens ook goed te zien is aan het feit dat ze de hele dag steeds een beetje prut sliertjes in haar ooghoeken heeft.
Getver, gekke hond, volop in de ontgifting en dan gaat ze op giftige plant delen kauwen...

Ik heb net gisteren Chlorella in huis gekregen en zal met die pilletjes beginnen. Even het schema opzoeken die Lizzy ergens gepost heeft.

Dank je voor je tips!
Door 202Spots
#2349899
Ramses1 schreef: Gisteren heb ik groentes gekocht voor een groente mix.
Ik had geen lijstje bij me en heb van alles gekocht en vraag me nu af of het er wel allemaal in kan?

Hiervan weet ik dat ze goed zijn.
Sperziebonen
Spinazie
Alfalfa
Komkommer
Winterpeen
Rode Biet
Bloemkool
Knoflook
Gemberwortel
Peterselie
Rucola
Paardebloemblad
Walnoten
Almond
Pecannoten
Amandelen
Zonnebloempitten
Maar kan dit er eigenlijk ook in?
Rabarber
Witlof
Asperges
Dadels
Pinda's
Thuis zag ik dat er een 50%-50% moet zijn van bovengrondse en ondergrondse groente's.
Die heb ik hiermee niet..
Kan ik dit toch zo mixen?
O en bij het onkruid plukken begon mijn hond Gipsy te kauwen op de wortels van een boterbloem plantje.
Ze werd er zichtbaar blij van...en heeft op bijna alle verse wortels gekauwd.
Misschien daar ook wat van doorheen mixen?
Het hoeft niet perse 50% knol groentes te zijn hoor en het gaat ook om de verhouding en niet alleen om de verschillende soorten knol groentes
Spinazie mag maar 'n klein beetje gebruikt.
De Knoflook Gemberwortel Peterselie Rucola Paardebloemblad zou ik ook met mate gebruiken...
Almond is Amandel, en heel gezond, en ik doe zelf wel zonnebloem pitten door de nootjes mix ,ik doe geen noten door de groentemix,maar geef 't apart met beetje yogurt of zo.
Ik maal geen pinda's in de mix,maar geef af en toe wel pindakaas in de kong. Dadels is wel lekker maar niet gezond voor de honden.
Boterbloem heb ik geen idee van...ik heb hier verbena plantjes die ook giftig zouden zijn,maar de spots vreten er elke dag wel 'n paar bladjes van en vinden 't heerlijk ... :-X
Rabarber is rauw niet om te eten, en zelfs gekookt met 'n lading suiker er in trekken ze er hun neus voor op..
Asperges doe ik wel rauw door groentenmixde mix
Door Linsey
#2349905
Is rabarber dan zo ongezond rauw? Ik doe dat er altijd bij in de groentenmix als ik er heb (ik eet dat zelf ook rauw), alleen de stengels dus geen bladeren.
Door Ramses1
#2349921
Inmiddels zijn mijn mixjes klaar.
Wat een werk! Zucht!
Ik heb het in het begin voor mijn reu wel gedaan maar die at nog niet veel groente en ben een tijdje gestopt omdat hij er zoveel gas van kreeg. Hoop dat het nu beter zal gaan en anders krijgt alleen Gipsy de mix.
Ik weet nu al dat ik dat niet elke week zal gaan doen, ben uren bezig geweest en heb voor elke hond 10 zakjes en maar voor 2,5 week groente mix  :(

Rabarber, dadels, zonnebloempitten en pinda's heb ik er niet doorgedaan. De rest heb ik wel gebruikt.

Maken jullie echt elke paar weken die mixen? Ik eet zelf zelden gekookte groenten maar roerbak vrijwel altijd.
Dat is niet geschikt om aan de honden te geven.
Heel jammer want een paar lepels gekookte groente is wel heel wat makkelijker.
Door Linsey
#2350078
Ik stoom mijn eigen groenten altijd zonder kruiden en als er overschot is krijgen ze dat in plaats van groentenmix.
Door deja
#2350176
Ik haal bijna altijd witlof komkommer biet broccoli winterwortel s'winters spruiten en vaak een courcette en knoflook doe verder niet zo moeilijk en heb dan voor 2 honden voor 1 maand ong. groenteprut Beau 185 gr. 3 x per week en Deja 85 gr. ook 3 x per week. Deja geef ik geen groenteprut meer die doet het heel goed op Tinlo barfmenu .
Ik doe de komkommer en de courgette in de sapcentrifuge dan het nat in de blender daar de witlof gesneden en eventueel andijvie en broccoli bij, giet regelmatig dan wat in een grote afwasbak en de wortels en de biet doe ik ook in de sapcentrifuge op het laatst alles bij elkaar in de grote bak en roeren maar als ik nog harde stukken tegenkom gooi ik die nog even in de blender ik hoef nooit vocht bij te gooien maar gebruik wel hele komkommer en hele courgette.
Ik ben ong. 5 kwartier bezig maar dan zit ook alles in de vriezer en is me keuken weer opgeruimd en alles afgewassen.
Vroeger toen ik er mee begon deed ik er ook veel langer over.
Laatst gewijzigd door deja op wo 23 mei 2012, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ramses1
#2350373
Ik stoom mijn eigen groenten altijd zonder kruiden en als er overschot is krijgen ze dat in plaats van groentenmix.

Dat is ook wel een idee.
Vroeger toen ik er mee begon deed ik er ook veel langer over.

Ik ben echt heel lang bezig geweest... Een maand is nog wel te doen maar elke 2,5 week ppffttt.
Door deja
#2350536
.

Ik ben echt heel lang bezig geweest... Een maand is nog wel te doen maar elke 2,5 week ppffttt.

[/quote]

Ik gooi het ook zo in de sapcentrifuge spoel het even af komkommer en courcette achterelkaar erdoor dan de wortels en de biet die schil ik wel en de knoflook.
Dan het sap in de blender en dan de witlof en de broccoli die snij ik in stukjes ik ben echt in ong. 5 kwartier klaar maar heb niet zo'n hele waslijst als jij hebt.
Ik eet dat zelf ook niet allemaal hoor dus denk dat mijn hond daar ook best buiten kan.
Door Lizzy
#2350537
Ik haal eens in de 3 weken groenten. En dan pers ik ruim 4 kg groenten tot groentenmix. En ja, dat doe ik trouw iedere 3 weken.
Door Ramses1
#2350588
Het zou dus wel sneller gaan als je het eerst in de sapcentrifuge gooit en daarna in de blender?
Ik heb alleen een blender. Maar het meeste werk was toch wel het wassen, snijden en het schoonmaken.
Door eelke
#2350590
Ik maak de groente niet schoon (ja, even afspoelen onder de kraan), gooi ze zo heel in het prutje. Alleen bv een courgette snijd ik in wat stukken zodat het beter in de pan past.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door