Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#2349568
fydgi schreef: Hoi,

Dit is het antwoord van de nutritionist van Kiezebrink


Op de prei in de groentenschijven ga ik niet verder op in. Er zijn een paar mensen die op internet hebben gezet dat prei giftig is en iedereen gaat er vervolgens van uit dat dat waarheid is. Deze teksten worden gekopieerd voor andere websites en voordat je het weet staat overal op internet dat prei ‘not done’ is.

Er zijn geen wetenschappelijke publicaties te vinden over het negatieve effect van prei op honden. Ik kan me voorstellen dat te veel prei nadelige effecten kan hebben, maar de groentenschijven bevatten slechts 7%. Als je 15% groentenschijf voert dan krijgt het dier slechts 1% prei binnen. Dergelijke hoeveelheden zullen normaal gesproken op honden echt geen effect hebben, tenzij het exemplaar betreft die supergevoelig is. In Duitsland, wat een echt BARF land is, zijn de groentenschijven een giga succes.


Dit stukje mag je overigens wel naar die mevrouw sturen die jouw had gemaild.


Groeten,

Michiel
Afgezien van het prei-gebeuren (idd, als er zo weinig in gaat, laat het dan weg en doe er iets gezonds in) gaat meneer dus helemaal niet in op de andere genoemde bezwaren, zoals te grof, koolhydraten, zonnebloemolie. Nou zou ik hier sowieso al niet aan beginnen omdat ff zelf een mixje maken mij per keer nog geen 5 minuten kost en qua centjes vrijwel niks, maar ik vind het ook tamelijk zwak om de rest van de bezwaren dan maar gewoon strak te negeren.
Door fydgi
#2349580
ja inderdaad de rest heeft hij gewoon genegeerd over de andere ingredienten die er niet in thuis horen en ivm het te grof gemalen zijn van de groentes :s
vanavond maak ik een mix met wat witte kool, brocoli, wortel, patat, knoflook
hoe doe ik dit best? alles stoven? koken?
Door Mevroi Kruim
#2349659
Ik gebruik zelf vooral rauwe groente in de mix, maar even de kook erover kan. Niet te lang want daarmee vernietig je allerlei nuttige stoffen.
Je hebt twee koolsoorten in je mix, dat zou ik zelf niet doen voor meer dagen achtereen. Kool werkt op de schildklier. Er zitten wel heel veel gezonde stoffen in dus met mate is het zeker goed om te geven. Knoflook ook met mate, ook dat kan schadelijk zijn in grotere hoeveelheden.
Heel goed fijnmalen met bv een staafmixer. Eitje er door voor de smeuiigheid en voor de smaak werkt ook goed.
Door fydgi
#2349695
hoe maak je de groentes dan klein genoeg als je ze niet eerst kookt zodat je ze kan pureren?
ja ik weet het, teveel kool is niet goed, maar ik had nog een kwart witte kool liggen en heb daarbij 2 bosjes brocoli gekocht, 2 courgettes, 10 wortels en 5 patatten ;-) qua knoflook dacht ik om er 1 volledige in te doen dus zo'n 6 teentjes? en dan daarbij 2 eitjes?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2349808
Ik zou er geen aardappels indoen. Teveel zetmeel en koolhydraten. Bataat of zoete aardappel kan geloof ik wel, die hebben een andere structuur oid.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2350482
fydgi schreef: hoe maak je de groentes dan klein genoeg als je ze niet eerst kookt zodat je ze kan pureren?
ja ik weet het, teveel kool is niet goed, maar ik had nog een kwart witte kool liggen en heb daarbij 2 bosjes brocoli gekocht, 2 courgettes, 10 wortels en 5 patatten ;-) qua knoflook dacht ik om er 1 volledige in te doen dus zo'n 6 teentjes? en dan daarbij 2 eitjes?
Wat bedoel je met patatten? Bedoel je aardappel  ???
Door fydgi
#2350591
Hoi

Hier het volgende antwoord van de nutritionist
Hallo Angelique,



Wij waarderen het zeer dat onze klanten ons attenderen op dergelijke informatie. Wij hebben de wijsheid natuurlijk ook niet in pacht.

Er staan een aantal interessante artikelen bij en deze ga ik nog eens met de producent bespreken. De hoeveelheid werkzame stof blijft natuurlijk wel van belang en dat kan per product wel verschillen.

Ik haal mijn informatie grotendeels uit de FEDIAF richtlijnen. Deze organisatie bepaald de richtlijnen waaraan hondenvoer moet voldoen. In deze organisatie zitten professoren en dierenartsen die erg veel van voeding af weten, dus ik neem ze zeer serieus.

Zij geven aan over welke giftige producten ze wetenschappelijke informatie hebben gevonden. Hierbij staat niets over prei.



Bedankt voor de email en ik ga dit nog eens verder uitzoeken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door