Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2329508
Ik voer het vet gewoon mee, mocht het een keer voorkomen dat ik erg veel vet aan iets bepaalds heb zitten, dan geef ik dat de volgende dag met iets erg magers. Maar heb eigenlijk nog nooit meegemaakt (of gevonden) dat er zoveel vet aan iets zat dat ik het weggegooid heb :-\
#2329555
Ik vind konijnennier zonde van mijn geld . Als je tenminste al het vet wegsnijd en dus niets overhoud . Ik snijd een teveel aan vet ook weg . Ze krijgen hier 1 a 2x per week wat vetter en dan let ik nog heel goed op de kwaliteit , en verder magerder . Ik heb zelf helaas de gevolgen van pancreatitis aan moeten zien , mijn hond is er ook aan overleden . Ik wens het geen hond toe . Nu was dit al een oud baasje van ruim 14 jaar . Maar het is een erg naar en pijnlijk ziektebeeld .
#2329780
Ik voer het vet gewoon mee, mocht het een keer voorkomen dat ik erg veel vet aan iets bepaalds heb zitten, dan geef ik dat de volgende dag met iets erg magers.
Als je 'n dag 'n heleboel vet geeft en dan gaat denken om dan de volgende dag maar geen of weinig vet geven, is verkeerd..
Het gaat om de hoeveelheid vet dat in 1 maaltijd word gegeten.
Wanneer je 1 dag TE veel vet geeft, dan kan de hond daar dezelfde dag (of binnen 24 uur) pancreatitis van krijgen..
en dan maakt het niet uit dat je van plan was om de volgende maaltijd minder te geven want dan is 't al te laat.
Het is dus  mijn mening om nooit geen grote hoeveelheid vet in 1 maaltijd te geven.
Door Martine-Tom
#2329810
202Spots schreef: Als je 'n dag 'n heleboel vet geeft en dan gaat denken om dan de volgende dag maar geen of weinig vet geven, is verkeerd..
Het gaat om de hoeveelheid vet dat in 1 maaltijd word gegeten.
Wanneer je 1 dag TE veel vet geeft, dan kan de hond daar dezelfde dag (of binnen 24 uur) pancreatitis van krijgen..
en dan maakt het niet uit dat je van plan was om de volgende maaltijd minder te geven want dan is 't al te laat.
Het is dus  mijn mening om nooit geen grote hoeveelheid vet in 1 maaltijd te geven.
Ja dat dus.

Vet is niks mis mee, in de juiste mate/percentage's hoort het gewoon in een menu, maar die harde stukken vet die soms tussen rund enzo zitten...die gaan hier gewoon weg.
#2330358
202Spots schreef:
Wanneer je 1 dag TE veel vet geeft, dan kan de hond daar dezelfde dag (of binnen 24 uur) pancreatitis van krijgen..
en dan maakt het niet uit dat je van plan was om de volgende maaltijd minder te geven want dan is 't al te laat.
Het is dus  mijn mening om nooit geen grote hoeveelheid vet in 1 maaltijd te geven.
Denk dat het wel zal meevallen, meestal is je hond dan al ziek, te dik, oud o.i.d  of erfelijk belast. Zo heb ik het gelezen op een forum. En wat is veel vet in een maaltijd van een pond, logisch dat  daarvan niet driehonderd gram vet is.
#2330447
saluki schreef: Denk dat het wel zal meevallen, meestal is je hond dan al ziek, te dik, oud o.i.d  of erfelijk belast. Zo heb ik het gelezen op een forum. En wat is veel vet in een maaltijd van een pond, logisch dat  daarvan niet driehonderd gram vet is.
Nee...dat ben ik helemaal niet met je eens!
Nadat ik Tor had "verwend" om op z'n verjaardag 'n lekkere grote portie lams ribben te geven kreeg hij als gezonde, strak in 't pak zittende hond,
mooi pancreatitis van al 't VET wat aan de ribben zat.
Toen Cissy het 'n paar maanden later OOK kreeg, was voor mij de maat vol.
Beide honden zijn nadat ze eerst op zelf gekookte maaltijden toch weer heel langzaam (6 maand) op Barf terug gekomen.
Nadat Tor, ondanks dat ik bijna geen vet gaf toch weer opnieuw 'n andere Pancreatitis attack kreeg, kon hij alleen maar terug gaan naar zelf gekookte maaltijden te eten.
Daarom ben ik van die tijd af, altijd heel voorzichtig met TE veel vet in 1 maaltijd geven,en haal ik er zoveel mogelijk vet vanaf voordat ik 't aan de honden geef
want ik weet uit ervaring wat de gevolgen zijn...

Hier is trouwens 'n vlaag van Pancreatitis gevallen bij de DA wanneer we Thanksgiving en Kerstmis hebben gehad.
De kalkoen die dan meestal op 't mensen  menu staat word met die feestagen veel gegeten en de gebraden kalkoen VEL en de andere vette kalkoen resten,
is dan leuk extraatje voor de honden in de familie  :-X ...met alle gevolgen van dien... :'(
dus het kan echt wel met elke hond gebeuren!
Door job
#2330557
ja alles kan fout gaan, dat heet vette pech volgens mij.
Blijf me gewoon verbazen dat mensen "kwaliteitsvlees" afmeten
aan de buitenkant en vooral het percentage vet,
er zijn toch echt andere zaken om op te letten.
Natuurlijk overal waar te voor staat is niet goed,
dus dat geldt ook voor vet.
Door Martine-Tom
#2330558
202Spots schreef: Nee...dat ben ik helemaal niet met je eens!
Nadat ik Tor had "verwend" om op z'n verjaardag 'n lekkere grote portie lams ribben te geven kreeg hij als gezonde, strak in 't pak zittende hond,
mooi pancreatitis van al 't VET wat aan de ribben zat.
Toen Cissy het 'n paar maanden later OOK kreeg, was voor mij de maat vol.
Beide honden zijn nadat ze eerst op zelf gekookte maaltijden toch weer heel langzaam (6 maand) op Barf terug gekomen.
Nadat Tor, ondanks dat ik bijna geen vet gaf toch weer opnieuw 'n andere Pancreatitis attack kreeg, kon hij alleen maar terug gaan naar zelf gekookte maaltijden te eten.
Daarom ben ik van die tijd af, altijd heel voorzichtig met TE veel vet in 1 maaltijd geven,en haal ik er zoveel mogelijk vet vanaf voordat ik 't aan de honden geef
want ik weet uit ervaring wat de gevolgen zijn...

Hier is trouwens 'n vlaag van Pancreatitis gevallen bij de DA wanneer we Thanksgiving en Kerstmis hebben gehad.
De kalkoen die dan meestal op 't mensen  menu staat word met die feestagen veel gegeten en de gebraden kalkoen VEL en de andere vette kalkoen resten,
is dan leuk extraatje voor de honden in de familie  :-X ...met alle gevolgen van dien... :'(
dus het kan echt wel met elke hond gebeuren!
Vergeet ook de katten niet...hier 2 pancreaskatten gehad  :-\
Door Martine-Tom
#2330595
lauraV schreef: wat zijn hier eigenlijk precies de symptonen van?
de mijne hadden de chronische variant, dat is vraatzucht en toch als een razende afvallen, braken (vaak) en rare gelige/vette ontlasting.

acuut heeft Joris 1 keer gehad en toen was ie gewoon dood en dood ziek, vanuit niks, ik vergeleek het een beetje met een blindedarmontsteking hoe het eruit zag  ;)
#2330700
lauraV schreef: wat zijn hier eigenlijk precies de symptonen van?
Overgeven en diarree, wil niet eten,kan geen rust vinden en loopt met "bolle"rug en heeft heel veel pijn..
Wanneer er door de DA pancreatitis is vastgesteld (alvleesklier ontsteking) dan moet de hond (of kat) aan 'n infuus en krijgt voor 3 of 4 dagen of langer
alleen maar vocht van de I.V naar binnen.
Wanneer er geen vast voedsel is,dan hoeft de alvlees klier niet te werken en kan daardoor sneller genezen.
Na de aanval moet de hond dan kleine beetjes tegelijk meerdere malen per dag, licht verteerbaar eten hebben totdat alles weer normaal werkt...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door