Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door signmodel
#2323146
het menu;
7xpw 350gr botvlees (parelhoen,eend,kip,hert,haas,konijn en runderknars)
7xpw 175gr spiervlees (kip,kalkoen,antilope,rund,haas en vaak paard)
5xpw 80gr orgaanvlees(konijorgaan,haasorgaan,hazenlever en hart, hart of konijnorgaan 2xpw de rest 1x)
1xpw 400gr pens (schaap of geit, uitgespoeld en meeste vet snijd ik weg)
1tot2xpw zalmlijf als botvlees (dit eet hij niet altijd op)

groentens e.d reken ik niet tot het menu, die eet hij met mij mee. een yoghurt,ei,kokos,fruitje,zeewier en honing prutje 2x per week als extra.

maar nogmaals daar kan het nog niet aan liggen met een week. kwa diersoorten voer ik bijna alles, zowiezo weinig vet want het is een x husky en die kunnen weinig met vet. zeg dat mijn spiervlees 30%vet is? ik voer eigenlijk zelden schaap of geit behalve de pensen. vet van organen snijd ik zo veel mogelijk weg.

op dit moment doet hij weinig. ik merk gewoon wanneer ik langer loop dan die 45 min. hij overprikkeld raakt. net weer gelopen en moest na 20 minuutjes weer terug (vanmorgen korter gelopen, dacht dan verdeel ik het over 2xdaags een wat langere wandel dus niet de 5 minuten wandel, gaat dus nog niet goed).

nu kan het nog de stress zijn, normaal liep ik 2xdaags een uur minimaal of 3/4uur 1 wandel en 2x daags een korter rondje.
verder heeft hij nu nog geen dagindeling, ik laat hem even nog zn gang gaan, slaapt veel. voorheen eigenlijk ook niet veel af en toe deden we samen iets gek zoals kunstjes leren.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2323157
signmodel schreef:
verder heeft hij nu nog geen dagindeling, ik laat hem even nog zn gang gaan, slaapt veel. voorheen eigenlijk ook niet veel af en toe deden we samen iets gek zoals kunstjes leren.
Misschien zou het een idee zijn toch een vaste dagindeling te proberen? Ik heb hier een exemplaar zitten dat heel gevoelig is voor stress. Sinds ik elke dag een vast ritueel hanteer, is hij veel meer ontspannen. Hij weet nu precies waar hij aan toe is, op elk moment van de dag. Dat neemt ook een stukje onrust weg, want hij weet bijvoorbeeld dat hij 's ochtends niet hoeft te vragen om een spelletje (ik noem maar wat).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2323166
Stress kan hem in hele kleine dingen zitten die jou niet opvallen.

Ik blijf meer aan stress dan aan voeding denken met alles wat je beschrijft. En aangezien hij zo snel al zo'n verschil laat zien, de verkeerde kant op, zou ik er een deskundige bij halen. Die is objectief en kan met je mee denken.
Door Martine-Tom
#2323172
Xerox schreef: Misschien zou het een idee zijn toch een vaste dagindeling te proberen? Ik heb hier een exemplaar zitten dat heel gevoelig is voor stress. Sinds ik elke dag een vast ritueel hanteer, is hij veel meer ontspannen. Hij weet nu precies waar hij aan toe is, op elk moment van de dag. Dat neemt ook een stukje onrust weg, want hij weet bijvoorbeeld dat hij 's ochtends niet hoeft te vragen om een spelletje (ik noem maar wat).
Ja precies, en weet ook dat "iets doen" niet alleen lopen is, binnen kan je ook veel doen.
Snoepjes verstoppen, commando's trainen...

Als je weet welk schema hij bij de oppas gewend was, probeer dat eens aan te houden  :)
Door signmodel
#2323258
ben het met jullie eens hoor dat er een dagindeling moet komen, maar hij is er pas weer een week he. is moe van een rondje van 30/45 minuten.
misschien dan s morgens in huis een spelletje doen, weer slapen dan pas wandelen.
oke tot nu ligt het niet aan het voer, kan bijna niet te kort tijdsbestek, maar voorheen dan?
en iemand van buitenaf, wat bedoel je daarmee kaela? weer doktoren? een gt heb ik gister gehad en was eigenlijk wel tevreden over ons. nu ik dat zeg, zou ik misschien wel zelf de stres factor kunnen zijn met mij getwijfel over hem.  AU!
Door MJoze
#2323321
Ik ga even vloeken in de kerk:  ;)
Als je wilt weten of de verslechtering van de verandering van voer komt of van de verandering in omgeving kun je hem een aantal weken (6?) op de brok terug zetten. Verbeterd zijn conditie niet, dan heeft het niets met het voer te maken en kun je de oplossing in andere dingen gaan zoeken.

Groetjes, MJ
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2323754
MJoze schreef: Ik ga even vloeken in de kerk:  ;)
Als je wilt weten of de verslechtering van de verandering van voer komt of van de verandering in omgeving kun je hem een aantal weken (6?) op de brok terug zetten. Verbeterd zijn conditie niet, dan heeft het niets met het voer te maken en kun je de oplossing in andere dingen gaan zoeken.

Groetjes, MJ
Ja, dat dacht ik ook, maar durfde het niet goed zeggen.

Wat je anders kan doen, is de situatie in zijn vorige thuis zoveel mogelijk nabootsen. Vooral dan de dagindeling.  Werd er daar veel of weinig gewandeld? Steeds hetzelfde rondje of niet? Op welke tijdstippen kreeg hij eten? Kreeg hij veel snacks? Waar sliep hij? enz....
Want ofwel komt het van de voeding, ofwel van iets anders dat er verandert is.
Je kan natuurlijk nooit weten wat de oorzaak is als je beide zaken tegelijk veranderd, dus moet je proberen 1 van beide stabiel te houden. En dan kijken wat het geeft...
Door signmodel
#2323793
hij ging daar weinig uit. en hoe of wat met eten weet ik niet, kan ik wel even navragen.
gaat lekker zo, al die verschillende antwoorden. help!
ik ben het zo met iedereen eens. maar om even tijdelijk terug te gaan naar brok klinkt misschien niet zo gek, dan is het niet zo definitief.
chlorella heb ik wel al in huis heeft het zin om dat alsnog te geven?
want het inderdaad misschien een beetje veel van alles geweest kwa verandering.
Door Parelridder
#2323809
Als je wilt uitproberen of het in de verandering van voeding zit, of hij het beter doet op brok dan op het verse menu, dan zou ik dezelfde brok geven (goed navragen of hij steeds datzelfde merk kreeg, zodat je het niet voor niks geeft) en nú geen chlorella. Als hij op knapt zou je immers weer niet weten of dat dan komt dankzij de chlorella of door het terug gaan op brok.
Ik heb wel zitten denken dat het wat te zwaar worden en de mate van vermoeidheid van toch niet buitenissig lange wandelingen er op duidt dat hij fysiek weinig gedaan heeft. Ook dát kan de verbetering verklaren. Als je fysiek meer vraagt en er is iets niet helemaal in de haak qua gzondheid/weerstand/conditie, ondervindt de hond daarvan natuurlijk minder last als er weinig van het lichaam gevraagd wordt...
Maar goed, ik vermoed dat de snelste manier om te onderzoeken of 'brok' het verschil maakt is, pakweg 6 weken a 2 mnd. brok te gaan geven onder de huidige omstandigheden. Niet leuk, maar anderzijds ook geen drama als dat 2 mnd. langer duurt, aangezien hij het er 't afgelopen half jaar kennelijk prima op deed. En als je dan dezelfde problemen als voorheen ziet ontstaan, de gezondheid van het afgelopen half jaar niet ziet terug keren, hoef je i.i.g. niet verder te twijfelen over brokkies ;) Gaat hij m.b.v. die brok werkelijk weer vooruit, dan kun je aan de hand daarvan gericht onderzoeken waar 'm dat in zit en wat je met die info kunt.
Heel veel succes!!!
Door signmodel
#2324121
nou dan moet ik maar naar de dierenwinkel. schorvoetend, dat wel. en goed punt van die chlorella, moet daar nu echt ook op gaan letten.
lynch me maar.
Door ChantalKrijn
#2324156
Is het niet zo dat de klachten van een allergie kunnen komen?
Ik ben een complete allergie-nitwit, maar ik kan me dat verhaal van het zwarte labje (ook hier op BP, Hope heet ze geloof ik)Die kreeg ook een slechtere vacht, ontstoken oren enz.
Ik denk alleen maar even mee  :)
Door signmodel
#2324376
ChantalKrijn schreef: Is het niet zo dat de klachten van een allergie kunnen komen?
Ik ben een complete allergie-nitwit, maar ik kan me dat verhaal van het zwarte labje (ook hier op BP, Hope heet ze geloof ik)Die kreeg ook een slechtere vacht, ontstoken oren enz.
Ik denk alleen maar even mee  :)
heb ik toen ook al aangedacht en nu je t zegt, hij sopte vanmorgen en gister op zn voetjes.  en het ergste is nog dat hij echt alles nu ook al gegeten heeft. dus kan ook niet zeggen van welke dier het nou was.
ik ga morgen een zak patatenfrikandellen voor hem halen van hetzefde merk. kijk ik aan hoe het daarop gaat. dan laat ik het inderdaad 6 weken zo. en als het daarop beter gaat dan begin ik een eliminatie dieet. dus een goeie opmerking! thanks.
en anders ga ik hem toch door laten meten.
Door Nadia
#2324403
Ik zou helemaal nog niet naar de dierenwinkel gaan om brok te halen.
Nabootsen van de situatie op het logeer adres, leuk bedacht, maar dat lukt je niet 100% en misschien is 90% niet goed genoeg.

Wat ik zou doen? Ik zou denken in idd een allergie voor een diersoort. En wel kip of rund. Deze zou ik weg laten. de runderknars zou ik sowieso direct in de kliko gooien.  Vraag eens aan het logeer adres hoe lang het duurde voor hij opknapte? Deze tijd, of iets langer zou ik aanhouden voor het menu zonder kip en rund.
Je kunt ook meteen gaan elimineren. Maar dat vergt wel veel meer werk.
Door Marije Lei
#2324408
Als hij aan zijn pootjes sopt kan het ook een gist zijn. Dat is makkelijk uit te sluiten. Wat betreft het voer, als het om allergien gaat is dat echt een ontzettende zoektocht. Yoda deed het bij ons uiteindelijk goed op carnibest eend maar kon buiten dat en struisvogel ook niets anders krijgen, ze reageerde overal op.....
Misschien is het een reactie op stress, misschien op het voer. Al kun je een voerreactie pas echt vast stellen nadat je het minimaal 6 weken hebt gebruikt.
Sterkte!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door