Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gaitkeeper
#19870
Paul_Barte schreef: Het zachte bot is KNARS ;)
aha...ik dacht al : t klinkt niet helemaal goed zoals ik t zeg. Nou ik zat wel in de buurt... ;D
Is Knars goed voor de honden ?
Ze hebben er net beide eentje gehad (een kleine) en de oudste had hem binnen 10 minuten op. De kleine kauwde er nog dapperder op om en gromde zelfs toen Boppur in de buurt kwam (zo brutaal met z'n 15 weken ! :)) Hij kreeg hem uiteindelijk niet kapot en ik heb hem na zo'n 20 minuten maar weggepakt. Hij heeft er genoeg plezier van gehad.
Is het echt en ronde kogel of zitten er uitsparingen in. Vaak zijn het kniestukken die te koop zijn (1 euro per stuk) en deze zijn kei en kei-hard en tandenkillers.
Ik heb nog het nog es even bekeken.
Het ziet er nu al anders uit omdat het een beetje begint te ontdooien. Het is niet zo rond als ik dacht en er zitten inderdaad uitsparingen in. Zo naast het merg zit dan zo'n uitsparing. Wel zit er nog best aardig wat lekker vlees omheen.
Als ik ze op tijd wegneem kan ik het wel geven denk je ?
#19893
Vlees kan er prima af gegeten worden hoor en ze mogen er ook best wat op knagen maar niet proberen op te eten...dat gaat ten koste van de tanden en het bot is zo hard dat het niet of amper verteerd. (uitzonderingen zijn er altijd LOL).
Door Jose
#23485
Hallo allemaal.
Ben nieuw hier, zie bar plaats FF Voorstellen.
Heb m'n dogs nog niet op vers vlees maar ben hier eerst info aan het vergaren.
Wel gaf ik ze zo af en dan die harde merg pijpen, en dan nog wel gekookt ook nog. Foei Jose.
Moet zeggen die botten hebben ze altijd goed verdragen, wel dag er naar merg keutels kei hard maar dat is normaal las ik, verder geen problemen als dat de oudste door al dat knagen de hoektanden wat afgesleten heeft, dat komt dan ook waarschijnlijk door de hardheid.
Nu ben ik ff naar de slachter geweest en die was bij toeval net kalveren aan het uitbenen. Heb gevraagd om ribben en wat hardere botten die ze niet op kunnen eten heb van beiden een hele zak mee gekregen en in de vriezer gestopt, was verbaast want het koste niks.
Wat mijn op viel bij de ribben is dat er veel vet?? of in ieder geval wit vlees aan zat.
Nu de vraag ze eten nog geen vers kan ik dan al wel zo'n rib of harder bod geven voor vermaak om gewoon lekker te kluiven, want dat doen ze zo graag, althans altijd wel op die gekookte mergpijpen. Moet ik dan eerst dat vet er af halen. Kan ik beter eerst de kook er over laten gaan tot ze gewent zijn.
Even over die merg pijpen die zijn gekookt echt heel hard en zat nog wel eens met het hard in de keel als ze er een stuk af knaagde, want ze eten alles op als het ff kan. Dus snel af pakken en maar hopen dat het goed was gegaan. Ze hebben er nooit iets aan over gehouden, maar naar hier al wat te hebben gelezen wil ik uiteraard van die botten af.
Dus mag ik ze al geven???
Groetjes Jose
Door Ink
#23487
Om vers vlees te gaan geven hoef je niet zoveel info bij elkaar te rapen hoor. Je kiest een merk, kijkt waar het verkocht wordt, koopt een stapel die in je vriezer past en je bent vertrokken.
Heb je al over botten gelezen? Hier bijvoorbeeld:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Harde botten geef ik helemaal niet. Ze eten ze op. Of in ieder geval een groot deel ervan.
Tja wat is wijsheid. Ik heb geen idee wat Moos gegeten heeft voordat hij hier kwam. Wel ging hij na ongeveer een week meedoen met het eten van botten. Ook kalfsribben met wat vet en vlees eraan. Geen probleem hier.

Dussss ... ga vers vlees kopen; kijk even een weekje hoe dat gaat en ga dan af en toe een kalfsribje geven . Een keer per week ofzo. Gooi die harde dingen voorlopig maar effe weg.
#23489
Jose schreef: Hallo allemaal.
Ben nieuw hier, zie bar plaats FF Voorstellen.
Heb m'n dogs nog niet op vers vlees maar ben hier eerst info aan het vergaren.
Wel gaf ik ze zo af en dan die harde merg pijpen, en dan nog wel gekookt ook nog. Foei Jose.
Moet zeggen die botten hebben ze altijd goed verdragen, wel dag er naar merg keutels kei hard maar dat is normaal las ik, verder geen problemen als dat de oudste door al dat knagen de hoektanden wat afgesleten heeft, dat komt dan ook waarschijnlijk door de hardheid.
Nu ben ik ff naar de slachter geweest en die was bij toeval net kalveren aan het uitbenen. Heb gevraagd om ribben en wat hardere botten die ze niet op kunnen eten heb van beiden een hele zak mee gekregen en in de vriezer gestopt, was verbaast want het koste niks.
Wat mijn op viel bij de ribben is dat er veel vet?? of in ieder geval wit vlees aan zat.
Nu de vraag ze eten nog geen vers kan ik dan al wel zo'n rib of harder bod geven voor vermaak om gewoon lekker te kluiven, want dat doen ze zo graag, althans altijd wel op die gekookte mergpijpen. Moet ik dan eerst dat vet er af halen. Kan ik beter eerst de kook er over laten gaan tot ze gewent zijn.
Even over die merg pijpen die zijn gekookt echt heel hard en zat nog wel eens met het hard in de keel als ze er een stuk af knaagde, want ze eten alles op als het ff kan. Dus snel af pakken en maar hopen dat het goed was gegaan. Ze hebben er nooit iets aan over gehouden, maar naar hier al wat te hebben gelezen wil ik uiteraard van die botten af.
Dus mag ik ze al geven???
Groetjes Jose
Jose,
Zelf zou ik een hond die op brokken staat GEEN eetbare botten geven. Knagen is prima maar opeten is toch iets anders.
De maag van een brokkenhond is meer een verzamelbak dan een bak zuur waarin bot wordt voorverteerd LOL.
BOTTEN NOOIT KOKEN, de structuur veranderd en botten worden op die maniet levensgevaarlijk. Het kan lang goedgaan maar ook een keer flink misgaan.

Lees eerst eens het bottendocument te vinden in de bieb op Barfplaats.

Wil je ribben toch geven snij dan het vet er wat af en laat eventueel vlees eraan zitten. Laat de hond knabbelen en knagen en pak het af als het te gek wordt.
Er altijd wel bij blijven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door