Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2311816
Hardstikke bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

Ik ga de 1e tijd het voer voor de pup malen 1. omdat zij er misschien toch wel aan wennen moet hoe botten te eten en te verteren,
en 2. omdat ik het eigenlijk doodeng vind en er dus ook aan moet wennen  :-[


(Ik weet niet hoe ik moet quoten, dus is zet die gedeeltes in schuinschrift:)

@Lizzy:
''Voor de eerste week zitten hier al veel botten bij die voor een brok-afgespeende pup niet direct geschikt zijn. Op zich niet erg, maar ik zou al deze vleesbotten goed bewerken met een vleeshamer en flink tot moes slaan. En de 2de week zou ik dat ook doen. En misschien de 3de week ook nog wel, maar dan de kwartel heel geven. Op zich hoeft het voor een pup van mij niet harder/groter, het vleesbot, dan wat je hier geeft.''Ik zat me ook te bedenken, dat ik misschien eerst de pup zijn gemalen eten zonder bot kan geven. Zodra dat op is, geef ik hem zijn botpartij. Zijn 1e honger is dan gestild, en misschien dat pup dan rustig op de botjes gaat kauwen?

-Bedoel je dat ik beter de 1e twee weken alleen kipkarkas en -kipvleugels en kwartel kan geven? En de rest zoals konijn- en parelhoenbot opschuiven naar week 3 of 4?

-Voor week 2 kan ik ongeveer dezelfde voedselbronnen als week 1 aanhouden of is het beter voor iedere week andere totaal andere vleessoorten te gebruiken?

@pearlsofpassion: ''Ik zou ook de hele gemalen prooidieren dan voor je katten houden zolang die nog geen stukken blieven. Al kan je er het menu van je hond ook mee aanvullen natuurlijk.  Die groeit in het begin erg hard waardoor je constant je hoeveelheden moet aanpassen. Dan is zo'n compleet iets wel handig om mee aan te vullen.''
OK, dank je voor de handige tip!

Bij de lamsorganen zit idd nier, maar die pakketjes blijf ik dan voor de katten houden, aangezien ik nu de nieren bij deze vleesgroothandelaar kan bestellen.

@fydgi
Welke gedeeltes van kip eend fazant gaf jij jouw pup op ca. 8 weken?
Fazant is toch errug hard??
Door fydgi
#2311916
ik heb eerst 2 dagen kipnekken gegeven, daarna een dag of 3 kiprug en dan fazantkarkas en eendkarkas, hij speelt het allemaal mooi naar binnen en is overal gek op :D
Door Annemarie Rijnveld
#2311920
ok bedankt.
Gister heb ik toevallig heel mooi bevleesde kalkoennekken gezien.
Die zijn natuurlijk niet geschikt, maar als ik ze maal? Kan het dan wel een optie zijn om deze bijv. in de 3e week door het voer te geven?
Door Lizzy
#2311921
Oh, dat was ik even vergeten, dat je gaat malen. Ja, in mijn ogen niet nodig maar dan is mijn opmerking niet van toepassing :)
Door Lizzy
#2311958
Annemarie Rijnveld schreef: Begrijp ik je dan goed, Lizzy? Ik kan dan ook als hond goede poep produceert op kip, de gemalen kalkoennekken geven?
Ja. Ik denk dat de volgorde heel goed kan zijn: kip en kwartel en parelhoen en dan konijn en kalkoen en dan lamsschouderstukken. Dus de eerste paar dagen zou ik om te beginnen even kip, kwartel en parelhoen geven. Als dat goed gaat, konijn en kalkoen. En als dat goed gaat, lamsschouder.

Ga je die lamsschouder trouwens ook malen?
Door Annemarie Rijnveld
#2312066
In principe in het begin wel (lamsschouder gemalen).
Ik ben van plan het zo te doen: eerste week geef ik gewoon alles standaard gemalen en af en toe geef ik de platgeslagen kippennek, om te zien hoe zij ermee omgaat en wat eruit komt.

Tweede week, als ik zie dat poep goed is, met de veilige botten (dus niet de kalkoennek, deze blijf ik malen) als kipkarkas, -vleugel en kwartel een begin maken, eerst platgeslagen wel te verstaan.

Derde week, als alles goed blijft gaan, steeds minder platslaan en wat meer iets hardere botten toevoegen, en zo verder opvoeren.

Wat denk je ervan? Te langzaam opgevoerd op deze manier?
Door Annemarie Rijnveld
#2312943
Hoi, ik heb weer even een vraagje:
Als de pup gewend is aan het echte barfwerk, geef ik het spiervlees dan in zijn geheel? Mik ik gewoon een bonk van 200 gr. in zijn bak? :-\
Door Too
#2313036
Ik denk dat je even moet kijken wat voor techniek je hondje toepast : is t een brave kauwer of meer  modelletje 'reiger'...
voor een reiger , die slokt alles zo groot mogelijk naar binnen, kan t zinnig zijn spiervlees [en bv pens] in een paar stukken te snijden
Door Annemarie Rijnveld
#2313038
Jemig, ik heb weer een vraag- Hoe meer ik lees, hoe meer vragen er bij mij opkomen.

Het betreft nu de groei van pup en de daarmee gepaard gaande aanpassingen van hoeveelheid voer.
Men kijkt of pup niet te mager of te dik wordt, of zoals ik ergens anders las, bij iedere kilo aan gewichtstoename stel je de hoeveelheid te geven voer weer bij.
Maar... hoeveel voer ga ik dan per dag meer geven bij een Labrador-pup? Volgens de rekenhulp zou dat ongeveer 60 gr. per dag moeten zijn.
Is 60 gr. méér per dag een redelijk gemiddelde of zou het meer moeten zijn?
--------------------------
@Roefje:
OK, bedankt.
En geef jij die kipkarkas gewoon in zijn geheel?? Sla jij die nog plat ofzo? of in stukken geknipt?

En dan nog iets, ik heb net wat smakelijke topics over maden gelezen, mijn haren stonden rechtovereind (deze mogelijkheid had ik nog niet overwogen, en ik woon in een warm land!!).
Moet ik echt alles grondig reinigen, nadat hondje-lief zijn eten heeft genuttigd?
Door Annemarie Rijnveld
#2313045
@Too, Ja idd even aankijken hoe alles naar binnen wordt gewerkt.
En pens, da's ook iets wat bij mij vragen oproept.

Ik heb net een slager (weer om de hoek, haha. Ineens kom ik aan een hele hoop adresjes) gevonden die altijd vuile pens in huis heeft. Koeienpens, wel te verstaan.
Deze pens kan dus aan stukken worden geknipt of gesneden. Maar om nu niet voor onverwachte verrassingen komen te staan, zou ik graag willen weten of pens, wanneer je die gaat versnijden, een drabbige rotzooi gaat maken?
Door fydgi
#2313061
Hoi,

ik vind het zelf ook moeilijk om rex zijn hoeveelheid voeder bij te stellen,  ik herbereken per week en hou hem ongeveer op 8%. dan zie ik gewoon of hij te dik of te dun wordt en of hij voeder laat liggen of niet.
hij was op 3weken 1.5 kg bijgekomen en dat heb ik vorig weekend gebruikt als maatstaf om voor de komende 3 weken porties temaken, dus ongeveer 750gram per week erbij. Natuurlijk kijk ik wel per week of dat nog klopt en pas ik alles wat aan.
Door Annemarie Rijnveld
#2313063
Ik zit te balen als een stekker, ik had als ik 1 dag eerder was gekomen, 20 lamsniertjes kunnen krijgen voor een prikkie.
En bij een andere slager had ik zelfs alle organen van lam kunnen scoren, als ik 's ochtends was langsgekomen. Had ik voor een paar euro zo mee kunnen nemen!!!!
Nu was alles al weggedaan, naar de vetverwerkende industrie, waarmee o.a. een soort vla!!!! wordt bereid.

Lams- en geitorganen zijn hier maar 1x per jaar te koop, alleen rond Pasen. Is geen vraag verder naar.
Ik heb nog wel een kilootje geitenorganen + hersens + kalfsnier kunnen krijgen. Dus ik kan even vooruit.

Die kalfsnier ligt idd in een heel dik bed van vet, ik heb het met mijn eigen ogen kunnen zien. Men vroeg of ik ook het vet wilde hebben, maar ik zou niet weten wat ik er mee aanmoet, en heb er dus voor bedankt.
Hebben jullie suggesties voor zulk soort vet?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door