Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door haba
#2293246
nienk schreef: dus je geeft kraakbeen in plaats van vleesbot? dat zou ik persoonlijk toch niet te lang doen. ik ken de precieze voedingsstoffen enzo niet, maar kraakbeen is geen bot, kan nooit dezelfde (hoognodige) voedingswaarde hebben en is daarmee geen volwaardige vervanging of uberhaupt vervanging.
mee eens!  dat weet ik nu! en ik wil ook andere botten gaan voeren,maar ik ben er erg huiverig over!
overigens voer ik mijn honden al 30 jaar alleen maar kraakbeen als bot, en dacht altijd dat alle andere botten gevaarlijk waren :-[ maar de kippenvleugels zijn al besteld ::)
Door job
#2293282
kippennekken en plofkippen zijn vaak ook maar kuikens van een week of 9?
Dat is dan toch ook nog kraakbeen?
Lamsribben geven mensen alleen als het hele jonge  lammetjes zijn
dus de ribben ook nog voornamelijk kraakbeen zijn?
Ik ga hier niet zeggen dat je alleen knars moet geven,
ze krijgen hier veel verschillende soorten "bot",
maar dat anderen is toch ook kraakbeen?
Door BAC
#2293284
job schreef: kippennekken en plofkippen zijn vaak ook maar kuikens van een week of 9?
Dat is dan toch ook nog kraakbeen?
Lamsribben geven mensen alleen als het hele jonge  lammetjes zijn
dus de ribben ook nog voornamelijk kraakbeen zijn?
Goede vraag :biggrin2: Heb die ook al eens gesteld. Antwoord is me nooit duidelijk geworden.
Door nienk
#2293290
nouja, ik denk dit een goed voorbeeld is van waarom afwisseling in verschillende bronnen van wat als 'vleesbot' in je menu staat goed is.

@haba: als je bot voeren griezelig vindt, dan zou ik je aan willen raden om te beginnen met kippennekken ipv vleugels.
Door haba
#2293291
tja  is al het zachtere bot geen kraakbeen?
laatst werden hier karkassen aangeboden van nuchtere kalveren, dat is dus veel zachter dan het bot wat ik geef :-\
Door nienk
#2293296
haba schreef: tja  is al het zachtere bot geen kraakbeen?
laatst werden hier karkassen aangeboden van nuchtere kalveren, dat is dus veel zachter dan het bot wat ik geef :-\
kraakbeen en bot zijn qua samenstelling wezenlijk anders. (nogmaals, precies weten doe ik het niet, maar het is niet voor niets dat het een kraakbeen genoemd wordt en het ander bot.)
Door haba
#2293313
kraakbeen is ook bot, als het beest ouder wordt , dan word het kraakbeen harder,
of de samenstelling van bot en kraakbeen anders is, denk ik wel,maar of die verschillen groot zijn ,weet ik niet.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2293364
de lamskop is doormidden gehakt en ik heb de onderkaak van de bovenkaak los weten te trekken (nooit geweten dat ik zo sterk was  :D)
maar madam snapt het nog steeds niet.... neemt het aan, legt het neer en kijkt mij aan zo van 'leuk, maar wat moet ik ermee?' zucht....
heb hem maar laten liggen, wie weet probeert ze het vannacht nog een keer.
gezien het feit dat ze wel rund lust ga ik de runderknars toch maar bestellen. we moeten er toch enigzins variatie in zien te krijgen.
Alleen kip kan ze vast wel van leven maar lijkt me niet de bedoeling. En die vreet ze dus wel zo in zijn geheel op! al het andere moet in kleine stukjes worden aangeboden anders laat ze het dus gewoon liggen... ( ja ik weet het ze heeft me goed afgericht  ;D)
Gebruikersavatar
Door pike
#2293547
haba schreef: tja  is al het zachtere bot geen kraakbeen?
laatst werden hier karkassen aangeboden van nuchtere kalveren, dat is dus veel zachter dan het bot wat ik geef :-\
Nee. Zacht bot is geen kraakbeen.
job schreef: kippennekken en plofkippen zijn vaak ook maar kuikens van een week of 9?
Dat is dan toch ook nog kraakbeen?
Lamsribben geven mensen alleen als het hele jonge  lammetjes zijn
dus de ribben ook nog voornamelijk kraakbeen zijn?
Ik ga hier niet zeggen dat je alleen knars moet geven,
ze krijgen hier veel verschillende soorten "bot",
maar dat anderen is toch ook kraakbeen?
Nee dat is niet allemaal kraakbeen. Als je eens goed naar de botjes van de poten kijkt bijvoorbeeld, dan kan je zien dat de gewrichtskoppen nog uit kraakbeen bestaan, maar het lange bot zelf is echt bot. De gewrichtskoppen zijn ook nog niet vergroeid met het lange bot, je kan ze er zo afhalen. Ze zijn niet alleen zacht, ze zien er zacht uit en ze voelen zacht aan, dit in tegenstelling tot de lange botten. Als je zelf wel eens kip eet heb je dat vast wel eens gezien bij het afkluiven van het pootje.  :)
KarinM schreef: Mij lijkt een lamskop erg hard! Kan mij niet voorstellen dat mijn hondjes dat zouden kunnen opeten.
Dat dacht ik ook totdat ik het een keer ging proberen. Mijn hondjes hebben geen enkel probeem met het eten en verteren van zo'n lamskop (de kleinste van mijn honden weegt 11 kilo).

Waar ze wel problemen mee hebben: Kraakbeen. Runderstrot is nono. Staat garant voor diarree. En dan bedoel ik niet dat ze erg zacht poepen in plaats van een mooi barfkeuteltje. Nee, ik moet er midden in de nacht uit omdat ze heftig buikpijn hebben en als we dan in het holst van de nacht over straat lopen spuit het eruit. Dat geldt voor alle drie. Ik kan ze gerust een kippepoot compleet met voet en tenen geven, dan gaat het goed, maar geef ik ze enkel als snack een kippeloopvoetje, lopen ze weer met darmkrampen. Ze poepen het onverteerd uit. Ik kan zo de kippetenen compleet met het vel er nog omheen in de ontlasting terugvinden. Dus kraakbeen ik begin er niet meer aan. Als onderdeel van een groter geheel prima, maar niet als losse snack of bezigheidstherapie.
Door haba
#2293879
ik heb nog geen hond gehad die hier last van heeft gehad :-\ momenteel een jack russel van 15 jaar en een bull terrier van 4 maanden ,die allebei regelmatig een stuk kraakbeen krijgen
wel krijgen ze allebei s morgens een hand brokken met melk. dus misschien dat ze daar hun calcium behoefte uithalen
Door Anne in Zweden
#2293941
job schreef: bij de ene hond geeft kraakbeen dus krijtpoep en verstopping, bij de andere hond diarree.

En bij weer een andere hond is er helemaal niets aan de hand als ie kraakbeen eet. Daarvan heb ik er drie!
Door job
#2293951
Anne in Duitsland schreef:
En bij weer een andere hond is er helemaal niets aan de hand als ie kraakbeen eet. Daarvan heb ik er drie!
o ik ook hoor, want alle honden en opvanghonden hier eten het zonder problemen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door