Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#2292132
Afgelopen zaterdag naar het symposium van nml health geweest. O.a. Erwin van Gijtenbeek sprak daar. Beter is dus niet elke dag kompleet te voeren. Dat doe ik dus wel. Elke dag afgemeten orgaan, spiervlees en bot. Dus vanaf vandaag wil ik het anders gaan doen. Vandaag alleen bijv. parelhoen. Morgen spier en orgaan vlees. En dan de dubbele hoeveelheid. Voor de teckels wel leuker, want een stukkie bot van 100 gram is weinig kluifwerk.
Dus krijgen ze ieder straks 200 tot 280 gram parelhoen.
Dat zal toch geen probleem geven? Morgen krijgen ze dan pas orgaan en spiervlees.
Gr. Ingrid
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2292147
Ik voer ook compleet. Wat ik begrepen heb is dat bot een 'stoppende' werking heeft en orgaan en spiervlees een 'laxerende'. Hoe zit dat dan als je op bepaalde dagen alleen vleesbot voert en andere dagen alleen orgaan en spiervlees bijvoorbeeld? Hebben ze de ene dag dan harde ontlasting en de andere dag heel zachte?
Gebruikersavatar
Door Freggel
#2292160
Ik voer niet compleet per dag. Wel voer ik (bijna) iedere dag bot. Maar ik wissel af tussen bot + spiervlees en bot + orgaan. Wel heb ik vis en pensdagen. Op visdag krijgen ze hier een zalmkop of lijf, en op de pensdag alleen maar pens.

Ik doe het zo omdat ik dat makkelijker vind met portioneren.

Zolang je bv binnen 2 weken maar compleet voert maakt het niet zoveel uit.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2292163
ik zou ook zeker niet ene dag botwerk en andere dag orgaan en spiervlees voeren dat vraag om problemen.
Wel voer ik tegenwoordig ene dag bot+ orgaan en andere dag bot+spiervlees. Zo heb je wat meer spiervlees of orgaan en hoef je niet met bv 30 gram porties te werken. 1 pensdag daar krijgen ze een paar kippenekken bij en bij visdag krijgt ie wat vlees wat aan de strotten zit. En bij strot krijgt ie een paar kippennekken erbij.
Dus ze krijgen maar 2x per week spier en 2x orgaan 1x pensdag 1x compleet smuldier en 1x vis of strotdag.
Gebruikersavatar
Door pike
#2292223
Lida. S schreef: Ik voer ook compleet omdat ik dacht dat dat beter is, maar wat is de motivatie om dat niet te doen?
Vraag ik mij dan ook af, want echt compleet, in de zin van "er zit alles in wat de hond nodig heeft" is het natuurlijk ook weer niet. Ze krijgen bijvoorbeeld maar één soort orgaanvlees.
Zou ook betekenen dat het eten van een heel prooidier niet goed is, iets wat ik mij nauwelijks kan voorstellen  :-\
Door Martine-Tom
#2292248
Ik voer elke dag orgaan, bot en spier.
Wel wisselende diersoorten, maandag is pensdag en 1 keer per week/2 weken vis (kvv) dag).
Dus niet élke dag compleet  :P
Door Cindy de Wolf
#2292323
Ik voer 6 ochtenden spiervlees en 1 ochtend kaal haaskarkas met tong, 7 avonden krijgen ze vleesbot waarvan 2 avonden met pens en 3 avonden met orgaan, de ene avond hart, de andere lever en de laatste nier en dus 2 avonden 100% vleesbot, waarvan 1 avond vis voor de helft van de honden de andere helft vind vis :-X dus die krijgen regulier vleesbot.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2292382
pike schreef: Vraag ik mij dan ook af, want echt compleet, in de zin van "er zit alles in wat de hond nodig heeft" is het natuurlijk ook weer niet. Ze krijgen bijvoorbeeld maar één soort orgaanvlees.
Zou ook betekenen dat het eten van een heel prooidier niet goed is, iets wat ik mij nauwelijks kan voorstellen  :-\
1 soort orgaanvlees hoef natuurlijk niet.Bij mij is het wel de ene keer(lams) hart maar de volgende keer bv haasorgaan dat is een mix van alle organen van de haas of ik doe kippenmaagjes en levertjes samen. Of een orgaanmix van kiezenbrink Dat is dan wel gemalen.
Het gaat er volgens mij om dat je als je alles bij elkaar opteld wel op een compleet menu per week of 2 weken komt.
Heel prooidier heb ik nog niet gevoerd.
Door Lizzy
#2292490
vagebond schreef: Afgelopen zaterdag naar het symposium van nml health geweest. O.a. Erwin van Gijtenbeek sprak daar. Beter is dus niet elke dag kompleet te voeren. Dat doe ik dus wel. Elke dag afgemeten orgaan, spiervlees en bot. Dus vanaf vandaag wil ik het anders gaan doen. Vandaag alleen bijv. parelhoen. Morgen spier en orgaan vlees. En dan de dubbele hoeveelheid. Voor de teckels wel leuker, want een stukkie bot van 100 gram is weinig kluifwerk.
Dus krijgen ze ieder straks 200 tot 280 gram parelhoen.
Dat zal toch geen probleem geven? Morgen krijgen ze dan pas orgaan en spiervlees.
Gr. Ingrid
En het argument is?
Door BAC
#2292502
Ik ben bij dezelfde arts namelijk Erwin van Gijtenbeek op voedsel concult geweest eind dit jaar.

Ik voer dus ook alle dagen compleet, en volgens hem was dat prima, zijn argument was; 'je moet doen wat voor jou goed voelt, dat is automatisch ook goed voor je hond'  Echt niets mis mee.
Heb dit ook op de lezing gevraagd, en een zelfde soort antwoord gekregen.


Dus sja :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2292513
Freggel schreef: Ik voer niet compleet per dag. Wel voer ik (bijna) iedere dag bot. Maar ik wissel af tussen bot + spiervlees en bot + orgaan. Wel heb ik vis en pensdagen. Op visdag krijgen ze hier een zalmkop of lijf, en op de pensdag alleen maar pens.

Ik doe het zo omdat ik dat makkelijker vind met portioneren.

Zolang je bv binnen 2 weken maar compleet voert maakt het niet zoveel uit.
Hier hetzelfde, alleen voer ik bij de zalmkop wel wat spiervlees extra gezien de ontlasting anders veel te droog is (van Daan zeker)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2292579
Freggel schreef: Ik voer niet compleet per dag. Wel voer ik (bijna) iedere dag bot. Maar ik wissel af tussen bot + spiervlees en bot + orgaan. Wel heb ik vis en pensdagen. Op visdag krijgen ze hier een zalmkop of lijf, en op de pensdag alleen maar pens.

Ik doe het zo omdat ik dat makkelijker vind met portioneren.

Zolang je bv binnen 2 weken maar compleet voert maakt het niet zoveel uit.
hier ook zo  :)
Door ulla
#2292587
Ik voer iedere dag bot en spiervlees, en daarbij 5 dagen lever/hart/nier en de overige 2 dagen pens/tong/testen.
Ook krijgen ze iedere dag groenten met meestal een ei.

Eens in de 2 a 3 weken krijgen ze een pensdag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door