Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3323688
Even voorstellen: ik ben Annelies en heb een labradorteefje van vier jaar (Joy, gewicht idealiter ca. 22 kg, nu ruim 23 kg). Joy heeft bijna haar hele leven kvv gegeten, met soms een dagje brokken tussendoor. Ook eet ze al een tijd met smaak zalmkoppen en -lijven, eendennekken, kippenvleugels, hele kip etc. Ze is dus wel wat barf gewend.

Op zich bevalt de kvv goed, maar het is letterlijk hap-slik-weg. Bovendien stinkt ze uit haar bek, vanuit de maag. Toen ze een tijd Tamro flakes at (grovere stukken bot en vlees), was dat nagenoeg over. Helaas zette dat voer te veel aan, dus ben ik het niet blijven geven.
Vandaar dat ik nu toch maar helemaal op barf ga overstappen, ondanks dat het meer werk is en ik nog een beetje onzeker ben over de samenstelling.

Volgens het rekenmodel zou ze bij 22 kg en 2% voeren per week het volgende moeten krijgen:
Vleesbot: 1386 g
Spiervlees: 770 g
Orgaan: 616 g (waarvan 308 g pens)
Groente: 308 g
Extra: ei, yoghurt

Morgen ga ik mijn eerste bestelling met louter barf-producten ophalen. Ik heb het volgende besteld:

Kippenruggen 2 kg
Eendennekken 1 kg
Kwartellijfjes 1kg
Zalmkoppen 2 st.
Konijnenkoppen 1 kg
Fazantenlijf 3 kg
Petman Pens 2 kg
Petman gevogelte ragout (= kippenhart, -maag en -lever)
Konijnenniertjes 1 kg
Paardenvlees 1 kg
Rundvlees 2 kg
Hertenvlees 500g bakje
Reevlees 500g bakje
Lamsvlees 1 kg

Ik wil om het mezelf makkelijk te maken per week zorgen voor de juiste verhoudingen en dus niet per dag. Geeft dit in de praktijk geen problemen met de ontlasting?
Ik las dat konijnenkoppen heel kaal zijn, dus die wil ik op een dag samen met pens geven. Moet ik verder nog ergens rekening mee houden?
Zalmkop telt als vleesbot toch?

Weet iemand zo bij benadering hoeveel kippenruggen, kwartellijfjes en fazantenlijven per stuk wegen? Natuurlijk kan ik dat morgen ook wegen, maar ik ben nu alvast aan het puzzelen om een kloppend weekmenu te krijgen.

De kwartellijfjes en fazantenlijven zijn inclusief organen; hoe moet ik dan weten hoeveel orgaan ik die week nog extra bij moet geven om aan de ruim 300 gram (excl. pens) te komen?

Vragen, vragen ;) Ik vind het echt leuk om op deze manier te gaan voeren, maar ben zoals jullie lezen nog een beetje onzeker. Hopelijk kunnen jullie me met bovenstaande helpen!
#3323708
Lieske1977 schreef:Even voorstellen: ik ben Annelies en heb een labradorteefje van vier jaar (Joy, gewicht idealiter ca. 22 kg, nu ruim 23 kg). Joy heeft bijna haar hele leven kvv gegeten, met soms een dagje brokken tussendoor. Ook eet ze al een tijd met smaak zalmkoppen en -lijven, eendennekken, kippenvleugels, hele kip etc. Ze is dus wel wat barf gewend.

Op zich bevalt de kvv goed, maar het is letterlijk hap-slik-weg. Bovendien stinkt ze uit haar bek, vanuit de maag. Toen ze een tijd Tamro flakes at (grovere stukken bot en vlees), was dat nagenoeg over. Helaas zette dat voer te veel aan, dus ben ik het niet blijven geven.
Vandaar dat ik nu toch maar helemaal op barf ga overstappen, ondanks dat het meer werk is en ik nog een beetje onzeker ben over de samenstelling.

Volgens het rekenmodel zou ze bij 22 kg en 2% voeren per week het volgende moeten krijgen:
Vleesbot: 1386 g
Spiervlees: 770 g
Orgaan: 616 g (waarvan 308 g pens)
Groente: 308 g
Extra: ei, yoghurt

Morgen ga ik mijn eerste bestelling met louter barf-producten ophalen. Ik heb het volgende besteld:

Kippenruggen 2 kg
Eendennekken 1 kg
Kwartellijfjes 1kg
Zalmkoppen 2 st.
Konijnenkoppen 1 kg
Fazantenlijf 3 kg
Petman Pens 2 kg
Petman gevogelte ragout (= kippenhart, -maag en -lever)
Konijnenniertjes 1 kg
Paardenvlees 1 kg
Rundvlees 2 kg
Hertenvlees 500g bakje
Reevlees 500g bakje
Lamsvlees 1 kg

Ik wil om het mezelf makkelijk te maken per week zorgen voor de juiste verhoudingen en dus niet per dag. Geeft dit in de praktijk geen problemen met de ontlasting?
Dat hangt er wel vanaf hoe je het indeelt. Op dagen dat je bijv. geen vleesbot zou geven en wel orgaanvlees: heeft dat zeker invloed op de ontlasting. Zou je dagelijks vleesbot met of spier of orgaanvlees voeren, heb je meestal nergens last van. Maar, dit is natuurlijk per hond wel afhankelijk.
Ik las dat konijnenkoppen heel kaal zijn, dus die wil ik op een dag samen met pens geven. Moet ik verder nog ergens rekening mee houden?
Zalmkop telt als vleesbot toch?
Ja, konijnenkoppen zijn kaal. Dus dat combineert goed met pens. En zalmkop is een vleesbot ja. Ik kan zo gauw niks bedenken waar je nog rekening mee zou moeten houden.
Weet iemand zo bij benadering hoeveel kippenruggen, kwartellijfjes en fazantenlijven per stuk wegen? Natuurlijk kan ik dat morgen ook wegen, maar ik ben nu alvast aan het puzzelen om een kloppend weekmenu te krijgen.
Tussen de 100 en 200 gram, denk ik. Fazantlijf zal het zwaarst wegen denk ik. Die loopt (met orgaan) misschien wel tegen de 250 a 300 gram aan.
De kwartellijfjes en fazantenlijven zijn inclusief organen; hoe moet ik dan weten hoeveel orgaan ik die week nog extra bij moet geven om aan de ruim 300 gram (excl. pens) te komen?
Je moet (denk ik) eerst nog even afwachten of ze deze organen eten. En ik zou ze zelf gewoon niet meetellen en gewoon de 10% andere organen geven. Zo krap komt het allemaal niet.
Vragen, vragen ;) Ik vind het echt leuk om op deze manier te gaan voeren, maar ben zoals jullie lezen nog een beetje onzeker. Hopelijk kunnen jullie me met bovenstaande helpen!
Nou leuk! Succes! Het komt vast wel goed, je hebt mooie diersoorten voor je menu. En als je vragen hebt: stel ze gerust!
#3323715
Ik hoop dat je hond de fazantlijven incl organen weet te waarderen
Ik heb er vier gehad die er niets van moesten hebben , miepen bij het karkas
Ik haalde dus vooraf de organen eruit , ze verdomden het om dat zelf te doen en lieten de karkassen dus liggen
Inmiddels een andere hond . Idem dito , dat ""vergif"" hoef ik niet eens te proeven hoor

Orgaan van kwartel werd wel gegeten
#3323822
Dank voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee!
Gelukkig is Joy is een heel makkelijke eter; alleen voor bosduif (kvv) haalt ze haar neus op. We zullen zien wat ze met het fazantenkarkas doet. Drie kilo ook meteen hè :biggrin2: Maar de ingewanden eruit peuteren zou dus wellicht helpen als ze er zo niet aan begint. Kan ik dat in geval van nood proberen (oh my, waar ben ik aan begonnen ;D ).

Ik heb de bestelling vandaag opgehaald. Was iets langer rijden dan ik had ingeschat, toch een klein uur enkele reis. Kwam ik thuis met drie dozen, bleek één daarvan voor iemand anders te zijn en stond een deel van mijn bestelling nog bij het bedrijf. Balen!! Toen ik belde, werd me gezegd dat het het makkelijkst was als ik 'even' met de verkeerde bestelling langskwam en die ter plekje zou ruilen tegen de mijne. Ja, doei. Mooi niet dat ik bijna twee uur in de auto ga zitten en zelf voor brandstofkosten daarvan opdraai alleen maar om hun fout recht te breien. Morgen krijg ik een alternatieve oplossing aangeboden. Ben benieuwd!
#3323824
Ik heb in het verleden ook fazantkarkas met alles nog erin gehad, en ik moest ook de darmen eruit halen anders werd het niet gegeten. En ze waren toch niet ontzettend kieskeurig. Een konijn ging er met darmen en al zonder probleem in, geitjes inclusief darmen ook. Maar vogeldarmen ::) Aangezien darmen best wel een groot deel van het gewicht uitmaken, heb ik ze daarom nooit meer gekocht, op die manier worden het namelijk best dure karkassen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door