Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202Spots
#828019
Dit was het laatste nieuws in de WDJ over het koken van sperzieboontjes.

Blijkt dat daar 'n nieuw mening over is en volgens Mary Straus hoeven de "green beans" of sperziebonen NIET meer gekookt te worden om de phasin onschadelijk te maken.

Maar de (grotere)volwassen  bonen, zoals nier, lima en tuinboon bonen, bevatten hogere gehaltes van de phasin, en daarbij is het WEL nodig om ze te koken.

Dus de sperzieboontjes en andere kleine boonsoorten kunnen rauw gevoerd worden.

~~~~

Green beans not toxic
Also in July’s article, I said, “Legumes (including green beans) should always be cooked due to a toxin they contain while raw (though small amounts would not be harmful).”

Correction:
This warning does not apply to green beans after all.

It is only the mature beans, such as kidney, lima, and fava beans, that contain significant amounts of toxin prior to cooking. Green beans (also called string beans, snap beans, and French beans) are immature and are fine to be fed raw.

btw.heb ik zelf liever gekookte boontjes ;)
Door Hanny
#828224
Wat is WDJ en is Mary Straus iemand, die veel weet?
Misschien ben ik wel een sufferd om dat niet te weten, maar het is voor mij wel belangrijk, wie  die informatie verstrekt.
Neem aan, dat het een uiterst betrouwbare bron is, maar toch mijn vraag.

Hanny
#828227
Hanny schreef: Wat is WDJ en is Mary Straus iemand, die veel weet?
Misschien ben ik wel een sufferd om dat niet te weten, maar het is voor mij wel belangrijk, wie  die informatie verstrekt.
Neem aan, dat het een uiterst betrouwbare bron is, maar toch mijn vraag.

Hanny
Vroeg ik me ook af.

Het voedinscentrum weet hier iig (nog?) niks van:
http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... +bonen.htm

"Peulvruchten en bonen (lectinen)

In rauwe peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kapucijners, maar ook in sperziebonen en snijbonen, zitten zogenaamde lectinen. Dit zijn stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mensen die bonen rauw eten. Rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten en bonen kunnen de werking van de darmen ernstig ontregelen en bij langdurige consumptie de nieren beschadigen. De symptomen van een dergelijke lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms treedt ook een daling van de bloeddruk op.

Het nut van lectinen

Het is niet helemaal duidelijk waarom lectinen in peulvruchten en bonen voorkomen. Lectinen beschermen de groente tegen aanvallen van bacteriën, schimmels of insecten. Ook kunnen ze mogelijk een rol hebben bij de productie en opslag van voedingsstoffen tijdens de rijping en ontwikkeling van groente. Niet alle lectinen zijn even giftig voor de mens. Lectinen in bonen zijn schadelijk terwijl lectinen in erwten en linzen praktisch ongevaarlijk zijn voor de mens.

Weken en lang genoeg koken

Lectinen worden onschadelijk door de verse bonen beetgaar te koken of de rauwe peulvruchten te weken en in tien tot twintig minuten gaar te koken. Bij roerbakken is het belangrijk sperziebonen en snijbonen beetgaar te laten worden. Peulvruchten en bonen die u diepgevroren koopt en peulvruchten en bonen in pot of blik zijn al voldoende verhit. Daardoor zitten er geen schadelijke hoeveelheden van deze stoffen meer in de groente. "
Door ~Joke~
#828229
Hanny schreef: Wat is WDJ en is Mary Straus iemand, die veel weet?
Misschien ben ik wel een sufferd om dat niet te weten, maar het is voor mij wel belangrijk, wie  die informatie verstrekt.
Neem aan, dat het een uiterst betrouwbare bron is, maar toch mijn vraag.

Hanny
the Whole Dog Journal
a monthly guide to natural dogcare and training. Ik ben er ook op geabonneerd. Ik ben echter wat achter met lezen. Mary Straus is zeer bekend ze heeft de http://www.DogAware.com website.
Door 202Spots
#828440
Hanny schreef: Wat is WDJ en is Mary Straus iemand, die veel weet?
Misschien ben ik wel een sufferd om dat niet te weten, maar het is voor mij wel belangrijk, wie  die informatie verstrekt.
Neem aan, dat het een uiterst betrouwbare bron is, maar toch mijn vraag.
Hanny
Ik ben ge-abonneerd op the WholeDogJournal,'n maandelijk informatie blad.
Mary Straus is jarenlang ook modarator van de K9Nutritionlist geweest en heeft zelfstandig oneindig veel research gedaan (en nog steeds)Ze is nu ook schrijsfter voor de Whole Dog Journal en heeft maandelijkse column met als onderwerp over hondenvoeding/nutrition, en daardoor is ze nu gestopt met moderator voorde K9Nutritionlist.
Ze heeft ook, zoals als geschreven is haar website http://www.dogaware.com/ waar meer info is te vinden dan wat je ooit kan indenken.
Maar het belangrijkste van Mary Straus is het feit dat ze ook nog is alle privemailtjes binnen de korts mogelijke tijd beantwoord.
Ik heb vaak met Mary geschreven en weet dat ik altijd bij haar terecht kan voor advies.
Geen advies waarin ze zegd,Ja dat is goed of Nee doe dat niet...maar voor elk antwoord heeft ze de bron en onderbouwende articles die er over geschreven zijn.
Dus wanneer ik iets aan Mary vraag...dan weet ik gegarandeerd, dat ik de juiste info terug krijg.
Ze is niet aleen een onuitputtelijke bron voor informatie,maar ook een geweldige vrouw,waar ik heel veel respect voor heb.

~~~
De boontjes....
Ja, spercieboontjes,snijboontjes,chineese boontjes(suikerboontje?) kan dus allemaal gewoon rauw  gepureerd worden.
Die grotere bonen,zoals tuinbonen die halen we voor mensen eten toch al uit de schil en eten alleen de bonen...maar ik zou de tuin bonen ook niet gekookt aan de hond geven(zetmeel) en de schillen worden al weggegooid omdat ze niet te pruimen zijn...
maar ik heb dan ook nooit gekookte tuinbonen schil gegeten :-\
Dus hou 't gewoon bij de kleine soorten die MET schil gegeten worden. 8)
Door Hanny
#828703
Dank je wel Dory. Heb net even op die site gekeken en hem maar bij mijn favorieten gezet. Wat een berg aan informatie.
Keek even bij diaree. Moet dat maar gaan lezen, als er iets meer tijd is, of als het nodig is.

Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door