Ons teefje van 6 kilo stouwt nu een kilo voer per dag weg.
Voor mijn gemak en misschien ook wel voor het hare eet ze twee keer per dag gemalen voer. In dit geval gedeeltelijk gemalen aangevuld met vlees, of net wat er nodig is, 's middags eet ze de gewone maaltijden, maar dan wat meer.
Ze geeft zeker voer terug voor de pupjes, daarom blijft ze na het voeren een tijdje weg bij de pupjes. Mocht ze toch voer terug geven, dan is het van de ochtend en avond maaltijd niet zo erg. Hoewel, van een pupje van 800 gram met een groot stuk vlees in haar bek, wordt je niet echt blij.
Na de middagmaaltijd zijn we zeker thuis en kunnen zo nodig optreden.
De pupjes worden afgespeend op energique vermengd met een eigen gemalen prakje. Ik heb een rammeldoosje met brokjes (erg, ik weet het) en dat gebruik ik om ze naar buiten te lokken, of naar de gang. Werkt als een speer, nu nog niet, net vier weken, dus dat is niet aan de orde.
Ik plet geen botgedoe voor hen, ze zijn meestal erg gulzig en slurpen nekjes enz. zo naar binnen, doen we niet.
Ze gaan weg met energique, omdat dat in 100 grams plakjes verktijgbaar is en ook nog met wat brokjes.
Tijdens de lactatie periode geef ik ik het teefje een vit. d tabletje en wat extra gemalen eierschaal. Ik hoop, dat ik daar goed aan doe.
Waarschijnlijk kan de extra vit. d ook wel met voer verzorgd worden, of zoals ik las met levertraan. Met zo'n klein hondje zou ik een eeuwigheid met levertraan doen, dus dan maar zo.
Voordat ik weet, of ze dragend zijn, voer ik niet extra. Ik weeg en dan worden ze ineens ietwat zwaarder. Dan zijn we blij en gaan ze wat meer eten.
Tegen het eind van de dracht eten ze zo ongeveer hun dubbele dagportie Soms eten ze aan het eind niet zo veel meer, omdat ze vol zitten.
Na de bevalling is het toch even zoeken, wat gegeten kan worden. Hier toch wel vaak wat diarree, maar met een paar dagen is alles wel weer gewoon.
Hanny