Dorothea stelt gewoon een vraag Dory en Tieneke. Haar vraag is waarom je aan het bloedonderzoek de conclusie verbind dat het dieet dat je voert goed is. Want Dory, jij schrijft op pagina 1:
Betekend ook dat hun diet in orde is, en dat is voor mij ook belangrijk om te bevestigen
Dorothea vraagt dan:
Hoezo weet je aan de hand van bloedonderzoek dat hun dieet in orde is?
Waarop jij o.a. schrijft:
Weet je dat niet dan 
Ik zou ook wel willen weten waarom je die conclusie trekt. Want tenzij je specifiek op allerlei vitamines en mineralen in het bloed zoekt, kun je uit een bloedonderzoek
niet concluderen dat het dieet dat je voert goed is. Als je bedoeld dat je het dieet niet aan hoeft te passen, omdat alle bloedwaardes in orde zijn, dan heb je gelijk. Maar dat staat er dus niet. Dus dat kun JIJ voor jezelf wel vinden maar het BLIJFT een verkeerde conclusie. En wat je daar mee doet moet je inderdaad zelf weten. Maar ik heb een groter belang, namelijk dit forum. Dus voordat er onjuistheden worden verspreid en het doel van bloedonderzoek mistig wordt:
Het doel van een bloedonderzoek: bij gezonde honden een bloedonderzoek laten doen zodat je weet wat de voor jouw hond normale waardes zijn (zeker CREA, UREA/BUN). Mocht je hond dan wat mankeren en er zijn waardes verhoogd, dan weet je ook tenminste dat deze verhoogd zijn.
Dus voor de duidelijkheid (zoals het gegaan is): Dorothea is de eerste die aanbeveelt om een beginwaarde bloedtest te laten doen. Sterker nog, zij
is de dierenarts die dit aanbevolen heeft, dat eigenlijk iedereen dat zou moeten doen. Zij was de behandelend dierenarts van Linga, toen Linga ineens veel dronk, veel plaste en uitdrogingsverschijnselen had. Linga had ook verhoogde nierwaardes, maar we konden niet achter de oorzaak komen. UREA en CREA waren verhoogd, maar binnen de marges van Dr Dodds, voor BARF etende honden. En wij niet wisten wat haar "normaal waardes" waren dus wisten we ook niet of we nou op zoek waren naar nierproblemen.... Of niet.
En zoals je weet Dory is Dr Dodds diegene die beweerd dat honden die BARF eten, verhoogde nierwaardes kunnen hebben. En volgens Dr Dodds waren haar
verhoogde waardes wel normaal, binnen de marge van wat het mag zijn als een hond BARF eet. Maar achteraf bleken ze dus verre van normaal, want een jaar na wat er met Linga was gebeurd (en Linga weer helemaal op en top gezond was, niet meer meer dronk een geen uitdrogingsverschijnselen meer had), is er opnieuw bloed geprikt (voor de knie operatie) en vielen alle waardes wel binnen de normale waardes zoals deze normaal/standaard gehanteerd worden.
Wat me trouwens nieuwsgierig maakt naar wat het onderzoek van Any Animal heeft opgeleverd

. Het zou best eens kunnen zijn dat vrijwel alle BARF etende honden gewoon ook binnen de normaal gehanteerde waardes vallen en niet in de marges die Dr. Dodds hanteert

. Ik zal gelijk Any Animal vragen, hoe het met het onderzoek staat.