Print

Auteur Topic: Wat kost het?  (gelezen 3347 keer)

eelke

Re: Wat kost het?
« Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2012 om 15:04:55 »
@ jolanda, inderdaad, je kunt niet van elke kilo uitgaan.
Gijs krijgt een kilo barf in de ochtend:
500 gram eendenrug = 80 cent de kilo, is 40 cent per maaltijd
500 gram spiervlees = 3 euro de kilo, is 1,50 per maaltijd

Is 1,50 + 0,40 = 1,90 per kilo

of

350 gram orgaan = 2 euro de kilo = 66 cent per maaltijd
150 gram groente = 1 euro de kilo = 12 cent per maaltijd

Is 0,40 + 0,66 + 12 = 1,18 per kilo.

eelke

« Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2012 om 15:20:18 »
Nou, een beetje lams of geitenrib zit al snel aan de 4 a 5 euro. Herten en lamsvlees is ook aardig duurder dan rund en paard. Dus wil je wat variatie, dan zit je toch al snel aan hogere prijzen vast. Niet dat ik elke dag die dure soorten voer, maar ze zitten wel af en toe in zijn menu voor de afwisseling.

Dan wordt het;
500 gram spiervlees = 3 euro de kilo, is 1,50 per maaltijd
= 1,90 per kil0

500 gram lamsrib = 4 euro de kilo, is 2 euro per maaltijd
= 2,87 per kilo

Is gemiddeld over 2 dagen (2,87 + 1,90 : 2) 2,35 per kilo.

Als je voor de variatie duurder spiervlees neemt a 6 euro de kilo: (antilope of zebra, of kangaroo)
500 gram spiervlees = 6 euro de kilo, is 3 euro per maaltijd

Is 3 euro + 0,40 = 3,40 per kilo

en de andere dag

a 1,18 de kilo.

Is het gemiddelde (1,18 + 3,40 : 2) 2,29 per kilo

madeleine

« Reactie #17 Gepost op: 25 januari 2012 om 15:29:21 »
In het voorjaar en 's zomers vind ik het helemaal leuk om te doen. Dan gooi ik wat kluifwerk achterin de tuin, wijntje erbij en de hele roedel kan genieten!

Heerlijk!
Groetjes Madeleine

nova

• In loving memory. Nova en Noxy
« Reactie #18 Gepost op: 25 januari 2012 om 18:05:25 »
Als je voor de variatie duurder spiervlees neemt a 6 euro de kilo: (antilope of zebra, of kangaroo)

Leuk voor de mensen die dit te besteden hebben en  dat ook willen, maar tegen die prijzen doe ik daar niet aan mee.

Hier is  zat varatie,  en voor  mooi piervlees, en dan zeg ik MOOI, betaal ik   een kleien 3 euro/kg. Dan heb ik t over het vlees van Jolanda, lama en hert.
Meer geef ik gewoon niet uit, ik heb een grens.
Ik vind het ook niet erg nodig om  15 of 20 diersoorten te voeren. maar ieder zijn ding.

Op de stoep gebracht krijgen heeft natuurlijk ook zijn prijs, ik geef echter de voorkeur aan zelf shoppen, kost tijd en moeite, maar het is wel  vaak voordeliger

Dass mir mein Hund das Liebste sei, sagst Du, o Mensch sei Sünde,
doch der Hund blieb mir im Sturme treu, der Mensch nicht mal im Winde.

nova

• In loving memory. Nova en Noxy
« Reactie #19 Gepost op: 25 januari 2012 om 19:04:03 »
Barfen voor € 1,50 de kilo? Dat haal ik bij lange na niet.

Kees.

Keess,   wanneer je 1 diersoort kunt kopen voor 1,50 per kilo,  betekent het niet dat  je gemiddeld 1,50 per kilo kwijt bent.
kan duurder , kan goedkoper.

ga bijv. eens op de weekmarkt naar de viskraam, en vraag om zalmlijven of zalmkoppen. De meeste visboeren zijn bij als ze het voor niks kwijt raken. ;)
Op die manier druk je de gemiddelde prijs/kilo  en vergroot je  jouw eigen assortiment  ;)

Dass mir mein Hund das Liebste sei, sagst Du, o Mensch sei Sünde,
doch der Hund blieb mir im Sturme treu, der Mensch nicht mal im Winde.

Wendi

« Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2012 om 19:23:56 »
ik zit op 1 euro per kilo hond per maand  :P
60 kg hond in totaal, 60 euro per maand.
Hiervoor voer ik heel veel biologisch en wild, maar ik heb er inderdaad ook heel wat vriezers voor draaien, en ik maak  aardig wat kilometers en uren op Barfplaats in de rubriek vraag&aanbod...
Het is te gek om los te lopen
(de hond van Loesje)

eelke

« Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2012 om 21:04:43 »
Leuk voor de mensen die dit te besteden hebben en  dat ook willen, maar tegen die prijzen doe ik daar niet aan mee.

Hier is  zat varatie,  en voor  mooi piervlees, en dan zeg ik MOOI, betaal ik   een kleien 3 euro/kg. Dan heb ik t over het vlees van Jolanda, lama en hert.
Meer geef ik gewoon niet uit, ik heb een grens.
Ik vind het ook niet erg nodig om  15 of 20 diersoorten te voeren. maar ieder zijn ding.

Op de stoep gebracht krijgen heeft natuurlijk ook zijn prijs, ik geef echter de voorkeur aan zelf shoppen, kost tijd en moeite, maar het is wel  vaak voordeliger

Haha, ik ook niet hoor. Maar zelfs als je dus een keer uit de band springt met een duur iets, ben je gemiddeld nog niet heel veel duurder uit. En dan voer ik eigenlijk nog niet eens pens.
2 euro per kilo vind ik goed te betalen. Ik heb grote honden, dus als er een keer ergens wat vet aan zit vind ik dat ook niet zo een ramp.

petralita

« Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2012 om 21:25:03 »
Ik zit ook op de 2,- tot 2,5 per kilo excl verzend/reiskosten.
kvv uit de winkel was voor mij 2x zo duur (versie zonder granen enzo)
brok was ongeveer even duur als kvv.

kvv was makkelijker omdat het om de hoek gehaald kan worden, maar barf vind ik prettiger.
(met beloningen die ik er van kan maken, ze doet er langer over voor ze het op heeft enz)

Groetjes Petra en een pootje van Lita

miruske

• i's miss you even if we had never met..
« Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2012 om 00:56:27 »
Ik sta versteld. Ik kan uit deze antwoorden de conclusie trekken dat een gemiddelde uitkomt tussen de 1 en 3 euro per kilo. Sommigen duurder en sommigen goedkoper. Heeeeeeel veel mensen denken dat braf of kvv veel duurder is dan brok, maar in werkelijkheid is dit dus gewoon omgekeerd. Ik val echt van mijn stoel en weet dus zeker dat ik ook op Barf uit ga komen al wil ik eerst een goede vriezer en een goed begrip van alles wat met Barf te maken heeft hebben. Bedankt voor alle reacties vast. Op dit moment zit mijn hond ( een engelse stafford teef) op kvv. Ze heeft net een nest gehad en ik wil haar eerst even helemaal laten bekomen en zoals gezegd eerst alles leren wat er te leren is zodat ik zeker niet fout ga. Maar het staat me zo mooi voor ogen die natuurlijke manier van voeren. Geweldig. Ik smul ook van zo'n foto topic die kunnen er mij niet genoeg zijn. Informatie over de kosten trouwens ook niet dus blijf vooral posten. Ik wil het ook in kaart brengen van zoveel mogelijk brok en kvv zodat ik geinteresseerden goed voor kan leggen dat Barf dus zeker niet duurder hoeft te zijn. Je moet alleen willen investeren in goede spullen en gereedschappen en bereid zijn te zoeken naar koopjes
 Geweldig forum dit!

eelke

« Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2012 om 07:19:35 »
Nou ja, voor dat geld moet je er wel meer moeite voor doen natuurlijk. Dat is wel een groot verschil ten opzichte van brok.
Kvv is al meer werk dan brok, je moet een vriezer hebben, op tijd eruithalen om te ontdooien etc.
Barf is nog meer werk, want dat moet ook nog geportioneerd worden. En je moet goed in de gaten houden of je van alles nog genoeg hebt. En dat is alleen nog maar het dagelijkse natuurlijk.
Ik ben morgen een halve dag aan het rijden voor een paar goedkope eendenruggen. Maar, omdat ik voor meer mensen meeneem, betalen zij mee aan mijn benzine kosten, is het voor mij de moeite om te doen.
Met internet winkels moet je weer zorgen dat je thuis bent als ze het komen brengen. Of je moet het ergens op gaan halen.

Maar het is wel hartstikke leuk om te doen, en om te zien hoe de honden eten :) Hier staan nu zalmkoppen op het menu a 1,50 de kilo. 'goedkoop' dagje vandaag dus.
Gek genoeg vind ik het rommelen met vlees ook erg leuk, beetje hakken en snijden. Had ik niet verwacht van mezelf, het went echt heel snel.

Zelf heb ik niet heel veel aangeschaft, behalve een extra vriezer, een weegschaaltje, en diepvries zakken in alle maten en soorten. De rest had ik al, messen etc.

Veel plezier met inlezen! Het is inderdaad een erg leuk forum!

Cupcake

« Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2012 om 08:22:46 »
Ik denk dat als je er niet teveel moeite voor doet om zo goedkoop mogelijk te shoppen, maar wel meer dan 4 diersoorten wilt voeren, dat je gemiddeld rond de 3-3,50 euro per kilo kwijt bent.
Dan blijft de vraag of de richtlijn voor wat je hond nodig heeft, ook voor jou hond voldoende is.
Ik voer nu het dubbele van waar ik mee begonnen ben, omdat ze anders invalt, dat maakt het ook dubbel zo duur.

pike

• she flies on strange wings
« Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2012 om 09:47:23 »
Gemiddelde kiloprijs die heb ik nooit berekend. Wat ik wel zo eens per jaar ter controle bereken is de gemiddelde prijs per hond. Want van de ene kilo eet de hond meer op een dag dan van de andere.  Met een kilo lever doen ze drie weken, met een kilo vleesbot nog geen twee dagen. Ik ben voor 3 honden ca. € 3,30 kwijt per dag. Ze eten samen momenteel (exclusief groenten) 1350 gram per dag dus dan zou je kunnen zeggen dat de gemiddelde kiloprijs van bot, spier en orgaan € 2,45.

Alhoewel vleesbot het meest gebruikt wordt, wordt de hoogte van de totaalprijs bij mij vooral bepaald door het spiervlees. Spiervlees is het duurste, kost me doorgaans € 4,00 per kilo. Ik heb ook goedkoper spiervlees gehad, maar dat vond ik slecht van kwaliteit en ik moest er veel van weggooien, dat hoef ik dus niet meer, tenzij ik kan zien wat ik koop. Zo heb ik laatst voor € 3,05 per kilo een voorraad sucadelappen bij AH opgekocht die waren afgeprijsd vanwege de datum.
Ze eten bovendien best veel als ik het vergelijk met wat andere honden hier eten, op dit moment 3, 3,5 en  Pike zelfs 4%. Wat dat betreft hoeft het voor mij niet te gaan vriezen!

Bijna 6 jaar geleden nu ben ik met Pike begonnen met barf, in die tijd at hij voor € 1,75 per dag aan dieetbrok (die hij niet lekker vond) en kauwstaafjes voor de tanden (niet dat dat hielp). De overgang naar barf was voor mij dus een stuk goedkoper. Maar wat je ook niet moet vergeten: De dierenarts. Vroeger zat ik om de haverklap bij de dierenarts met Pike vanwege zijn darmproblemen. Dat is nu verleden tijd. En dat heeft dus ook veel geld bespaard. Belangrijker nog dan dat alles is dat ik een gezonde en blije hond heb gekregen die dol is op zijn eten!

Wendi

« Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2012 om 14:00:02 »
Ik sta versteld. Ik kan uit deze antwoorden de conclusie trekken dat een gemiddelde uitkomt tussen de 1 en 3 euro per kilo. Sommigen duurder en sommigen goedkoper. Heeeeeeel veel mensen denken dat braf of kvv veel duurder is dan brok, maar in werkelijkheid is dit dus gewoon omgekeerd. Ik val echt van mijn stoel en weet dus zeker dat ik ook op Barf uit ga komen al wil ik eerst een goede vriezer en een goed begrip van alles wat met Barf te maken heeft hebben. Bedankt voor alle reacties vast. Op dit moment zit mijn hond ( een engelse stafford teef) op kvv. Ze heeft net een nest gehad en ik wil haar eerst even helemaal laten bekomen en zoals gezegd eerst alles leren wat er te leren is zodat ik zeker niet fout ga. Maar het staat me zo mooi voor ogen die natuurlijke manier van voeren. Geweldig. Ik smul ook van zo'n foto topic die kunnen er mij niet genoeg zijn. Informatie over de kosten trouwens ook niet dus blijf vooral posten. Ik wil het ook in kaart brengen van zoveel mogelijk brok en kvv zodat ik geinteresseerden goed voor kan leggen dat Barf dus zeker niet duurder hoeft te zijn. Je moet alleen willen investeren in goede spullen en gereedschappen en bereid zijn te zoeken naar koopjes
 Geweldig forum dit!

Houd er wel rekening mee dat een kilo barf en een kilo brok niet 1 op 1 te vergelijken zijn qua prijs omdat je van barf meer moet voeren, vaak het dubbele (afhankelijk vd brok). Dus 250 gram brok kan 500 gram barf betekenen. Plus inderdaad de vrieskosten, vervoerskosten, zakjes. Maar weer minder dierenartskosten. Maar we moeten ons ook niet rijk rekenen ::)

Ach...maakt allemaal niet uit, ik wil toch nooit meer anders :D

Dat kvv duurder is dan barf kun je wel redelijk algemeen stellen.
(de hond van Loesje)

Wendi

« Reactie #28 Gepost op: 26 januari 2012 om 14:02:03 »
Je kunt trouwens ook heel veel info vinden op de site van Meike (Meike en Daisy): www.voerwijzer.com
(de hond van Loesje)

Minhie

« Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2012 om 16:24:12 »
Ik ben bezig met een exceldocument met wat ik per kg kwijt ben aan voer.
Maar ik gok dat ik tussen de  1.75-2.50 per kilo zit.

Print

Barfplaats wordt gesponsord door