Leuk topic. Ik zie het nu pas

Maar toch even helemaal gelezen.
Wij zijn ook blij met de barfplaatsmethode. En daarbinnen is mijn eigen Nathaschamethode ontstaan, omdat die het beste werkt per hond of kat hier in huis

Mijn eerste nest pups was 7. Likozi zat toen 5 dagen brok en 2 dagen KVV
Tweede nest 9 met Nanyanika. Die kreeg veel KVV en af en toe BARF. Reu die gedekt heeft zat op brok. Had toen 4 nesten gehad bij andere teven 4,4,1 en 4 pups. Allemaal brok teven

en na Nanyanika weer een nest met 4 pups.
3e nest was 10 pups met Likozi ( helaas 2 dood). Toen zaten we helemaal op BARF en heel af en toe KVV.
Ik zie een stijgende lijn
Nee aan de hand van deze gegevens vind ik het te bekrompen om te zeggen dat BARF de meeste pups geeft.

maar wel grappig dat het toeval dit laat zien. Wie weet weten we over een paar jaar wel meer en is dit dan juist wel of helemaal niet van toepassing.
Qua HD en ED heeft het met 3 factoren te maken. Aanleg, voeding en beweging. En aanleg schijnt maar 20% medebepalende factor te zijn. als ik tenminste goed heb opgelet met de lezing vorig jaar over erfelijkheid. En ik ga as vrijdag weer opletten bij de lezing. Want in de wetenschap verandert er nogal vaak veel.
Maar stel dat die 20% nog steeds klopt. Dan is dat verrassend weinig. Als je daarnaast heel goed let op de bewegingshoeveelheid en je voert dan toch brokken, lijkt me dat je dan nog steeds gewoon mooie HD en ED foto's krijg.
Als je slecht beweeg en je krijgt brok en je hebt de aanleg ergens mee vanuit de lijn, dan heb je natuurlijk meer kans op HD en ED.
Maar ook al heb je aanleg vanuit de lijn, je let op de beweging EN je voert vers....dan is de kans groter dat je toch weer wel mooie HD en ED foto's heb.
Dus het is niet zomaar 1 +1 = 2 qua Hd en Ed.
Mijn eerste nest van 2008 waren er 7
2 niet gerontgent ( terwijl ik als fokker de HD foto's betaal) vinden het niet nodig

2 gerontgent op ED en HD. Perfect. Beide honden op KVV
3 gerontgent op alleen HD. 2 HD A (1 kvv 1 brok)en 1 uitslag onbekent-mensen betalen de rekening van de RvB niet

en die heupen vond ik er niet mooi uitzien, maar had wel dezefde soort 'afwijking als de teef die wel beoordeeld is op HDA. Het bekken stond nl scheef. Beide honden hebben ook een hoge knikstaart. En beide leken hetzelfde afwijkende beeld in scheefstand te hebben. Dus voor mij zaak om dit goed bij te houden.
beide nesten van afgelopen jaar, worden dit jaar gerontgent. Wederom in 1 nest 2 knikstaarten. Dit keer wel lager gelegen als in het nest 2008. Maar wel heel interresant om straks te zien hoe de HD foto's zijn van die pups. Tot nu toe zijn van deze nesten totaal 17 pups 1 op brok ( colombia, kunnen daar niet aan vers geraken, is voor humaan al onbetaalbaar), 2 op brok + KVV en de rest op KVV soms Barfonderdelen. Ik hou het allemaal bij. En ben zeer benieuwd wat dit voor uitkomsten gaat geven.
Likozi was trouwens als pup al afgespeent op KVV en haar moeder en grootmoeder ook. Zij is dus al 3e generatie vers. Wat ik zelf deels 'verpest' heb door haar toch 5 dagen brok te gaan geven

Maar gelukkig bij Nanyanika de 4e generatie hersteld door weer volledig vers te geven.
Ben blij met BP!!