Anders...
Want: ik ben van mening dat een biologisch leven niet per definitie beter is voor dieren. Dieren waarvan het vlees als biologisch verkocht word mogen geen ab krijgen als ze ziek zijn. Om maar iets tenoemen.
Daarom kies ik dus niet voor biologischvlees. (...)
Biologische dieren hebben meer ruimte tot hun beschikking, mogen in alle rust opgroeien en krijgen de kans om hun natuurlijke gedrag te vertonen. Als gevolg van hun hogere welzijn, is hun natuurlijke weerstand groter. Een greep uit de verschillen mbt dierenwelzijn:
Biologische varkens hebben de ruimte en kunnen naar buiten lopen. Ze behouden hun staart en de tanden van varkens worden niet afgeslepen. En dat is ook niet nodig, want biologische varkens hebben, doordat ze de ruimte hebben en buiten kunnen lopen, geen last van verveling. Alle stallen hebben ramen zodat de dieren een natuurlijk dag- en nachtritme kunnen hebben.
Biologische lammetjes worden in het voorjaar geboren en blijven met hun moeder in de wei. Omdat zuiglammetjes te vroeg geslacht moeten worden (10 weken), verkopen biologische slagers geen zuiglam. Biologische lammeren worden pas na 10 tot 14 maanden geslacht. Ze hebben al die tijd in de wei kunnen doorbrengen. Biologische schapen worden niet kunstmatig geïnsemineerd en krijgen geen hormonen toegediend. Hierdoor lammeren ze maar 1 keer per jaar. De winter brengen de schapen door in de stal waar ze voldoende ruimte en stro hebben op te liggen. Roosters zijn er nóóit.
Biologische kippen hebben meer vierkante meters en kunnen naar buiten om te scharrelen en krabben. Hierdoor hoeven ze elkaar niet pikken en kunnen ze hun snavel houden. Er is een haan bij, want die brengt rust onder de kippen. Biologische kippen leven eens zo lang als 'gewone' kippen, er wordt geen vet aan hun voer toegevoegd om de kippen sneller te laten groeien.
Anders...
Want: ik ben van mening dat een biologisch leven niet per definitie beter is voor dieren. Dieren waarvan het vlees als biologisch verkocht word mogen geen ab krijgen als ze ziek zijn. Om maar iets tenoemen.
Daarom kies ik dus niet voor biologischvlees. (...)
Biologische boeren zijn zeer terughoudend in het gebruik van diergeneesmiddelen zoals antibiotica. Zo mag antibiotica in de biologische veeteelt niet preventief worden gebruikt of om de groei van de dieren te bevorderen. Als een dier toch geneesmiddelen toegediend moet krijgen, wachten biologische boeren langer dan andere boeren met het melken of slachten van het vee. Hierdoor zal een groter deel van het geneesmiddel uit het dier verdwenen zijn en niet in de voeding terecht komen. Biologisch vee mag maximaal twee behandelingen met antibiotica krijgen. Bij meer behandelingen mag het vlees niet meer als biologisch vlees verkocht worden.
Het is dus niet zo dat biologische veeteelt de dieren goede verzorging of benodigde behandeling onthoudt, maar dieren hebben als gevolg van de goede verzorging minder medicatie nodig en krijgen geen
onnodige medicatie.