Poll

welke prijs  zou je willen betalen voor biologisch (barf) vlees?

ik vind dierwelzijn/gezondheid niet belangrijk dus koop geen bio vlees
0 (0%)
ik vind dierwelzijn belangrijk  maar kan me geen bio/natuur vlees veroorloven
31 (44.9%)
ik voer alleen bio/natuur de  prijs is minder van belang
4 (5.8%)
ik zou bio/natuur vlees kopen tot 5 euro/kg
28 (40.6%)
Ik zou bio/natuur vlees kopen van 5 tot 10 euro/kg
1 (1.4%)
anders.... vertel!
5 (7.2%)

Totaal aantal stemmen: 69, Aantal mensen gestemd: 69

Print

Auteur Topic: biologisch c.q. natuurlijk vlees/bot orgaan  (gelezen 1159 keer)

Borke

• TC en Borke
    • Stabijhoun & Maine Coons
Re: biologisch c.q. natuurlijk vlees/bot orgaan
« Reactie #30 Gepost op: 30 januari 2012 om 11:38:05 »
Ik heb ingevuld biovlees tot 5 kilo te kopen, maar dat is niet helemaal waar, in de praktijk betaal ik minder.
Derhalve is er weinig aanbod, in de praktijk beperkt het zich veelal tot kip, soms parelhoen en rund.
Wild lust Sofi niet, behalve haas.
Overigens blijf ik er bij dat het afval is wat wij voeren (orgaan, karkas) en vind dat we daar steeds meer voor gaan betalen (of het nou bio is of niet).

Sofi de Spaanse Schone + Maine Coon poezen Lola en Haley, (Borke de Stabijhoun † 21-07-2011)

Minhie

« Reactie #31 Gepost op: 1 februari 2012 om 14:47:51 »
Ik heb het budget er niet voor, maar als ik kan probeer ik wel zo veel mogelijk wild en bio te kopen.

Berna

• **
« Reactie #32 Gepost op: 1 februari 2012 om 21:57:38 »
Anders...

Want: ik ben van mening dat een biologisch leven niet per definitie beter is voor dieren. Dieren waarvan het vlees als biologisch verkocht word mogen geen ab krijgen als ze ziek zijn. Om maar iets tenoemen.

Daarom kies ik dus niet voor biologischvlees. MAAR... Dat betekend niet dat ik voor massaproductie ben. In tegendeel...doe mij maar een scharrelkip ipv een legbatterij. Zowel voor mezelf als de hond en de katten ;-)

Daarnaast...die scharrelkippen zijn helaas vaak heel erg duur. Net als al het vrije vlees. Prijs mijzelf met een jager in huis. Eerlijker vlees kun je niet krijgen :-)

Parelridder

• Knights of the Pearls
« Reactie #33 Gepost op: 2 februari 2012 om 08:02:47 »
Anders...

Want: ik ben van mening dat een biologisch leven niet per definitie beter is voor dieren. Dieren waarvan het vlees als biologisch verkocht word mogen geen ab krijgen als ze ziek zijn. Om maar iets tenoemen.

Daarom kies ik dus niet voor biologischvlees. (...)
Biologische dieren hebben meer ruimte tot hun beschikking, mogen in alle rust opgroeien en krijgen de kans om hun natuurlijke gedrag te vertonen. Als gevolg van hun hogere welzijn, is hun natuurlijke weerstand groter. Een greep uit de verschillen mbt dierenwelzijn:
Biologische varkens hebben de ruimte en kunnen naar buiten lopen. Ze behouden hun staart en de tanden van varkens worden niet afgeslepen. En dat is ook niet nodig, want biologische varkens hebben, doordat ze de ruimte hebben en buiten kunnen lopen, geen last van verveling. Alle stallen hebben ramen zodat de dieren een natuurlijk dag- en nachtritme kunnen hebben.
Biologische lammetjes worden in het voorjaar geboren en blijven met hun moeder in de wei. Omdat zuiglammetjes te vroeg geslacht moeten worden (10 weken), verkopen biologische slagers geen zuiglam. Biologische lammeren worden pas na 10 tot 14 maanden geslacht. Ze hebben al die tijd in de wei kunnen doorbrengen. Biologische schapen worden niet kunstmatig geïnsemineerd en krijgen geen hormonen toegediend. Hierdoor lammeren ze maar 1 keer per jaar. De winter brengen de schapen door in de stal waar ze voldoende ruimte en stro hebben op te liggen. Roosters zijn er nóóit.
Biologische kippen hebben meer vierkante meters en kunnen naar buiten om te scharrelen en krabben. Hierdoor hoeven ze elkaar niet pikken en kunnen ze hun snavel houden. Er is een haan bij, want die brengt rust onder de kippen. Biologische kippen leven eens zo lang als 'gewone' kippen, er wordt geen vet aan hun voer toegevoegd om de kippen sneller te laten groeien.

Anders...

Daarom kies ik dus niet voor biologischvlees. (...)
Biologische boeren zijn zeer terughoudend in het gebruik van diergeneesmiddelen zoals antibiotica. Zo mag antibiotica in de biologische veeteelt niet preventief worden gebruikt of om de groei van de dieren te bevorderen. Als een dier toch geneesmiddelen toegediend moet krijgen, wachten biologische boeren langer dan andere boeren met het melken of slachten van het vee. Hierdoor zal een groter deel van het geneesmiddel uit het dier verdwenen zijn en niet in de voeding terecht komen. Biologisch vee mag maximaal twee behandelingen met antibiotica krijgen. Bij meer behandelingen mag het vlees niet meer als biologisch vlees verkocht worden.

Het is dus niet zo dat biologische veeteelt de dieren goede verzorging of benodigde behandeling onthoudt, maar dieren hebben als gevolg van de goede verzorging minder medicatie nodig en krijgen geen onnodige medicatie.
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2012 om 08:35:04 door Parelridder »

evds

• Dwan rip 2011-07-11
    • http://www.schaapskudde-eerde.nl
« Reactie #34 Gepost op: 5 februari 2012 om 16:14:32 »
Parelridder bedankt voor je toelichting  :)

Foto's door Ellen van Aalst
http://www.schaapskudde-eerde.nl

job

« Reactie #35 Gepost op: 5 februari 2012 om 16:23:22 »
kippen toch niet 2 x zo veel tijd voor ze naar de slacht gaan?
Mijn biokippenboer vertelde me dat de plofkip 9 weken oud is
en de biokippen van hem minimaal 13 weken.

Parelridder

• Knights of the Pearls
« Reactie #36 Gepost op: 5 februari 2012 om 16:43:11 »
Yep, echt 2 maal zo lang.. Je kunt dat o.a. vinden op http://games.voedingscentrum.nl/tabellen/kiptabel.html. Vergelijk daar de 1e kolom met de laatste.

MirandaK

• **
  • Romy, next topmodel!
    • De Pluksalon
« Reactie #37 Gepost op: 29 februari 2012 om 12:24:30 »
Ik zou graag meer bio willen voeren maar het zit er budget technisch helaas niet in.

Hier hetzelfde.
"Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen"

job

« Reactie #38 Gepost op: 29 februari 2012 om 12:32:04 »
ach € 2,50 de kilo voor biokip vind ik niet veel geld, soms is gewoon nog duurder.

madeleine

« Reactie #39 Gepost op: 29 februari 2012 om 16:08:47 »
Inderdaad.
Ik heb ook gewoon een beperkt budget maar ik probeer daar in tegen ook Dazzle wild mee te geven.
Groetjes Madeleine

Annemarie Rijnveld

« Reactie #40 Gepost op: 29 februari 2012 om 22:42:12 »
Ik wil graag als het hier mag even reageren op het bericht van Jump

''@Jump schrijft:Paard wordt iig niet gefokt voor het vlees,volgens mij is het overschot.''

Ik weet niet hoe de situatie in Nederland is, maar ik weet wel dat er in Italie paardenvleesfok bestaat. Verder is Italie de grootste paardenvleesimporteur van Europa en waren halen zij hun vlees vandaan? Uit Polen. Daar zijn de meeste paardenvleesfokkerijen.
Het zou dus best kunnen zijn dat het paardenvlees dat in Nederland wordt verkocht, uit Polen komt.

groet, Annemarie

Doranto

« Reactie #41 Gepost op: 31 maart 2012 om 18:19:38 »
Ik heb voor optie 4 gekozen, omdat ik in de praktijk tot nu toe onder de 5 euro ben gebleven. Dierenwelzijn vind ik heel belangrijk. Ik zal zo lang mogelijk biologisch of wild blijven voeren. Maar als het écht niet anders meer zou kunnen....Tja, ze moeten natuurlijk wél te eten krijgen.

Mevroi Kruim

« Reactie #42 Gepost op: 31 maart 2012 om 19:43:23 »
Ik wil graag als het hier mag even reageren op het bericht van Jump

''@Jump schrijft:Paard wordt iig niet gefokt voor het vlees,volgens mij is het overschot.''

Ik weet niet hoe de situatie in Nederland is, maar ik weet wel dat er in Italie paardenvleesfok bestaat. Verder is Italie de grootste paardenvleesimporteur van Europa en waren halen zij hun vlees vandaan? Uit Polen. Daar zijn de meeste paardenvleesfokkerijen.
Het zou dus best kunnen zijn dat het paardenvlees dat in Nederland wordt verkocht, uit Polen komt.

groet, Annemarie

Dat was vroeger inderdaad zo, ik kan me de paardentransporten per trein uit Polen en Hongarije nog goed herinneren.
Momenteel worden er in Nederland veel gezonde paarden geslacht omdat mensen vanwege de crisis hun beestjes niet kunnen houden en de markt totaal is ingestort. Ik denk dus dat het meeste paardenvlees uit Nederland zelf komt.

Do not do as I do or do as others do. That's a lot of do do, and we all know what that smells like
by Puppetji

Annemarie Rijnveld

« Reactie #43 Gepost op: 1 april 2012 om 21:34:26 »
Ach jemig, echt waar? Ik ben een paardenfreak, (maar niet als vlees in mijn bord en ook niet in de voerbakken) en vraag mij nu af wat er van mijn paardjes terecht is gekomen. Ik wil er maar liever niet aan denken, hopelijk waren ze al niet meer in leven voordat de crisis uitbrak.

eelke

« Reactie #44 Gepost op: 1 april 2012 om 23:20:10 »
Ach jemig, echt waar? Ik ben een paardenfreak, (maar niet als vlees in mijn bord en ook niet in de voerbakken) en vraag mij nu af wat er van mijn paardjes terecht is gekomen. Ik wil er maar liever niet aan denken, hopelijk waren ze al niet meer in leven voordat de crisis uitbrak.

Ik ben ook paardenliefhebber, eet het zelf niet, maar voer het de honden gerust. Graag zelfs. Een paard heeft het echt wel wat beter gehad dan een industrie kip.
En ik vind het zonde als er paard weggegooid wordt, je voert toch een soort van resten, dus dan vind ik het respectvoller om het dan toch helemaal te gebruiken, dan het weg te gooien zeg maar.

Print

Barfplaats wordt gesponsord door