Ja, zo is het bij mijn Luis ook.
Die is HTK met iets langharig in volgens mij, want zijn vacht staat toch veel voller en langer dan een gewone korthaar. Ook erg veel ondervacht en hij heeft gewoon een erg forse bouw.
Die zag je dus op 4 maand erg grof uitgroeien, echt fors gebouwd met brede schouders en grote poten en is dan ook niet dik maar wel erg imposant.
Andere mensen zeggen ook meteen dat hij dik is, maar dat is gewoon zo gebouwd. Als zijn buik slanker is dan zijn schouders, is dat volgens mij toch echt niet dik. Maar mensen zien dat inderdaad niet meteen.
Ik kan me voorstellen dat dat bij een langharige vacht nog meer zo is.
Mijn andere kater, Cuzco, is echter wel te dik.
Hij is dat al voor zijn 6 maanden geworden. Na zijn castratie ben ik echt gaan opletten, maar ik heb het er niet meer helemaal af gekregen. Het is nochtans echt zo'n hangbuik, je houdt de bol vet zo in je hand. Met afwegen gaat het beter en kan ik hem redelijk op gewicht houden, maar als ik eten laat staan blijft hij gewoon eten, tot het er zelfs terug uitkomt. Bij hem werkt eten laten staan dus niet, dan had hij op 1 jarige leeftijd vast al 9kg gewogen (weegt er ideaal waarschijnlijk iets minder dan 5).
Als je die vastneemt voel je ook meteen dat hij veel te dik is. Je voelt het vet als het ware rond zijn romp. En dat is dus al vanals hij 6 maanden was. (ik hoop dat het met barf meer spieren worden en het vet toch nog afneemt, het is een beetje de laatste kans)
En toch vinden mensen Luis meteen veel dikker lijken... (Luis is wel een stuk groter en ze wegen evenveel)
Als je goed kijkt, en bovenstaande tips toepast, zie je wel meteen wie te dik is en wie niet. Maar niet iedereen kent wat van katten, en al zeker niet van raskatten.
De doorsnee HTK is wel wat slanker dan een birmaan of brits korhaar of dergelijke.