Print

Auteur Topic: Ole wil geen vers...  (gelezen 1013 keer)

Thea

Re: Ole wil geen vers...
« Reactie #45 Gepost op: 15 januari 2012 om 19:53:38 »
Dank je wel!

Doils en Catoils zijn zeer zuivere visolies voor hond en kat met vitamine E. Doils en Catoils worden bereid uit diepzeevis en door speciale extractieprocedures extra gezuiverd waardoor ze geen reststoffen als zware metalen, PCB's of dioxines bevatten. Doils en Catoils hebben een bijzonder therapeutisch effect en worden alleen verkocht via de dierenarts en therapeut.

Op een visrijk dieet zouden ze toch juist een vitamine E tekort oplopen?

Maar er is een wonder gebeurd: ik heb meteen de HB makreel/kip besteld... die at hij NIET. Ik dacht echt, wat moet ik nu? Zekerheidshalve nog maar Bente's bak voor zijn neus gezet, daarin zat slechts HB Geit. En... hij at het op!  :o  :D Daarvoor had ik de HB Zalm en HB Geit gemixd dus kennelijk was hij er aan gewend. Zaten zelfs allemaal draden en spieren in en ik had niet heel goed geprakt dus er zaten ook grotere stukken tussen... die heeft hij eerst over de keukenvloer verspreid maar vervolgens net zo gemakkelijk opgegeten! Volgende keer mix ik de HB Geit en Kip, kijken of hij dat ook eet. Echt te gek als je ziet dat hij zijn bak zelfs (weliswaar kort) nalikt! Puur vlees... mijn weekend kan niet meer stuk! ;D

Wat een fijn gevoel geef dat he.
Ik word ook helemaal blij als Boy zijn bak leeg eet en zelfs nog de bak van Bency gaat nalikken.
Vanmorgen at Boy ook 3 stukjes van haas met een stukje bot erin. Ik zou haast een gat in de lucht springen, prees hem er ook voor ::)
Maar ja stom ik weet dat je Boy nooit moet prijzen ergens voor, want dan doet ie het niet meer. Vanmiddag liet hij dus ook de stukjes haas weer liggen :-\

pearlsofpassion

• Luís
« Reactie #46 Gepost op: 15 januari 2012 om 23:03:37 »
Ze kunnen van vis een vitamine B tekort oplopen. Geen E.  ;)

Valerie & Kleintje, Cuzco en Luís

The greatest thing you'll ever learn is to love a cat and to be loved in return.

Bente en Ole

• **
« Reactie #47 Gepost op: 19 januari 2012 om 12:19:24 »
Thea... Haha, ja prijzen doe ik ook niet: inwendig sta ik dan te juichen maar ik laat niks merken. Ik durf niet eens naar hem te kijken; bang dat hij dan stopt met eten. :biggrin2:

Pearls of Passion... Ik dacht ook vitamine E maar er stond inderdaad "Of te weinig vitamine E voert om te voorkomen dat de vetten oxideren. . Vandaar de toegevoegde vitamine E in visolie waarschijnlijk.

pearlsofpassion

• Luís
« Reactie #48 Gepost op: 19 januari 2012 om 12:21:47 »
Euhm, ik snap het niet.

In visolie zit vit E en door te veel vis in het dieet kunnen ze een vit B-tekort oplopen.  Er is verder toch geen verband tussen beide vitamines?

Ik weet trouwens niet hoe dat met visolie zit, of je daar ook te veel van kan geven, maar ik veronderstel van wel.

The greatest thing you'll ever learn is to love a cat and to be loved in return.

Bente en Ole

• **
« Reactie #49 Gepost op: 19 januari 2012 om 12:32:08 »
Update: Ole is vandaag ineens ziek. Wil niks eten (ook geen gedroogde snacks waar hij altijd om staat te springen) en ging 's-ochtends na het wandelen in zijn bench liggen i.p.v. te gaan spelen. Gisterenochtend heeft hij voor het eerst paard gegeten, gemixt met geit. Kan het zijn dat dat voor de darmen zwaar te verteren valt en last geeft?

Vanmiddag wilde hij wel uit de bench komen en ik heb wat geit voor zijn neus gezet, hij at slechts een paar hapjes terwijl geit eerder dus steeds goed naar binnen ging. Maar hij at in ieder geval wat, vanmorgen wilde hij dus niet eens een snack. Neus is warm en droog, wilde maar een paar slokjes drinken.

Maandag heeft hij een ontwormingspil gekregen i.v.m. mogelijke eitjes hartworm omdat hij uit Spanje komt. Maar dat zou geen effect moeten geven op donderdag denk ik?

Bente en Ole

• **
« Reactie #50 Gepost op: 19 januari 2012 om 12:38:18 »
Bron is deze tekst die Martine citeerde:

Overigens is het volstrekt onduidelijk wanneer (bij welke hoeveelheid) vis in je menu een vitamine B1 tekort gaat krijgen. Of te weinig vitamine E voert om te voorkomen dat de vetten oxideren. Daar is bij mijn weten niet zo heel veel studie naar gedaan maar bij iedere vorm van overdrijving in je menu, veroorzaak je een onbalans.

Maar, er is een groep zilvervossen geweest dat werd gehouden voor bontproductie. Toen zij meer dan 10% rauwe vis kregen, raakte de dieren op den duur verlamt. Nadat vitamine B1 aan de voeding werd toegevoegd, verdwenen de problemen weer. Nu weet ik natuurlijk niet in hoeverre dit soort hoeveelheden overeen komen met/bij de hond. Maar om meer dan 1 reden is het gewoon een goed idee om niet teveel rauwe vis in het menu van je hond te verwerken. Hoef je niet in paniek te raken, hoef je alleen je menu weer terug in balans te brengen.

Overigens is het een enzym in de rauwe vis (thiaminases genaamd) die thiamine moleculen afbreken. En vitamine B1 is thiamine. Er zijn trouwens volgens mij ook vissoorten die geen thiaminases bevatten. Maar je blijft zitten met je vitamine E verbruik. En je blijft zitten met dat vis zwaar vervuild is. Meerdere redenen om het gewoon niet teveel te voeren en je menu in balans te houden.

Als je vis dat thiaminases bevat een paar minuten in water legt dat 80 graden is, dan vernietig je de thiaminases al. Maar ja, wij verhitten het voer voor onze honden niet . Maar, bij het maken van goedkope visolie (visolie is dan een bijproduct uit de vismeel industrie) wordt de vis verhit op zeer hoge temperaturen (waarmee dit enzym onschadelijk wordt gemaakt) en bij het maken van dure visolie worden de vissenkoppen uitgeperst maar wel behandeld met stoom, wat dan ook weer de thiaminases onschadelijk maakt.

Als er genoeg vitamine E in zuivere visolie (of gewoon vis) zou zitten (zit dat er überhaupt in?) dan zou je bij veel vis(olie) dus ook meer vitamine E voeren. Terwijl je daar o.g.v. bovenstaande tekst in een visrijk dieet juist te weinig van zou kunnen voeren met als gevolg dat de vetten oxideren. Zo lees ik het.

En te veel visolie zal inderdaad ook niet best zijn maar Ole eet (weliswaar moeizaam) inmiddels dus ook andere smaken zonder dat ik die met vis hoef te mixen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2012 om 12:40:40 door Bente en Ole »

pearlsofpassion

• Luís
« Reactie #51 Gepost op: 19 januari 2012 om 13:07:10 »
Oh, maar vit E zit in orgaan zoals lever en nier.
Ik zou daar dus geen visolie voor geven, inderdaad. Het kan wel zijn dat ze vit E toevoegen om te helpen iets op te vangen (ik kan niet helemaal volgen wat de vis dan wel met de vit E te maken heeft), maar dat zit dus in de organen ook. 
Ik zou denken, aan de hand van de tekst, dat het juist gevaarlijk is voor je vit E gehalte om veel vis te voeren, en dat ze het daarom in de olie toevoegen. Maar dat is eerder om een negatief effect tegen te gaan, dat maakt nog niet dat je de olie moet gaan voeren om meer vit E te krijgen, want dat zal dan niet werken.
Als je er niet aan uit geraakt, vraag je het beste aan Lizzy zelf. Zij heeft het tenslotte geschreven. ;)

Bente en Ole

• **
« Reactie #52 Gepost op: 19 januari 2012 om 16:43:31 »
Ja, dan denken dus hetzelfde... dat bedoelde ik. ;) 

Maar ik hoef gelukkig dus geen visolie te voeren want Ole eet nu ook mixen zonder vis.

Thea

« Reactie #53 Gepost op: 21 januari 2012 om 08:27:00 »
Is Ole weer opgeknapt?

Bente en Ole

• **
« Reactie #54 Gepost op: 27 januari 2012 om 13:41:48 »
Ja, dank je wel! Hij is helemaal opgeknapt. Later op de dag at hij alweer en kwam hij ook redelijk energiek zijn bench uit. Waar het aan gelegen heeft geen idee. Niet de HB Paard want dat heeft hij de dagen daarna ook weer gegeten en geen enkele klacht. Ook hele goede ontlasting.

Hij eet nu ook HB rund en zelfs CB rund, dat at hij eerst niet. Ook eet hij HB kip, dat at hij eerst ook niet. Wel mix ik de HB kip bijvoorbeeld met de (CB of HB) rund, anders eet hij het waarschijnlijk nog niet, hij houdt kennelijk meer van stevig vlees i.p.v. waterig. Maar het is sowieso echt een grote vooruitgang want eerst moet hij niks hebben van CB rund en HB kip en nu mix ik beide en dat eet hij in één keer op. Kennelijk is de geur van HB en de stevigheid van CB rund een goede combinatie.

Hij eet nu dus zonder problemen HB zalm, geit, rund, paard en gemixt zelfs kip. Daarnaast dus ook CB. Als ik dat vergelijk met vier weken geleden... goed, hè.

Print

Barfplaats wordt gesponsord door