Print

Auteur Topic: bio industrie vlees en vlees in het algemeen.  (gelezen 1231 keer)

pearlsofpassion

• Luís
Re: bio industrie vlees en vlees in het algemeen.
« Reactie #45 Gepost op: 2 december 2011 om 10:16:09 »
Het is trouwens een loos argument voor de gemiddelde hond. Want die moet helemaal geen wedstrijden winnen.
Je wil niet weten wat mensensporters allemaal in hun kas draaien om te winnen en hoe ongezond dat is. En dan gaat het nog over mensen, voor honden is dat nog zoveel ongezonder! Als topsport op die manier moet, denk ik dat je veel gezonder bent als je het matigt.
Met dat argument komt mijn pa ook wel aan zijn overtuiging dat pasta het beste is wat je je hond kan geven.  :-X  En ik begrijp maar niet hoe je dat in godsnaam kunt gaan denken.

Honden zijn erop gebouwd om gemakkelijk energie uit eiwit en vet te halen, en een beetje sporthond met een goede conditie kan dat nog gemakkelijker en heeft een goede opslag in glycogeen. Dus ik zie het probleem niet. Minder probleem dan al die koolhydraten waar het lichaam geen blijf mee weet en dan wel gemakkelijk even weg krijgt als de hond veel beweegt. Maar waarom dat gezonder of efficienter zou zijn, ontgaat mij.
Voor eiwitten en vet is alles geregeld in het lichaam. Dat wordt zo verteerd, wordt zo opgeslagen en zo aangewend. Voor koolhydraten is dat moeilijker, gaat wat verloren in het bloed, waar het dan toch maar uit gehaald wordt en in vet opgeslagen, maar dit allemaal veel moeizamer. Na veel koolhydraten te voeren, 'leert' het lichaam dit wel meer, en worden de pieken minder hoog maar toch. Het blijft tegennatuurlijk.  Als je net een mega sprintje wil trekken, is zo wat extra suiker in je bloed wel leuk natuurlijk, maar gezond is het nog steeds niet.  En als je wacht tot het lichaam het in vet heeft omgezet, sta je even ver als als je zelf ook gewoon vet eet.
En een hond die gewend is om eiwit en vet als voornaamste voedingsbron te gebruiken en een goede conditie heeft, goed getraind is, haalt zowat even snel zijn energie naar boven uit zijn reserves.
Dus: ik zie het zo niet ???
« Laatst bewerkt op: 2 december 2011 om 10:22:49 door pearlsofpassion »

Valerie & Kleintje, Cuzco en Luís

The greatest thing you'll ever learn is to love a cat and to be loved in return.

martine-tom

« Reactie #46 Gepost op: 2 december 2011 om 10:20:48 »
Die sledehonden van Esther eten toch ook Barf?

Anne in Duitsland

« Reactie #47 Gepost op: 2 december 2011 om 10:27:50 »
Ik vergeet trouwens steeds deze giller voor het voetlicht te halen:

Citaat
Honden zijn van nature uit "scavengers" oftewel alleseters. Zij kunnen perfect voorverteerde graan soorten en dergelijke die verwerkt zijn als energie bron in droog voer hebben. En hebben die ook nodig!

Dit is echt het perfecte bewijs dat deze mensen alleen maar willen lezen/weten wat in hun eigen straatje past, want "scavenger" betekent AASeter, niet ALLESeter... Niks granen dus, gewoon dooie beestjes! :biggrin2:

Verder wordt blijkbaar vergeten dat het feit dat (veel) honden alles lusten en vreten niets afdoet aan het feit dat hun spijsverteringsstelsel volledig op het eten en verteren van vlees en botten is afgesteld. Een mens is geen carnivoor wanneer hij iedere dag een biefstuk eet; omgekeerd worden honden nog geen omnivoren omdat je er alles in kunt stoppen wat eetbaar is. Qua soort spijsvertering zijn ze 100% carnivoor.
« Laatst bewerkt op: 2 december 2011 om 10:48:37 door Anne in Duitsland »

nienk

« Reactie #48 Gepost op: 2 december 2011 om 10:35:25 »
ik vind het wel netjes dat de mensen de moeite hebben genomen zo uitgebreid antwoord te geven. ik denk dat ze nogal onbekend zijn met het concept van barf, dat ze bij 'vlees voeding' denken aan spiervlees, en zich niet bewust zijn van het voeren van bot en orgaan. en tjah, dan hebben ze wel een punt, als dat zo zou zijn. zoals vaker bij mensen die denken kennis van zaken te hebben, onbewust van onwetendheid.

Die sledehonden van Esther eten toch ook Barf?

deels, het is daar praktisch nogal lastig om volledig barf te voeren, dus ze krijgen ook wel brok. maar dat is niet omdat het nou zo gezond voor ze is, denk ik.

Anne in Duitsland

« Reactie #49 Gepost op: 2 december 2011 om 10:49:52 »
ik vind het wel netjes dat de mensen de moeite hebben genomen zo uitgebreid antwoord te geven. ik denk dat ze nogal onbekend zijn met het concept van barf, dat ze bij 'vlees voeding' denken aan spiervlees, en zich niet bewust zijn van het voeren van bot en orgaan. en tjah, dan hebben ze wel een punt, als dat zo zou zijn. zoals vaker bij mensen die denken kennis van zaken te hebben, onbewust van onwetendheid.

deels, het is daar praktisch nogal lastig om volledig barf te voeren, dus ze krijgen ook wel brok. maar dat is niet omdat het nou zo gezond voor ze is, denk ik.

Maar als ze daarbij volledig ongegronde en soms zelfs foutieve uitspraken doen, dan is mijn applaus toch snel voorbij hoor...

nienk

« Reactie #50 Gepost op: 2 december 2011 om 10:57:59 »
Maar als ze daarbij volledig ongegronde en soms zelfs foutieve uitspraken doen, dan is mijn applaus toch snel voorbij hoor...

tjah, ik heb wel echt het idee dat dit is waar ze in geloven. waarschijnlijk hebben ze zelf niet door dat ze een volledig tegenstrijdig en slecht onderbouwd verhaal houden...

Nathascha

• Liefde gaat door de maag ;-)
    • Alles over mijn ritsjes.
« Reactie #51 Gepost op: 4 december 2011 om 14:38:08 »
toch begrijp ik het wel, als je ervan uit gaat dat BARF alleen spiervlees geven is. Een vriendin van me werkt in een dierentuin in NL. En ik rolde bijna van mijn voeten toen ze vertelde dat vleesbotten en orgaan de dierentuin niet inkwamen.  :( schijnt niet te mogen. ( heel raar, want hoe komen wij dan aan ons orgaan en vleesbot....dat mag toch wel?) Dus de tijgers en andere vleeseters kregen wel lappen spiervlees, maar wel helemaal onder gepoederd met allerlei supplementen. Tja je kunt ze kwalijk een bak brokken voorschotelen.

Ik denk in een situatie dat je alleen spiervlees kan voeren, je donders goed moet gaan rekenen met supplementen om op die mannier wel op compleet voer uit te komen. En dan heb ik het niet over 1 week. Maar echt een lange periode.

Zou het in zo'n geval dan niet beter zijn om toch voor een brok erbij te kiezen? kijk bij tijgers gaat dat wat lastiger. Maar als je geen vleesbot en orgaan kan of wil voeren....is dan uiteindelijk een brok niet beter aan te raden? Ik moet zeggen dat ik blij ben met BARF en dat ik aan alles makkelijk kan komen. Maar ook hier op BP lees ik welleens zorgwekkende berichten. Dat ik echt denk, als je niet voor de complete goede samenstelling gaat, blijf dan bij wat je eerst gaf... ( of word ik nu afgeschoten  ::) :sofa: )

Nathascha
RR: Luca, Likozi, Nanyanika & Tau
htk; Buffy en MC; Alice

Mevroi Kruim

« Reactie #52 Gepost op: 4 december 2011 om 15:08:42 »
Nou, ik ga niet schieten hoor!
Maar ik zou zelf niet gauw overgaan op brok in zo'n geval. Dat is ook tenslotte een husseltje met allerlei supplementen erdoor. En daarnaast nog een heleboel ongein die ik niet in mijn honden wil hebben. Dan maar liever goeie lappen spiervlees en supplementen.

Do not do as I do or do as others do. That's a lot of do do, and we all know what that smells like
by Puppetji

Nathascha

• Liefde gaat door de maag ;-)
    • Alles over mijn ritsjes.
« Reactie #53 Gepost op: 4 december 2011 om 15:20:03 »
Ja ik ben het met je eens. Ik zou zelf ook gaan inlezen en dan spiervlees + supplementen gaan geven.
Maar ja, je hebt mensen die dus idd alleen spier geven ( want bot is eng) en geen supplementen toevoegen. Dat lijkt me dan wel weer gevaarlijk.

Nathascha
RR: Luca, Likozi, Nanyanika & Tau
htk; Buffy en MC; Alice

Barf

• http://www.honden-offtopic-forum.nl/index.php
« Reactie #54 Gepost op: 5 december 2011 om 09:17:31 »
Mijn hond heeft heeeeeele lange haren aan zijn staart :o Ik stap over :biggrin2:
ik durf geen foto meer te plaatsen van Barf, ik ga stoppen met barfen, hier schrik ik toch wel van en ik al die jaren maar denken dat ze gewoon een mooie volle staart had maar dat is dus niet zo :-\

Anne in Duitsland

« Reactie #55 Gepost op: 5 december 2011 om 11:02:51 »
toch begrijp ik het wel, als je ervan uit gaat dat BARF alleen spiervlees geven is. Een vriendin van me werkt in een dierentuin in NL. En ik rolde bijna van mijn voeten toen ze vertelde dat vleesbotten en orgaan de dierentuin niet inkwamen.  :( schijnt niet te mogen. ( heel raar, want hoe komen wij dan aan ons orgaan en vleesbot....dat mag toch wel?) Dus de tijgers en andere vleeseters kregen wel lappen spiervlees, maar wel helemaal onder gepoederd met allerlei supplementen. Tja je kunt ze kwalijk een bak brokken voorschotelen.

Ik denk in een situatie dat je alleen spiervlees kan voeren, je donders goed moet gaan rekenen met supplementen om op die mannier wel op compleet voer uit te komen. En dan heb ik het niet over 1 week. Maar echt een lange periode.

Zou het in zo'n geval dan niet beter zijn om toch voor een brok erbij te kiezen? kijk bij tijgers gaat dat wat lastiger. Maar als je geen vleesbot en orgaan kan of wil voeren....is dan uiteindelijk een brok niet beter aan te raden? Ik moet zeggen dat ik blij ben met BARF en dat ik aan alles makkelijk kan komen. Maar ook hier op BP lees ik welleens zorgwekkende berichten. Dat ik echt denk, als je niet voor de complete goede samenstelling gaat, blijf dan bij wat je eerst gaf... ( of word ik nu afgeschoten  ::) :sofa: )

En toch blijf ik erbij dat iemand de fout ingaat wanneer hij het voeren van vlees (ook als het alleen om spiervlees gaat) afschiet met argumenten als: honden gaan glimmen van de antibiotica in vlees, de hond is een alleseter en heeft verteerde granen dus gewoon nodig, etc. Iemand mag van mij volledig achter het voeren van brokken staan, maar zodra je het nodig hebt om andere manieren van voeren met oneigenlijke argumenten of aperte leugens weg te wuiven om je eigen manier van voeren te verdedigen, klopt er iets niet.

Print

Barfplaats wordt gesponsord door