Lizzy, hierbij de antwoorden van Olaf.
1)Welk ras fok je?
* American Staffordshire Terrier
2)Hoe lang fok je honden?
* Ik zit zelf sinds 1993 in het ras, in 2004 eerste combinatie gedaan, echter moederhond overleed met 13 puppies, dus het 1e echte nest wat geboren is was in 2007
3)Hoeveel nesten heb je gefokt?
* 8 tot op heden
4)Waarom fok je honden?
* Om het ras te verbeteren / om de ultieme showhond zelf aan te houden /om mensen blij te maken met een nieuwe pup
5)Is er wel eens iets mis gegaan met een moeder hond tijdens bevalling/zoogperiode? Zo ja, wat?
* zie vraag 2
6)Is er wel eens iets mis gegaan met de pups? Zo ja, wat?
* zie vraag 2 en in 2010 zwangere teef met 1 pup, ook dood geboren, verder alleen maar positieve ervaringen.
7)Vaccineer jij tegen Herpes? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
* Ja, ik ken 4 nesten binnen dit ras waar de pups 1 voor 1 dood gingen dmv dit virus.
Ik ent in de het eerste nest, de moederhond 2 maal, in het 2 nest, maar 1 maal.
8)Was er iemand bij je, bij de eerste keer dat je hond ging bevallen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
* JA, fokker en vriend die al 3 nesten had gehad, stnd me terzijde, puur om iemand erbij te hebben, die wat ervaring heeft, in geval mochten er complicaties komen.
9)Is er wel eens uberhaubt iets mis gegaan tijdens de bevalling? Zo ja, > wat? En wat heb je gedaan?
* zie vraag 2, op de 61 dag, kreeg de teef een hartstilstand ( te veelpups, kleine moederhond met 13 pups, die minimaal 400 gram per stuk waren)
10)Hoe selecteer je pupkopers? Welke vragen stel je mogelijke pupkopers?
* Ik nodig mensen van te voren uit, voordat er uberhaupt iets geboren is, een serieuze pupkoper is er ook langer mee bezig en wil wachten op een aankomend nest, verkoop niet graag aan mensen die niet willen wachten.
Heb veel vragen, o.a. werksituatie, gezinssituatie, doel van de hond etc.
11)Hoeveel pupkopers wil je minimaal op je wachtlijst hebben voordat je het nest fokt? Hoeveel pups krijgt jouw ras gemiddeld?
* een aantal, meestal plaats ik 1e keus reu en teef in co-own, en die heb ik vaak voordat ik een nest ga doen. Ons ras krijgt er tussen de 1 en de 15. echter 6-7 is gemiddeld, denk ik zo.
12)Adverteer je voor je pups? En zo ja, waar?
* Pup bemiddeling via rasvereniging en op eigen website, soms op amerikaanse website.
13)Vind je het acceptabel dat pupkopers werken en zo ja, hoeveel uur maximaal?
* Heb daar geen problemen mee, mits de hond uitgelaten wordt door iemand op midden van de dag, mocht men 8 uur werken, dit kan door honden uitlaat
centrale, buurman of ziets dergelijks. Echter de voorkeur gaat uit naar gezin wat werkt in ploegen ( onregelmatig) of waar men aan huis werkt, of als iemand thuis is.