Print

Auteur Topic: Kwaliteit?  (gelezen 2944 keer)

pike

Re: Kwaliteit?
« Reactie #60 Gepost op: 7 januari 2012 om 22:50:07 »
Ik meende ook dat wild altijd mager was, omdat ik alleen mager wildvlees heb gehad.
Na het zien van een foto van hertenvet met een beetje vlees schrok ik toch wel en had ik gelijk wat bijgeleerd.

Overigens merk ik ook dat ik kritischer ben geworden. Eerder keek ik alleen naar de prijs, maar tegenwoordig kijk ik veel meer naar de kwaliteit.

Wie zegt dat dat vlees van een wild hert was? Herten worden namelijk ook gehouden voor de slacht en ze worden echt niet groot van onze soortenarme weilanden maar net als onze landbouwhuisdieren gevoerd.

Dat wild altijd mager is, dat klopt niet. Het vetgehalte van wild varieert enorm naar gelang van het seizoen. In de loop van de zomer slaan wilde grazers enorm veel vet op als voorraad voor de winter, en aan het begin van de winter zijn ze vetter dan menig bio-industriedier.
Wel is de samenstelling en de verdeling van het vet anders. Wild bevat vele meer omega-vetzuren dan gedomesticeerd vee, en wilde dieren hebben geen 'gemarmerde' spieren maar slaan het vet op onder de huid en tussen de opganen.

Maar als je dan kijkt naar het prooidier van de predatoren, hoe zit het dan? Die vangen in de winter toch niet de sterke, goed doorvoede grazers, maar de dieren die verzwakt zijn omdat ze niet voldoende reserves hebben? En in het voorjaar en zomer kalfjes en jonge dieren die nog geen kans gehad hebben om vet op te slaan??

Pike, Armagnac en Duc - Fauve de Bretagne

Aquillo

• Aquillo en Estrella
« Reactie #61 Gepost op: 2 februari 2012 om 01:04:33 »
Maar onze honden zijn niet wild en hoeven het niet met een karig rantsoen te doen. De mens zorgt er voor dat hun dieren gezond en sterk blijven door betere kwaliteit te voeren.
Een wolf die inderdaad in periodes misschien alleen jong en oud en verzwakt zullen vangen krijgen misschien minder vet binnen. Maar een troep wolven die een gezond dier weten in te sluiten (dat kan best) zal dus ook op die manier aan vet kunnen komen.

Happy Podenco's

pike

« Reactie #62 Gepost op: 2 februari 2012 om 13:01:13 »
Maar onze honden zijn niet wild en hoeven het niet met een karig rantsoen te doen. De mens zorgt er voor dat hun dieren gezond en sterk blijven door betere kwaliteit te voeren.
Een wolf die inderdaad in periodes misschien alleen jong en oud en verzwakt zullen vangen krijgen misschien minder vet binnen. Maar een troep wolven die een gezond dier weten in te sluiten (dat kan best) zal dus ook op die manier aan vet kunnen komen.

Nou dat bedoelde ik ook niet te zeggen. Natuurlijk hoeven ze het niet met een karig rantsoen te doen.
Maar voor mij geldt een beetje vlees met een grote homp vet eraan niet als een betere kwaliteit voedsel. Het moet wel in verhouding blijven.

Barf

• http://www.honden-offtopic-forum.nl/index.php
« Reactie #63 Gepost op: 21 februari 2012 om 08:34:17 »
Ik denk dat ik wel kritisch ben, ze krijgen veel wild, goed spiervlees, meer dan voldoende verschillende soorten vlees, verschillende soorten vis. Vaak biologisch maar niet altijd, kan er niet altijd aankomen en soms vind ik het gewoon te duur. En ja ik neem wel produkten af bij SW maar selectief, maar ook hele mooie produkten via de poulier. Soms ben ik goedkoop uit en soms duur, dat heft elkaar dan weer op.
Klompen vet met vlees voer ik niet, wel spiervlees met iets vet, dat haal ik er niet vanaf want dan worden de windekinders te mager ;)

Limbabnees

« Reactie #64 Gepost op: 21 februari 2012 om 10:09:27 »
tjah ik zou graag kritischer zijn denk ik, maar praktisch niet allemaal even haalbaar. ik heb maar een klein vriezertje, dus dat is eigenlijk wat bepaald wat ik kan bestellen. dus spiervlees (tenzij ik het van iemand over kan nemen) meestal gemalen, ongemalen verpakkingen zijn vaak  meer dan een kilo en dan kan ik het gewoon niet kwijt. ik heb wel liever ongemalen spiervlees omdat je dan ziet hoe het vlees is.

zelfde geldt beetje voor al het andere, ik zit vast aan bestellen in kleine hoeveelheden en kleine verpakkingen, bij de leverancier waar iemand hier in de stad zo vriendelijk is een bestelling bij te regelen.

als de praktische dingen niet mee zouden spelen, zou ik het liefst ook alleen maar mooi bevleesd, biologisch of wild en in stukken ipv gemalen voeren.

vriesbrand nog nooit gehad.

soms blijft er wel eens iets een dagje te lang in de koelkast liggen, Reus krijgt dat dan gewoon nog. Aangezien hij ook wel eens dingen begraaft en dan een week later op eet, neem ik aan dat hij van vers vlees zelf wel kan bepalen of hij het nog op kan eten of niet. (gek op brood, maar brood korstjes voor de vogels die zijn gaan schimmelen laat ie toch echt liggen)

Nooit overwogen om voor 50 Euro een 2de hands vriezer aan te schaffen?
Aanschouw het leven als een absurdistisch toneelstuk

Sarah5

• Eko-Pets
« Reactie #65 Gepost op: 21 februari 2012 om 13:44:39 »
Wie zegt dat dat vlees van een wild hert was? Herten worden namelijk ook gehouden voor de slacht en ze worden echt niet groot van onze soortenarme weilanden maar net als onze landbouwhuisdieren gevoerd.

Maar als je dan kijkt naar het prooidier van de predatoren, hoe zit het dan? Die vangen in de winter toch niet de sterke, goed doorvoede grazers, maar de dieren die verzwakt zijn omdat ze niet voldoende reserves hebben? En in het voorjaar en zomer kalfjes en jonge dieren die nog geen kans gehad hebben om vet op te slaan??

Ik heb uitsluitend wild herten en reeenvlees en hier zitten tussen het vlees ook grote stukken vet. Dit kan vet zijn wat rond de organen heeft gezeten of gewoon omdat wilde dieren ook vetreserves opbouwen. Vet hoeft dus zeker niet te betekenen dan het gekweekt wild is.

Wendi

« Reactie #66 Gepost op: 28 februari 2012 om 21:03:27 »
is al dat vet eigenlijk wel goed voor de vogels vraag ik me af? ???
Het is te gek om los te lopen
(de hond van Loesje)

pike

« Reactie #67 Gepost op: 28 februari 2012 om 23:11:45 »
Vogels hebben een relatief grote behoefte aan verzadigd vet. Vetbollen of reuzel zijn daarom een goede aanvulling op het dieet. Aldus de vogelbescherming. Vliegen kost veel energie. Persoonlijk geef ik liever het rauwe, onbewerkte vet dat ik van pens of vlees snij dan vetbollen waarvan de meerderheid vol zit met slecht, afgewerkt vet.

Wendi

« Reactie #68 Gepost op: 1 maart 2012 om 00:20:50 »
Vogels hebben een relatief grote behoefte aan verzadigd vet. Vetbollen of reuzel zijn daarom een goede aanvulling op het dieet. Aldus de vogelbescherming. Vliegen kost veel energie. Persoonlijk geef ik liever het rauwe, onbewerkte vet dat ik van pens of vlees snij dan vetbollen waarvan de meerderheid vol zit met slecht, afgewerkt vet.

ok thanx!
Het is te gek om los te lopen
(de hond van Loesje)

sella

« Reactie #69 Gepost op: 3 maart 2012 om 16:00:26 »
De vogels staan hier op het hek te wachten tot meneer klaar is met eten, en eten het vet met smaak op en ook botsplinters waar nog merg aanzit is om te knokken voor zo lekker.
Morgen krijg ik vette vis binnen, ben benieuwd hoe de mezen en spreeuwen daarop reageren als we aan het ompakken zijn :biggrin2:

pike

« Reactie #70 Gepost op: 4 maart 2012 om 10:51:33 »
Hier laten ze geen kruimel en geen splinter over voor de vogels. Wel lagen er na het ganzenexperiment overal veren  ::) De meeste zijn weggewaaid maar de overblijvers worden nu door de spreeuwen verzameld voor hun  nest  :D

sella

« Reactie #71 Gepost op: 4 maart 2012 om 11:09:44 »
hier worden ze ook verzameld, als we aan het ompakken zijn, zoals straks bv dan staan ze op de schutting te loeren waait er al wat weg ::)

Jij hebt natuurlijk 3 honden he, dat helpt met opruimen, Buffel heeft geen concurrentie en die denkt het ligt er straks ook nog wel  8)

pike

« Reactie #72 Gepost op: 4 maart 2012 om 12:42:40 »
Ze laten voor elkaar ook niks over, hooguit een kruimeltje groente. Ze inspecteren wel elkaars eetplekje na afloop want stel je voor er zou nog wat over zijn! Pike verwijderd altijd grondig elke spikje groente wat nog in een bak kleeft. Met zijn botten is hij in een minuutje klaar, maar voor de afwas daar trekt hij rustig een half uur voor uit  :biggrin2:

tt-tjes

« Reactie #73 Gepost op: 9 maart 2012 om 19:49:00 »
hier kijk ik ook altijd naar de hoeveelheid vet aan het spiervlees. Dat is over het algemeen vrij mager. Geit en lamsvlees had ik voorheen van het IC, maar dat was de laatste keren zo vet dat ik het daar niet meer gehaald heb. ik sneed daar meer vet vanaf als dat ik vlees over hield. Biologisch is voor mij niet te betalen.
Van bijv. de eendenruggen haal ik altijd het vel af voor de jongens het krijgen.
Groetjes
Carole & TT's

Balou, Fjurdy en Chendo
Tibetaanse Terriers

Esther Q

• Karulas Wolftrail sledetochten
« Reactie #74 Gepost op: 11 maart 2012 om 14:28:26 »
Ik lees hier veel over verschillende meningen qua kwaliteit van het vlees. Wat de een prima te voeren vind, doneerd de ander aan de kliko.

Dus ik ben wel benieuwd, wat vinden jullie kwalitatief goed vlees?

Moet het perse Biologisch zijn, of mag het ook uit de bio industrie, kijk je naar vet, vliezen of maakt je dat niet uit? En de houdbaarheid dan? Wat als het net over de verkoopdatum is en als dit al is, maakt het dan een verschil of het bevroren is of vers? Hoe denk je over vriesbrand.
Grote stukken, kleine stukken, gemalen?

En vleesbot, vind je de kwaliteit slecht als het minder bevleesd is? Of heb je andere aandachts punten?

Biologisch heeft mijn voorkeur boven bioindustrie, maar dat is hier niet te krijgen. Wel wild, dat heb ik dan nog het liefste. Veel vet is voor ons alleen interessant in de winter. Vliezen maakt me echt niet uit. Houdbaarheid staat nergens op het vlees vermeld dat wij kopen voor de honden, maar net over de verkoopdatum maak ik me niet druk over. Bevroren ga ik daarin verder dan vers, maar het meeste wordt hier meteen gevoerd. Vriesbrand, och ja, zaak aan mijzelf om ervoor te zorgen dat ik snel genoeg en goed verpakt invries als het om lange perioden gaat... Groente, plekjes op de groente, ik eet het zelf ook gewoon.

Print

Barfplaats wordt gesponsord door