Welkom!
Er zitten hier meer vega's, dus je hoeft jezelf daar niet in beperkt te zien. Lizzy, de oprichter van Barfplaats is zelf al jarenlang vegetariër en Mevroi Kruim, moderator van de overige katten-afdelingen en de bar, is zeker 30 jaar overtuigd vegetariër geweest en er zijn veel forummers die ook vega zijn. Zelf ben ik flexitariër (ik eet wel eens een kroket of bio vleesje) en ben culinair redacteur voor Vegatopia.
Voor het medische gedeelte wil ik je aanraden zeker te lezen in de medische hoek voor katten. Mijn kennis met bejaarden in combinatie met diabetes en nierproblemen is niet zo groot en beperkt zich tot wat algemeenheden. Kennis uit eigen ervaring heb ik er zelfs helemaal niet mee, gelukkig.
Eendagskuikens zijn zeker geen plicht om te voeren. Wel heeft ei (of in de vorm van een eendagskuikentje) natuurlijk goede bestanddelen in zich die ten bate van de kat kunnen zijn. Je zou dan kunnen overwegen om 1-2x per week een rauw geklutst eitje te geven. Geen pluis, geen enge hele diertjes, niet eng.
Vaak is het wel handig om het nieuwe rauwe voer, ineens zonder smaak- en geurstoffen te mengen met iets dat heel lekker is. Dat kan vanalles zijn: een beetje natvoer uit blik/zakje/kuipje, beetje vis uit blik, scheutje kattenmelk, etc. Op deze manier kan het nieuwe sneller gegeten worden en is er een acceptatie zonder al te veel dwang. Er zijn wel veel katten die het alsnog zullen weigeren te eten, omdat er nu eenmaal ook iets anders (brok) staat om te eten.
Voedselnijd komt volgens mij vaker voor bij katten en ik zie dat niet direct als iets negatiefs. Ik hou er ook niet van als ik iets krijg voorgeschoteld wat heel lekker is en dat ineens wel moet delen met huisgenoten en ik daardoor er minder van heb. Dat is dus op te lossen door iedereen een ruime portie te geven en op een aparte plaats, zodat iedereen in alle rust er van kan genieten.