Print

Auteur Topic: racepaarden  (gelezen 785 keer)

Sonnee

• *
Re: racepaarden
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2011 om 08:37:07 »
Fido :  klopt, ik als particulier kan heel makkelijk mijn paard aan de buut zetten mocht ik het nodig achten, dat is bij dieren die met enige regelmaat op wedstrijden verschijnen heel wat ingewikkelder en dan verschilt het ook nog eens heel erg wat betreft in welke discipline het dier word uitgebracht.
in de basis sport op plaatselijk en regionaal niveau in de dressuur zul je met meer weg kunnen komen dan bij draverijen etc  waar gewoon veel gecontroleerd word.
de tak van sport waar ik mee bezig ben, daar is doping etc op wedstrijden al helemaal zeldzaam

maar ik denk dat het niet eens een probleem is, de hoeveelheid dopingvlees in de handel.  eerder gebruik van verboden middelen kwa medicatie in de particuliere paardenhouderij.

persoonlijk zal ik in ieder geval geen paardenvlees mijden wat betreft voeding, doping zal eerder een uitzondering dan regel zijn en veel van het spul is na bepaalde tijd niet meer actief of gewoon het lichaam uitverwerkt

het enige waar ik misschien wel voor zal kiezen is geen lever van een paard voeren, maar dat gaat bij mij ook op voor rund en andere langlevende dieren die relatief gezien meer kans op medicijn gebruik etc hebben gehad
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2011 om 08:39:12 door Sonnee »

Sietie

• Benthe, Anna-Kay, Benthe's Yup, Cathy en Cartier
    • Boxerkennel Fan 't Suderein
« Reactie #16 Gepost op: 29 oktober 2011 om 22:19:03 »
ik denk dat er het minste aan medicijnen in paarden wordt gestopt, dus denk dat het vlees van paarden het minste rotzooi bevat. Als ik naar mijn eigen paarden kijk die altijd in de sport hebben gelopen dan is daar weinig aan medicijnen binnen gekomen,  in tegenstelling tot de veeteelt, daar wordt bij voorbaat al veel AB  gebruikt om te voorkomen dat de dieren ziek worden. ::) DAt gebeurt bij paarden op voorhand niet. Overigens is het ook zo dat er wel degelijk steekproeven worden gedaan bij de landelijke ruitersport op verboden middelen.

saluki

• Waliyya Ahamad Saluki's
    • welkom bij waliyya ahmad saluki
« Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2011 om 22:03:12 »
Ik lees hier dat dat buut verboden is en dat je het zo kunt krijgen, dat vind ik heel vreemd!!! waarom geeft een dierenarts een verboden middel??? Of zijn dat onderwereld d.a's??
Dat moet je toch niet willen als goede dierenarts?? of zie ik dat verkeerd.

Mevroi Kruim

« Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2011 om 23:34:13 »
Buut is idd tegenwoordig verboden, ik weet ff niet zo snel waarom ook weer (Edith!! Help!). Maar het is in sommige gevallen wel een heel goed middel, waarvoor geen werkelijk goede vervangers zijn. Sommige dierenartsen hebben nog een voorraad en geven het soms mee, in bijzondere gevallen dus. Het wordt bv nog wel gebruikt bij hoefbevangenheid.

"Fenylbutazon
Is het gebruik van fenylbutazon (‘buut’) toegestaan bij de behandeling van ‘gezelschaps’-paarden?
Ja, als er in Nederland géén geregistreerd diergeneesmiddel beschikbaar is voor een bepaalde indicatie, is dit in geval van diergeneeskundige noodzaak bij niet voedselproducerende paarden (paspoort!) toegestaan; bij paarden die mogelijk ooit nog geslacht worden is fenylbutazon dus te allen tijde verboden!"

Verder heb ik geen problemen met het voeren van paard. De meeste paarden hebben een leven gehad waar een slachtrund of -varken of plofkip alleen maar kan dromen, al is het vaak nog lang niet ideaal voor het paard. Maar ze hebben kunnen bewegen, hun spieren en botten kunnen gebruiken voor hetgeen waarvoor ze bedoeld zijn, veel paarden hebben iig een deel van hun leven buiten in een wei kunnen lopen, ze hebben in veel gevallen gezelschap gehad van andere paarden en iig iets aan sociale interactie, veulens blijven weliswaar vaak te kort bij de moeder maar toch iig vaak wel een maand of 4, itt kalfjes, ze worden meestal niet profylactisch volgepropt met standaarddoses medicatie.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2011 om 23:40:59 door Mevroi Kruim »

Do not do as I do or do as others do. That's a lot of do do, and we all know what that smells like
by Puppetji

Sonnee

• *
« Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2011 om 08:47:42 »
Buut zou niet mogen bij dieren die ooit , misschien nog wel eens de voedselketen zouden betreden , nu kun je daar tegenwoordig weer omheen werken door een aantekening te maken in het paspoort dat het dier niet voor consumptie geschikt is , medicaties die hier invloed op hebben moeten ook in het paspoort geregistreerd worden . hoewel sommige medicaties gewoon geband worden van bovenaf.

Buut word nog gewoon geproduceerd en kan ook zonder tussenkomst van een DA gekocht worden, hoewel dat niet via officiële kanalen behoeft te gaan zal ik maar zeggen.
maar in de hogere sport zul je dit soort middelen weinig tegenkomen door de controle op en om wedstrijden.
bij particulieren zul je het ook niet veel tegenkomen omdat het middel gewoon vrij pittig is en alleen gebruikt word bij nood.
dit heeft niets met onderwereld DA´s te maken, maar meer met het feit dat het een product is wat gewoon werkt en een vergelijkbaar goed werkend product er gewoon niet is , dus zal er nog steeds naar een product als buut gegrepen worden indien de hoeveelheid pijn daar om vraagt.  eerder een DA met gevoel ipv een `onderwereld`DA

ik denk dat paardenvlees een betere optie is dan rund of ander productie vlees, paarden krijgen niet uit voorzorg AB en andere middelen, juist niet , medicaties worden gegeven indien nodig en meer niet  dus zal er ook minder opbouw in het lichaam zijn van allerlei stoffen .

« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011 om 08:50:02 door Sonnee »

pearlsofpassion

• Luís
« Reactie #20 Gepost op: 1 november 2011 om 12:30:31 »
Hoe komt het dan dat juist bij paarden er zoveel resistentieproblemen voor wormen zijn? Dat is toch niet van geen ontwormingsmiddelen te gebruiken?

Valerie & Kleintje, Cuzco en Luís

The greatest thing you'll ever learn is to love a cat and to be loved in return.

Mevroi Kruim

« Reactie #21 Gepost op: 1 november 2011 om 12:51:43 »
Nee, dat is van te vaak ontwormingsmiddelen gebruiken en dan vaak nog net te weinig. Eigenlijk net zoals bij honden en katten maar dan nog veel vaker.

Do not do as I do or do as others do. That's a lot of do do, and we all know what that smells like
by Puppetji

Print

Barfplaats wordt gesponsord door