Ik heb een vriend die psychiater is laten zoeken in wetenschappelijke artikelen over de werkzame stof en veel meer dan een beschrijving hiervan kon hij destijds niet vinden. Geen studies de het wel of niet werkzaam aantonen. Dit is ongeveer twee jaar geleden. Of hij heeft voor mij zijn huiswerk niet goed gedaan

of er is inmiddels wel dergelijk onderzoek beschikbaar maar toen leek de werkzaamheid niet aangetoond (hmm rare zin...).
Ik heb zelf goede ervaringen met
L-theanine/Suntheanine. Bij de DA te koop maar ik haal een verpakking van bv Jarrows, veel goedkoper. Mijn MH wordt zo verschrikkelijk waaks door de knallen dat het niet meer leuk is, ook niet voor haar. Ze loopt de hele dag opgefokt met grote ogen door huis. Van vuurpijlen wordt ze pisnijdig als ze ze ziet en zou ze het lieft uit de lucht halen en 'opvreten'. Drie jaar geleden was ze zo opgefokt dat ze een kort lontje kreeg en de andere hond veel sneller en heftiger ging corrigeren. Met L-theanine de twee jaar daarna geen last mee van gehad. Het haalt de scherpe kantjes een beetje ervan af, maakt ze wat ontspannen.
Mijn Boerenfoxje heeft ooit kleine dosering gehad om te zien hoe hij erop reageerde (hij is alleen ongerust met oud en nieuw en op straat bang) en hij werd heerlijk relaxed zonder slapering te zijn.
Voor extreme angst zul je denk ik altijd moeten combineren met training.
Groetjes Nicole
PS Wat je bij de DA koopt is Suntheanine, een gepatenteerde vorm. Die is ook in gezondheidswinkels te koop.