Wat we goed uit elkaar moeten houden is het gebruik van antibiotica, en de ESBL-bacterie.
Het is niet zo, dat als je een kip geen antibiotica geeft, deze dan geen ESBL-bacterie kan oplopen.
Alleen, als we alle dieren zomaar preventief antibiotica gaan geven, krijgen we steeds meer kans op resistente bacteriën.
Dat bepaalde soorten antibiotica niet meer beschikbaar zou worden gesteld voor de vee-industrie, is goed.
Alles goed en wel voor onze beestjes, maar de volksgezondheid staat natuurlijk voorop.
Hoewel de vraag natuurlijk blijft, of de vee-industrie dezelfde doelgroep is als de doelgroep huisdieren.
Dat wordt nergens specifiek genoemd. Het is niet zo dat er helemaal geen antibiotica meer beschikbaar zal worden gesteld voor dieren. Alleen die antibiotica die wordt gebruikt op IC afdelingen om de levens van mensen te redden worden verboden. Dat is tenminste het advies. Er zijn dan altijd nog enkele alternatieven.
We moeten van die preventieve antibiotica af. Hoe dan ook.
Ook moeten we dus van de koppelbehandelingen af, want dat staat in feite gelijk aan preventieve antibiotica.
Het feit is gewoon, dat als er in ons vlees antibiotica zit in een lage dosering, je de zwakste bacteriën misschien dood, maar de sterkste over laat. Dat zal voor onze honden hetzelfde zijn dan voor ons mensen, is dan mijn eigen gedachten gang.
Daarom voeren wij ook heel bewust (en eten wij hopelijk bewust).
De vraag of jou eigen kippen gezonder zijn dan de kippen uit de biologische kip uit de supermarkt is dus moeilijk te beantwoorden. Ik denk van niet. Want al gaf je ze geen antibiotica, dan nog kunnen ze besmet raken met de bacterie.
1 diersoort voeren is niet gezond. Overgaan op biologische kip is een goed idee. Dan heb je dat antibiotica verhaal al wel bewust in je achterhoofd bij de aankoop van je vlees. En het percentage kip niet hoger maken dan noodzakelijk lijkt me ook niet slecht. Heb je meteen weer wat afwisseling in je menu
Overigens ben ik het wel eens met de man die zei: als we maar goed genoeg zoeken, vinden we altijd wat.
Je bewust zijn is goed, je laten bang maken niet. Angst is een slechte raadgever