Droog jij die organen in een droogmachine Els?
Die wil ik 1 gaan aanschaffen, wil er deze week eens naar gaan kijken.
Heb alweer de nodige ervaringen gehad vanavond. Zojuist de zak konijnenoortjes zover laten ontdooien dat ik die uit elkaar kon halen en los van elkaar weer kon invriezen. Die krijgt hij in plaats van zijn staafje runderhuid dat vaders hem iedere dag gaf. Nou, als ik die konijnenkarkassen (of rugstuk of hoe het ook heet?!) al herkenbaar vond, dan ben ik er na die oren zeker van dat ik dit nog veel herkenbaarder vind. Puur natuur, dat wel. Met de haren er nog aan. Gezond, heb ik vanmiddag gehoord, en goed voor de vezels.
Pa begint er de lol wel van in te zien. Die had een konijn wat ik had ontdooit zo in de voerbak gezet dat hij net met pootjes en kopje eruit kwam, alsof hij over het randje keek. En dat zo in de koelkast. Kreeg zowat een hartverzakking toen ik de deur open deed. Niet mijn type humor, maar gelachen hebben we wel.
Heb voor tussendoor gewoon maar een kilo spiervlees gekocht. Dat had ik toch nodig, voor als de ontlasting niet goed is of als hij toch zou afvallen. Heb er nu met een bijl een stuk afgeslagen en ik kleine stukjes gesneden. In een bakje in de koelkast, en dan moet hij dat maar even krijgen als tussendoortje tot er een droogmachine is. Onze oven is al zo oud als matuzalem, en om een half appeltje te drogen moet hij een uur of 5 staan loeien.
Verder heb ik alles wel op orde denk ik. De buitenplaast is aangeveegd, de huisdier-konijnen hebben een voerbakje zodat ze niet meer knoeien. De rennen zijn aan de onderkant afgezet met heel fijn kippengaas, zodat er geen keutels meer doorheen kunnen vallen en hij niet meer met zijn tong wat lekkers weg kan schoepen. Die hond is me er een hoor!
De vogels in de tuin moeten naar de buren om te eten, onze eigen kanarie zit op een andere tafel zodat het zaad niet op de grond valt.
Nog 1 vraag. Mijn moeder is niet zo gecharmeerd van de stukken vlees die hij nu moet gaan eten.
Omdat het geen gesneden stukken zijn verwachten wij dat hij het op de grond zal leggen, of waarschijnlijker nog ermee zijn hok in zal duiken. Hij ligt daar altijd heerlijk rustig en ik verwacht dat hij daar zijn konijn op zal peuzelen. Nu ligt er vloerbedekking in zijn kooi, die kan er niet uit en dat is niet erg hygiënisch. Buiten wil ze hem niet hebben, omdat ze dat niet fris vind. Is het ook niet, want onze voegen zijn net in-geveegd met zilverzand en dat zal aan het vlees plakken. Nu heb ik een zeiltje, waar hij als pup op gelegen heeft toen hij nog wel eens in zijn hok plaste. Kan ik dat als hij gaat eten in zijn hok leggen? Dat zou ik gewoon met een sopje kunnen afwassen en dan kunnen wegleggen voor de volgende dag.
We moeten hier super voorzichtig zijn met bacteriën omdat mijn moeder gewoon niks op mag lopen. Vandaar haar angst voor rauw, en voor een hond die met zijn vlees gaat slepen. Mag dat zeiltje? Of kan hij daar ook op reageren?
Ow ja, nog 1 laatste vraag. Ik bewaarde de plastic zakken van het brood altijd om het geportioneerde vlees in te stoppen. Ook maar niet meer doen denk ik he?! Gewoon nieuwe zakjes gebruiken is het veiligste, of overdrijf ik nu?