Ga jij zelf ook voor een jaarlijkse of twee-jaarlijkse check-up naar de huisarts?
Ik weet niet hoor, ik heb een beetje een raar gevoel bij dat nieuwe "jaarlijkse check-up gebeuren"..... ze kunnen de klanten de deur niet meer minimaal 1 keer per jaar binnen krijgen voor de vaccinaties, maar nou moeten we wel 1 keer per jaar voor een check-up komen..... En zo'n check-up, wat stelt dat voor? Wat doen ze dan? Ze luisteren naar het hart en longen, ze kijken naar het gebit, de oren, de vacht. En wat nog meer? Zien zij dingen die jij, als waaaaanzinnig oplettende hondeneigenaar, niet ziet? Ze prikken hier in Nederland niet eens standaard bloed bij een jaarlijkse controle....
Ik ga alleen naar de huisarts wanneer ik wat mankeer. En als ik er toch ben vraag ik "joh, meet ff mijn bloeddruk op". Zo ga ik ook alleen naar de dierenarts als mijn honden wat mankeren. En mijn dierenarts luistert altijd direct naar hart, longen, buikgeluiden, etc., ook al kom ik voor een rugprobleem. En verder vertrouw ik 100% op mijzelf. Ik weet zelf als geen ander wanneer mijn hond medische attentie nodig heeft.
Overigens vind ik wel dat je bijv. met een pup een paar keer naar de dierenarts moet. Is het niet voor zijn entingen, is het wel om hem ook hier bekend mee te maken.
Moet ik er als laatste bij vertellen dat ik jaren lang met mijn honden voor entingen EN jaarlijkse controle bij mijn ex-dierenarts ben geweest. Jaar in jaar uit. Netjes zoals het hoort. Ik kom 1 keer bij een andere dierenarts voor een second opinion, zegt de man "wist u dat uw hond een hartruis heeft?". Ik bedoel maar.......