jongens jongens! Het is geen ramp als katten een weekje niet eten! Na al die troep met die geurkleur en smaakstoffen, willen ze niks anders meer: logisch!
Maar gewoon volhouden, ze laten zich heus niet uithongeren!
De volhouder wint!
Daar ben ik het niet mee eens!
Het kan wel degelijk kwaad wanneer een kat een aantal dagen niet eet. Zeker wanneer de betreffende kat overgewicht heeft.
Je loopt dan het risico dat de kat een leververvetting oploopt. Als een kat niet eet, wordt namelijk lichaamsvet opgeslagen in de lever. Daardoor kan de lever niet goed meer functioneren en ontstaan vergiftigingsverschijnselen. De kat stopt dan met eten en kan zichzelf wel degelijk uithongeren!
Dit verschijnsel kan al na enkele dagen optreden en het is heel moeilijk om een dergelijke kat weer aan het eten te krijgen.
Ik heb zelf mijn katten, die in het begin ook niets van vers wilden weten, overgezet op barf door brokken en vers af te wisselen. Ze aten dan wel regelmatig iets, maar het was in totaal natuurlijk de helft minder dan voorheen. Op den duur kregen ze dan toch wel honger en zo zijn ze overstag gegaan. Ik heb echter nauwlettend in de gaten gehouden dat ze wel voldoende bleven eten om niet te snel af te vallen.