De gezondste katten, en tevens de meest aanhankelijke katten die we ooit hadden warenopgegroeid in de bossen hier en hebben een tot twee jaar zelf hun kostje moeten samenscharrelen.
De enigste keer dat ze een dierenartspraktijk gezien hebben was altijd toen ze een paar maanden bij ons ingeburgerd waren om ze te laten castreren of stereliseren.
Ik ben het dus hierin ook niet met je eens Roger,katten hebben een andere behoefte dan honden,dit wordt in de natuur geregeld door het soort prooi dat gevangen wordt.Hond achtigen vangen deels hetzelfde deels andere prooidieren dan katachtigen,waardoor hun voedselpatroon ook anders is.Ze eten ook andere delen van de prooi eerder dan de hond.
Vroeger had ik een oud tante die op een landgoed woonde en daar de nodige zwerfkatten had,en een keeshond.Toen ik daar als jonge tiener eens was zag ik één van de katten aankomen met iets in zijn bek en het bij beertje brengen (de keeshond) Beertje was al een oude hond en blind.Beer rook eraan en ging erop kauwen,dus ik liep erheen om te kijken wat het was.Daar aangekomen kreeg ik een hartverzakking want het was de romp van een jong konijn ( ik kon er toen nog niets moois inzien in dit verhaal

) Toen ik geheel ontdaan verhaal ging halen bij mijn tante,van wie ik minstens toch wel verwacht had dat ze boos zou zijn op die "rot`katten zei : ja ,en dat is wel zo netjes van ze,vroeger toen beer nog jong was ving hij altijd konijnen en bracht de koppen naar de katten,nu hij te oud is en blind en dus niets meer kan vangen,komen de katten als zij jonge konijnen vangen de rompen brengen de koppen eten ze zelf op.
De katten die bij de meesten van ons wonen vangen niet zelf hun maaltje en moeten dus afwachten wat zij in hun bakje vinden,als het verstrekte een tekort heeft ,heeft de doorsnee kat niet de mogelijkheid om iets te vangen en dit tekort op te vullen met het gevolg dat er in het lichaam dingen gaan ontsporen.
Ik geloof er zelf in dat het lichaam aangeeft wat er nodig is,bij ons mensen is dat zelfs zo,laat staan bij dieren die leven op instinct.Ik zelf krijg bijvoorbeeld als ik ziek dreig te worden of koorts heb een dwangmatige zin in havermout,ik moet aan deze vraag voldoen en na dat ik mijn havermout op heb is mijn koorts verdwenen )soms helaas maar tijdelijk :-/ ) Ik weet dus zeker dat een kat prooidieren vangt die in al zijn behoefte voldoen zoals extra eiwit,tenslotte is het voor een katachtige niet raar om in de natuur vis te eten ,dit is het wel voor de hond,katachtige eten in de natuur ook vaker eieren dan een hondachtige en hebben op die manier al een veel eiwitrijker menu dan de hond.