Kijk, ik ben nieuw op Barfplaats en geef nog steeds brokken (om persoonlijke redenen is het nog niet mogelijk om op vers over te schakelen maar dat gebeurt zodra het kan).
Ik heb geen ervaring met de aandoening, maar wel met tandvleesontsteking door beginnend tandplak bij mijn meisje.
Gewoon reiniging en sindsdien om de dag een stukje vers vlees (zo ben ik bij rauw voeren terechtgekomen) en nooit meer problemen. Laat het rauw vlees weg, en je hebt het zitten.
Bij haar is het ook gekomen van het moment dat ze niet meer buiten zelf muizen ving. Een jaar later had ze ontstekingen.
In eerste instantie werd mij ook een harde brok aangeraden en dat heb ik ook gedaan en ik kan je vertellen dat het niets geholpen heeft. In tegenstelling tot het rauw vlees dat ik daarna dus gaan geven ben, dat werkt duidelijk en prima.
(Om uit te leggen hoe ik dat zo zeker weet: Kleintje kauwt maar aan 1 kant op vlees als het een klein stukje is en die ene kant is dus stralend wit terwijl de andere zijde weer wat geel wordt. Daarom krijgt ze nu een groter stukje zodat ze ook wel eens de andere kant durft gebruiken

. Het is dus duidelijk het vlees dat zijn werk doet!)
Ik geloof ook niet in brokken als tandenpoetser omdat brokken vergruizelen of in stukken uiteenspatten als ze erop bijten en ze zo volgens mij onmogelijk iets kunnen schoonmaken. Vlees zet zich mooi rond de tand, laat geen gruis achter en neemt zelf gruis dat er nog is mee op. Door het kauwen worden de tanden diep in het vlees geduwd zodat alles mooi schoongewreven wordt.
Bovendien zitten in brokken koolhydraten wat net de veroorzakers zijn van tandplak. Ok, hier is tandplak niet van toepassing, maar koolhydraten en bacterien die zich vastzetten op de randen van de tanden lijken me ook zonder dat ze effectief plak vormen niet erg handig als er al een ontsteking zit.